Conversies genereren met YouTube for Performance

Conversies genereren met YouTube for Performance

YouTube for Performance is Google’s laatste nieuwe advertentie middel voor de inzet van video campagnes. Voorheen werd YouTube voornamelijk ingezet om naamsbekendheid te stimuleren en in te spelen op de behoeften van de doelgroep, maar nu is het mogelijk om je doelgroep nog meer aan te sporen tot een conversie. YouTube noemt dit advertentieformat zelf ‘Trueview for Action’. In deze blog doen wij een greep uit de belangrijkste nieuwe features die Trueview for Action adverteerders biedt.

Verschil tussen normale Trueview en Trueview for Action

Zoals we in de inleiding al benoemen wordt Trueview voornamelijk ingezet voor branding doeleinden, terwijl Trueview for Action veel meer gericht is op de conversie; denk hierbij aan een website bezoek, het genereren van een lead of zelfs een reservering of bestelling op de website. Het belangrijkste verschil tussen beide is dat Trueview for Action advertenties een CTA-button en een koptekst hebben, Deze button is prominent aanwezig en spoort consumenten aan om actie te ondernemen. De CTA-button blijft zelfs na de advertentie zichtbaar onder de video, dus laat die klikken naar de website maar komen! 🙂

Quote & Call-extensie

De quote- en call-extensie zijn extensies die direct onder de video worden weergegeven. De quote-extensie geeft de adverteerder de mogelijkheid om de doelgroep direct te laten doorklikken naar bijvoorbeeld het offerte-aanvraag formulier. Dit is dus een uitstekend middel om leads te genereren voor zowel B2C als B2B. Daarnaast is het mogelijk om de doelgroep direct te laten bellen met de call-extensie (houdt er wel rekening mee dat een connectie met Google Mijn Bedrijf hiervoor benodigd is).

Quote- en Call extensie (bron: Presentatie Google YouTube for Performance)

Trueview for Action Endcard & Banner

Naast de CTA-button, die je zelf kan instellen op maximaal 10 regels, geeft Trueview for Action adverteerders ook een extra mogelijkheid om op het einde van de video een Endcard te weergeven. Dit kan gezien worden als een soort visitekaartje op het einde van de video waarin de klikbare CTA-button nogmaals naar voren komt om de doelgroep extra aan te sporen tot een conversie.

YouTube Endcard (bron: Presentatie Google YouTube for Performance)

TrueView for Shopping

Dit is een interessant middel voor ecommerce bedrijven. De productfeed in het Google Merchant Center wordt gekoppeld aan de videoadvertenties. Zo wordt een advertentie met hun producten direct naast de video getoond en kunnen zij producten, die zij in de video weergeven, nog eens extra highlighten door een balk aan de zijkant in de video. Wanneer de doelgroep op het product klikt, gaan zij naar de landingspagina van het desbetreffende product.

Trueview for Shopping (bron: Google Presentatie YouTube for Performance)

Tot slot hebben deze bedrijven ook de mogelijkheid om een Google Shopping bumper ad in te zetten. Een bumper ad is een advertentievariant die 5 seconden in beeld is en die de doelgroep niet kan overslaan. Wat zij hiervoor moeten doen is een banner uploaden in het Google Merchant Center.

Google Shopping bumper ad (bron: Google Presentatie YouTube for Performance)

Tot slot hebben deze bedrijven ook de mogelijkheid om een Google Shopping bumper ad in te zetten. Een bumper ad is een advertentievariant die 5 seconden in beeld is en die de doelgroep niet kan overslaan. Wat zij hiervoor moeten doen is een banner uploaden in het Google Merchant Center.

Meer weten over YouTube for Performance?  

Wil je meer weten over deze nieuwe features of denk je er zelf aan om te beginnen met video advertenties? Onze SEA specialisten kijken graag hoe we jou verder kunnen helpen.