Online Klik

Parfumswinkel

Case: Parfumswinkel

Van een echte parfumerie in Breda naar een grote e-commerce website. In 2006 besloten de broers Jory en Dorian Hofs hun kennis te bundelen om zo samen het online landschap van de beauty branche te betreden. Op dat moment ontstond Parfumwinkel.nl, één van de grootste online parfumswinkels van Nederland. Al ruim 15 jaar verkopen zij beautyproducten van veel verschillende merken en in diverse prijscategorieën. Jaarlijks maken zij duizenden klanten tevreden met hun favoriete producten.

 

Sinds kort bundelt Parfumswinkel haar krachten met MOOI Parfumerie, een van de grootste franchiseorganisaties in de parfumeriemarkt. Door de combinatie van offline en online zijn ze in staat hun positie op de markt te optimaliseren. Ze willen er alles aan doen om beter in te spelen op de behoeften van de klant. Maar… dat kan alleen als je de juiste data tot je beschikking hebt!

De uitdaging

De afgelopen 15 jaar heeft Parfumswinkel een enorme database aan contacten opgebouwd. Stuk voor stuk natuurlijk een bron van relevante informatie. Echter werd deze data niet optimaal ingezet binnen de diverse online kanalen en ontbrak er nog relevante informatie. Dit bracht ons op de vraag “hoe gaan we ervoor zorgen dat we zoveel mogelijk relevante data verzamelen, zodat we het beste resultaat uit het klantenbestand halen?”

 

Dat is het moment waarop Squeezely om de hoek komt kijken.

Customer Data platform: Squeezely

Squeezely is een Customer Data Platform (CDP)  waarmee je alle beschikbare gegevens van klanten verzamelt en samenvoegt in één grote database die vervolgens ook toegankelijk is vanuit externe marketing tools die jouw bedrijf gebruikt. Simpel gezegd: gepersonaliseerde marketing op alle kanalen, maar dan eenvoudig vanuit één systeem.

 

Voor Parfumswinkel is dit een perfecte tool om in te zetten, want het geeft ons de mogelijkheid om grip te krijgen op de data en om de kanalen die we inzetten goed met elkaar te laten samenwerken.

Squeezely

Meer dan NAW-gegevens

Zodra een klant een aankoop doet bij Parfumswinkel, worden natuurlijk de NAW-gegevens achter gelaten. Dat is noodzakelijke informatie om ervoor te zorgen dat de aankoop goed bij de klant terecht komt. Echter is deze data maar redelijk beperkt. Ja, je weet wat de klant heeft gekocht en waar hij/zij woont, maar hoe bepaal je nu waar de behoeftes liggen? En tonen ze de intentie om ooit nog eens een herhaalaankoop te doen?

 

Dankzij Squeezely kunnen we verder kijken dan alleen de NAW-gegevens. We willen namelijk precies weten in welke fase van de customer journey hij/zij zit en wat ze nu écht triggert. Dat komen we alleen te weten door nóg meer data te verzamelen. Het doel: krachtige 360-graden profielen.

 

Door een koppeling te maken met o.a. Magento, Meta (Facebook), Google Ads en Spotler komen we meer te weten over onze (potentiële) klanten. Denk bijvoorbeeld aan producten die ze op de website hebben bekeken, advertenties waar ze interactie mee hebben gehad of e-mails die ze hebben ontvangen. Allemaal data waar we iets mee kunnen. Dankzij de real-time koppelingen wordt de doelgroepinformatie ook altijd up-to-date gehouden voor real time personalisatie.

Het triggeren van events

Om te achterhalen in welke fase een klant zich bevindt, moet je wel events hebben die de stappen registreren. Onze conversiespecialisten hebben diverse events geïmplementeerd waardoor we al deze data kunnen verzamelen en toepassen. Denk hierbij aan o.a. PageView, AddToCart, Shipment, WishList en UpdateProfile. De velden zijn volledig te customizen, waardoor we alleen kunnen meten wat we willen meten. Dankzij deze informatie kunnen we aangepaste doelgroepen maken die we vervolgens naadloos kunnen toepassen met andere kanalen, waaronder de e-mailsoftware Spotler.

E-mailmarketing in combinatie met Squeezely

E-mailmarketing is een ontzettend belangrijk kanaal voor Parfumswinkel en dankzij Squeezely kan het nóg krachtiger worden ingezet. Waar er voorheen een algemene nieuwsbrief naar het complete klantenbestand werd gestuurd, kunnen we nu 1-op-1 het gesprek aangaan. Zoals we allemaal weten presteert e-mail het beste wanneer deze gepersonaliseerd is en goed aansluit bij de behoefte van de ontvanger. Hieronder benoemen we enkele voorbeelden om de toegepaste waarde van Squeezely voor e-mailmarketing weer te geven.

Gesegmenteerde doelgroepen

Dankzij de audience builder in Squeezely kunnen we heel eenvoudig geavanceerde doelgroepen maken op basis van gedrag en/of (historische) gegevens van de klant om enkel de personen te bereiken die we willen bereiken. Op basis van de eerder genoemde events kun je precies instellen welke interactie iemand moet hebben op de website om in de doelgroep te vallen.

 

Heeft een klant bijvoorbeeld een bepaalde pagina bekeken, een specifieke term gezocht of een product in zijn winkelmand gestopt? En wil je dit vervolgens combineren met data zoals totale orderwaarde, favoriete categorieën of laatste besteldatum? You name it! De opties zijn eindeloos.

 

Zodra de doelgroep is gemaakt kan deze direct worden doorgezet naar het gewenste online kanaal. Zo zorg je er altijd voor dat de doelgroepen up-to-date zijn.

Dynamische contentblokken

Squeezely biedt, op basis van gedragspatronen, de mogelijkheid om gepersonaliseerde blokken te gebruiken in de e-mails. Zo maakt het systeem zelf voor iedere bezoeker een uniek voorstel voor de meest relevante of laatste bekeken producten. Waardoor de ontvanger altijd producten te zien krijgt die voor hem/haar het meest relevant zijn.

 

Ook kunnen we in Squeezely precies zien in welke fase een contact zich bevindt. Zit deze bijvoorbeeld in de oriënterende fase, dan krijgt hij een automatische e-mail met reeds bekeken items en goede redenen waarom je bij Parfumswinkel moet bestellen. Zien we dat een bezoeker al een koopintentie heeft en een bepaalde categorie bekijkt, dan ontvangt hij/zij een e-mail met inspirerende content uit dezelfde categorie.

Automatische flows

Met de Journey Builder van Squeezely kunnen we real time tiggers doorsturen naar onze ESP Spotler. Dankzij een handige drag & drop builder kunnen we inzichtelijke flows bouwen rondom verschillende scenario’s. Zo kunnen we standaard flows maken zoals een verlaten winkelwagen of een welkomstcampagne, maar kunnen we ook uitgebreidere flows maken waarin e-mails elkaar opvolgen op basis van gedrag en eigenschappen van een lezer. Tevens kunnen we hierin goed de samenwerking opzoeken met andere kanalen. Hieronder een voorbeeld:

 

Dankzij het RFM-model (Recency, Frequency en Monetary) kunnen we achterhalen in welke fase van de funnel de (potentiële) klant zit. Dit helpt ons om interessante doelgroepen binnen het klantenbestand te identificeren. Deze segmenten helpen ons om de klant beter te begrijpen en om zeer gerichte campagnes op te zetten, met als doel om kosten te minimaliseren.

 

Een van die segmenten heet ‘About to lose’. Zoals de naam al zegt zijn dit klanten die we op het punt staan om te verliezen. Deze groep heeft recentelijk geen interactie getoond en nauwelijks iets gekocht. Echter hebben ze wel een hoge waarde. Deze groep wil je graag aan je gebonden houden, dus dat betekent dat er actie moet worden ondernomen. Hiervoor hebben wij een win-back campagne opgezet.

 

Middels de automation builder van Squeezely kunnen we een flow opzetten met meerdere actiepunten en filters. Zo verzenden we als eerste een gepersonaliseerde mail naar de ontvanger op basis van hun interesses en benadrukken we de USP’s van Parfumswinkel. Het doel? Zorgen dat er weer interactie is.

 

Op basis van de interactie, gaat de contactpersoon naar een andere automation flow, of hij blijft in de win-back campagne om nogmaals gestimuleerd te worden. De volgende actie is het verkondigen van een kortingscode via een mail. Tonen ze niet de gewenste interactie met het bericht? Dan wordt de contactpersoon in een audience geplaatst die ook binnen diverse social kanalen wordt ingezet. Dit om op een andere manier onder de aandacht te komen bij de ontvanger.

 

Heeft er interactie plaats gevonden op social media? Dan wordt de ontvanger weer in een andere audience geplaatst en verlaat hij/zij de win-back campagne. Als er geen interactie is getoond via de social kanalen, dan pakken we het weer verder op via e-mailmarketing. Op basis van de getoonde interactie op die mail, wordt de ontvanger in een nieuwe automatische flow gezet of in een andere audience geplaatst. 

Testen, testen en nog eens testen

Marketing is mensenwerk. En dat zal niet veranderen. Het wordt alleen een stukje makkelijk gemaakt dankzij de resultaten die meetbaar zijn. Dankzij Squeezely en de integraties met andere toolings, kunnen we inzichtelijk maken wat het effect is van onze online kanalen. We zijn nog lang niet klaar met het toepassen van Squeezely voor Parfumswinkel en hebben nog een hoop ideeën op de plank liggen. Het is en blijft een kwestie van testen, al zijn wij met deze CDP al goed voorbereid op de toekomst.

 

Ben jij ook benieuwd naar de mogelijkheden van Squeezely? Neem dan contact met ons op. Onze specialisten gaan graag met je in gesprek.

Bekijk meer cases

Social

Kredietunie Brabant

Het realiseren van leads, van zowel de kredietgevende als kredietnemende kant.
Social

Lakedance

22% stijging in de ticket verkoop
Social

DASmakkelijk

De CPL met 43,38% verlaagd
SEA  Social

Malelions

De omzet voor lifestyle brand Malelions is met 300% gestegen
SEA

AB Netten

1.739% stijging in omzet
SEA

Parfumswinkel

Automatisering in de online marketing
SEO

Shortlease 123

Aantal leads uit organisch verkeer met 200% gestegen
SEA

Ecorus

Stijging van 226% in het aantal leads
E-mail

De-Slaapfabriek

De volledige potentie van e-mailmarketing