Ecorus

Marktleider op het gebied van zakelijke zonne-energie projecten

In december 2018 kwam vanuit Ecorus een aanvraag binnen. Ze waren op zoek naar een online marketing bureau die ze kon helpen met de online zichtbaarheid. Een toename in het aantal relevante leads was de voornaamste wens. Dit bleek de start van een mooie en vruchtbare samenwerking.

Ecorus-Zonnepanelen Normaal

Wie is Ecorus

Ecorus is een bedrijf die zonne-energieprojecten ontwikkeld met meerdere vestigingen in zowel Nederland als België. Ecorus is niet een partij die slechts de zonnepanelen plaatst. Zij verzorgen het gehele zonne-energietraject: van subsidieaanvraag, vergunning en financiering tot aan realisatie en ingebruikname. Ze richten zich op bedrijven, woningcorporaties en landeigenaren met grote stukken grond en/of bedrijfsdaken.

Strategie

Er was genoeg vraag, alleen was Ecorus nog niet zichtbaar en werd het bedrijf daarom vaak niet als optie meegenomen. Al snel kwamen we samen tot de conclusie dat het inzetten van Google Ads voor dit bedrijf de juiste eerste stap was.

 

Online Klik werkt met het See/Think/Do/Care-model, waarbij elke stap staat voor een ander moment in het besluitproces. Er werd nog niets tot nauwelijks iets gedaan aan online marketing, er is daarom besloten om in eerste instantie onszelf puur te richten op de Do-fase. Dit is de fase waarin de gebruiker uiteindelijke de keuze maakt om tot een actie over te gaan.

Doelgroep

Het lastige van deze case zit ‘m in de doelgroep. Ecorus richt zich specifiek op de B2B markt en dus niet op particulieren die graag zonnepanelen op de garage willen plaatsen. De bedrijven moeten ook over een groot stuk grond en/of dak beschikken om het zonne-energietraject te kunnen realiseren. De voorkeur ligt bij een grootte van meer dan 10.000 M2. Ter verduidelijking: dit zijn 20 voetbalvelden.

 

Aanpak

Via Google Ads zijn er verschillende targeting methodes, zoals Search, Shopping, Display en Video. Omdat Ecorus geen producten heeft die ze online verkopen viel de shopping methode al af. Display en Video zijn vooral effectief in de See en Think fase, waar wij ons wilden richten op de Do-fase. De keuze voor Google Search was daarom al snel gemaakt, ondersteund door het gedeelte Display wat wél geschikt is voor de Do-fase.

 

Bij Google Search koop je in op bepaalde zoekwoorden. Afhankelijk van onder andere het bod wordt de geschreven advertentie getoond in de Google zoekresultaten. Welke zoekwoorden dit zijn kiest de adverteerder zelf. Op basis van de zoekopdracht kan bepaald worden waar in het beslissingsproces een persoon zich bevindt. Zeer specifieke zoektermen wijzen erop dat de persoon al beter weet wat hij of zij zoekt, ze hebben zich dus al georiënteerd en bevinden zich niet meer in de Think, maar in de Do-fase.

 

Ook kan je op basis van de zoekopdrachten vaak bepalen of de persoon een particulier is of zakelijk op zoek is naar informatie. Een particulier zal bijvoorbeeld niet zoeken op “Zakelijk zonnepanelen laten plaatsen”.

 

Met deze twee aspecten in ons achterhoofd zijn we verschillende campagnes gaan maken. Echter weten wij uit ervaring dat er ondanks het inkopen van de juiste zoekwoorden er vaak toch veel klikken vanuit particulieren bijzitten. Dit neemt onnodig veel kosten met zich mee. Om dit nog verder tot een minimum te beperken is er voor gekozen om de advertenties zelf ook een zakelijk tintje mee te geven. Door woorden als “Zakelijk”, “B2B” of “Voor bedrijven” te gebruiken, klikken de particulieren niet op de advertentie en blijft er meer budget over voor de zakelijke markt.

 

Naast de inzet op Search wordt er ook gebruik gemaakt van display advertisement. Zoals eerder gemeld, wordt deze methode vaak gebruikt in de See en Think fase. Het gaat hier om push i.p.v. pull marketing. Mensen zijn dus nog niet actief op zoek naar meer informatie, maar zijn op het internet op zoek naar andere dingen en krijgen vanuit de adverteerder een boodschap doorgestuurd. Display kan echter ook ingezet worden in de Do-fase, dit gebeurt dan door middel van Remarketing. Personen die de website in een eerder stadium hebben bezocht, worden opnieuw getarget door middel van beeldmateriaal.

Resultaten

Ecorus is inmiddels uitgegroeid tot marktleider op het gebied van zakelijke zonne-energieprojecten. De leads zijn met 236 procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor en elk kwartaal is er wel een gigantisch project gerealiseerd. Daarnaast zijn er dit jaar in totaal 17.981 websitebezoekers extra naar de website gegaan en is het bouncepercentage flink gedaald, waardoor we kunnen afleiden dat de relevantie ook verhoogd is. Eindresultaat na één jaar samenwerking is een tevreden klant.

Aantal leads t.o.v. vorig jaar
+ 0 %
Extra websitebezoekers
0

Vervolg

Nu de Do-fase goed staat en Ecorus verzekerd is van een standaard aantal leads per maand is het tijd op uit te breiden. Dit zal gebeuren door ook hoger in de funnel te gaan targetten, de See en Think fase zullen daarom in de komende maanden ook onze aandacht gaan krijgen.

Bekijk meer cases

Data-analytics

By-Bar

Innovatieve data-analyse voor betere klantsegmentatie, product aanbevelingen en groei
Social

Prospex

236 meer leads, 51 meer klantafspraken
SEA

Aerofilm

+767% harde conversies en -82% CPA
Strategie  SEA

Bubbelkoning

Omnichannel ROAS stijging van 200% in 2023 en 700% in 2024
Social

DASmakkelijk

De CPL met 43,38% verlaagd
Social

ALD Automotive

Topmensen vinden voor vacatures via linkedin
SEA  Data-analytics

Soccerfanshop

115% Omzetgroei en 45% Kostenbesparing
SEO

Shortlease 123

Aantal leads uit organisch verkeer met 200% gestegen
SEO

Tuinvisie

Digital PR-campagne zorgt voor meer naamsbekendheid en bespaart linkbuildingkosten