Blog

Zeg maar vaarwel tegen Google Ads gemiddelde positie statistiek

Al enkele maanden geleden heeft Google aangekondigd dat de ‘gemiddelde positie’ statistiek van Google Ads verwijderd zal worden. Maar hoe zit het daar nu mee? Komt er iets voor in de plaats of zijn er alternatieven? Lees snel verder en wij vertellen je hoe je hier het beste mee om kan gaan.

De gemiddelde positie is één van de oudste statistieken van Google Ads. Voor veel adverteerders is deze statistiek een houvast waarmee ze kunnen analyseren waar hun advertenties getoond worden op de zoekresultatenpagina. Wat voor velen tot de verbazing zal spreken, heeft Google besloten dat de gemiddelde positie geen toegevoegde waarde meer biedt voor adverteerders. De gemiddelde positie statistiek zal daarom begin september verdwijnen. Maar wees gerust, er is geen reden tot paniek! Door de jaren heen heeft Google Ads een aantal statistieken geïntegreerd die kunnen dienen als alternatieven. Statistieken die minder snel voor de hand liggen maar je uiteindelijk toch hetzelfde inzicht geven: hoe staat mijn advertentie ervoor in de ad rank?

Wat is de ‘gemiddelde positie’ statistiek in Google Ads?  

De gemiddelde positie statistiek geeft een indicatie van de positie waarop de advertentie wordt getoond ten opzichte van concurrerende advertenties op een pagina. De gemiddelde positie kan variëren tussen 1 (hoogste positie) en 7 (laagste positie). Mocht je bijvoorbeeld 1 als gemiddelde positie hebben, dan kun je verwachten dat jouw advertentie altijd boven die van de concurrent zal staan. Staat er 2,6 als getal, dan kan jouw advertentie zowel op plaats 2 als op plaats 3 getoond worden.
De gemiddelde positie is afhankelijk van de CPC (kosten per klik) en de kwaliteitsscore van een advertentie. De kwaliteitsscore is op zich weer gebaseerd op de advertentierelevantie, de verwachte CTR (click through rate) en de ervaring op de bestemmingspagina. Dus bij het aanpassen van deze factoren kan de gemiddelde positie verbeterd worden.
Enige verwarring kan ontstaan door het feit dat men denkt dat ze positie 2 innemen, dat ze dan boven aan de pagina getoond worden. Echter is dit niet altijd het geval. Het kan zo zijn dat de 2e positie onderaan de pagina pas getoond wordt. Dus dat jouw advertentie pas onder de organische resultaten weergegeven wordt.
De positie van een zoekadvertentie kan een grote impact hebben op de resultaten. Hoe beter je jouw advertentie instelt, hoe hoger jouw advertentie geplaats zal worden op de pagina, hoe beter je opvalt en meer klikken je kan verwachten op je advertentie.

4 alternatieve positiestatistieken binnen Google Ads 

Om de pijn te verzachten heeft Google van tevoren al 4 nieuwe statistieken geïntroduceerd ter vervanging van de gemiddelde positie statistiek. Ondanks dat er al alternatieven bestaan, ze zijn door menig adverteerders nog niet ontdekt. Deze positiestatistieken dienen om de zichtbaarheid en de positie van je zoekadvertenties te analyseren.

  • Aantal vertoningen van totaal aantal vertoningen op de toppositie
    Dit statistiek geeft weer hoeveel vertoningen je advertentie op de toppositie heeft gehad ten opzichte van het geschatte aantal vertoningen waarvoor de advertentie in aanmerking kwam. De toppositie is een willekeurige positie boven de organische zoekresultaten.
  • Aantal vertoningen van totaal aantal vertoningen op de absolute toppositie
    Deze statistiek geeft weer hoeveel vertoningen je advertentie op absolute toppositie heeft gehad ten opzichte van het geschatte aantal vertoningen waarvoor de advertentie in aanmerking kwam. De absolute toppositie is de allereerste advertentie getoond op de pagina, boven de organische zoekresultaten.
  • Vertoningspercentage op een toppositie
    Het percentage van het totaal aantal vertoningen van je advertentie boven de organische zoekresultaten ten opzichte van concurrerende advertenties.
  • Vertoningspercentage op de absolute toppositie
    Het vertoningspercentage op de absolute toppositie toont aan hoeveel procent van de vertoningen van jouw advertentie op de eerste positie wordt getoond ten opzichte van advertenties van concurrenten.

Zoals je vast al hebt opgemerkt, focussen de eerste twee statistieken vooral op waar de advertentie heeft gestaan en de laatste twee statistieken op de positie in vergelijking met advertenties van concurrenten en of de advertenties topposities kunnen behalen. Hieronder een voorbeeld hoe de nieuwe statistieken eruit zien:

Gem positie

Ontvang de nieuwe statistieken met open armen! 

De nieuwe positiestatistieken geven meer inzicht dan de gemiddelde positie statistiek. Waar de gemiddelde positie alleen laat zien hoe jouw advertentie presteert ten opzichte van concurrerende advertenties, laten de nieuwe statistieken ook zien wat de positie van je advertentie is ten opzichte van de organische resultaten. Dit biedt meer duidelijkheid en voorkomt ook meteen de bovengenoemde verwarring. Dus stel vandaag nog bij concurrentiestatistieken de nieuwe statistieken in en zet die gemiddelde positie statistiek al uit. Zo ben je er al aan gewend voordat het einde nadert!