Heb ik een sitemap nodig voor mijn website en wat is een sitemap eigenlijk ook alweer? Wanneer je een website hebt en je jezelf wat meer verdiept hebt in de technische aspecten van je site, zijn dit misschien vragen die wel eens door je hoofd gaan. Dan ben je op zich al een heel eind! Er zijn namelijk ook veel mensen die geen idee hebben waar het over gaat als ze het woord ‘sitemap’ horen vallen. Daarom leggen wij je graag uit waarom het hebben van een sitemap zo belangrijk is voor je website en wat deze map nu eigenlijk inhoudt.
De sitemap is een belangrijk onderdeel van online zichtbaarheid
Je kunt op verschillende manieren de online zichtbaarheid van je website vergroten. Je kunt betaalde advertenties inzetten of met behulp van SEO stijgen in de organische zoekresultaten van Google. De sitemap is een belangrijk onderdeel hiervan. Het is namelijk dé manier om Google informatie te verschaffen over alle pagina’s van je website. Je zou het kunnen vergelijken met een inhoudsopgave van een boek. In een inhoudsopgave kun je ook heel snel de bladzijde vinden waar je naar op zoek bent. Zo werkt een sitemap eigenlijk voor Google. Door Google te laten weten welke websitepagina’s belangrijk zijn en moeten worden geïndexeerd, worden de pagina’s sneller vindbaar. Heb je bijvoorbeeld een pagina die nergens op je website te vinden is, maar is dit wel een belangrijke landingspagina? Dan helpt de sitemap Google om deze pagina te ‘zien’. Wanneer je geen gebruikmaakt van een sitemap kan het zijn dat Google dergelijke pagina’s niet kan vinden en ze dus ook niet worden opgenomen in de organische zoekresultaten. Dit wil je uiteraard voorkomen.
Het verschil tussen een XML en HTML sitemap
Er zijn twee versies van een sitemap. Je heb een XML en HTML sitemap. De HTML sitemap wordt tegenwoordig niet vaak meer gebruikt. Deze sitemap maak je speciaal voor je websitebezoekers en dus niet voor Google. Wanneer je een website hebt met veel pagina’s kan een HTML sitemap je bezoekers helpen snel de pagina te vinden waar ze naar op zoek zijn. Deze sitemap heb je wellicht al eens in de footer van een website zien staan.
Waar je een HTML sitemap gebruikt om je websitebezoekers te helpen, gebruik je een XML sitemap om Google een handje te helpen. Zoals eerder vermeld helpt deze sitemap Google om alle pagina’s op je website te kunnen vinden. Weet je niet zeker of je website al een sitemap heeft? Dan kun je dit eenvoudig checken met verschillende tools. Je kunt het ook altijd navragen bij je webbouwer. Mocht je nog geen sitemap hebben, dan kun je je webbouwer vragen deze voor je te maken.
Mijn website heeft een sitemap. Wat nu?
Leuk, zo’n sitemap, maar wat moet je ermee doen zodra je er een hebt? Ziet Google hier iets van als deze is gemaakt? Google zou Google niet zijn als ze daar niet iets op hadden gevonden. Je kunt je sitemap namelijk eenvoudig aan je Google Search Console account toevoegen. Het mooie hiervan is dat je daardoor ook makkelijk zelf kan monitoren of alle URL’s wel goed geïndexeerd worden.
In de nieuwe bèta versie van Google Search Console kun je een sitemap toevoegen onder het kopje “Sitemaps”. Zo simpel kan het zijn! Werk je nog in de ‘oude’ versie van Google Search Console? Dan vind je het kopje sitemaps onder “Crawlen”. Je kunt de sitemap voor het toevoegen ook nog testen op fouten, zodat eventuele problemen van tevoren gesignaleerd en opgepakt kunnen worden.
Heb je nog vragen over het maken en toevoegen van een sitemap of kun je hulp hierbij gebruiken. Wij helpen je graag verder!