Je website optimaliseren met Screaming Frog

Je website optimaliseren met Screaming Frog

De SEO-tool Screaming Frog komt in zowat iedere lijst voor als je in Google zoekt op termen als “beste SEO-tools” of “SEO tools techniek”. Maar heb je er al eens mee gewerkt en weet je welke (technische) optimalisaties je met Screaming Frog in kaart kunt brengen? Je kunt er zoveel mee dat je echt de tijd zou moeten nemen om erachter te komen wát je er allemaal mee kan. Omdat Screaming Frog zo uitgebreid is, helpen we je op weg door enkele belangrijke functies door te nemen.

1.   Interne 404-pagina’s achterhalen en oplossen

Als websitebezoeker is er bijna niets zo vervelend als op een pagina terechtkomen die niet meer blijkt te bestaan. Je staat ervan versteld hoe snel een potentiële klant uiteindelijk bij de concurrent een dienst of product afneemt. Zonde! Screaming Frog helpt je om interne 404-pagina’s op te sporen, zodat je deze kunt verhelpen en de gebruiksvriendelijk van je website kan verbeteren.

Zo ga je te werk:

  1. Laat de tool eerst je website crawlen door je website-URL in de zoekbalk te plaatsen en op Start te klikken.
  2. Crawl afgerond? Klik vervolgens op het tabblad Response Codes en filter op Client Error (4xx).
  3. Je krijgt nu o.a. alle interne 404-pagina’s te zien.
  4. Klik op één van de URL’s, zodat je het onderste blok kunt zien op welke pagina(‘s) er naar deze specifieke 404-pagina wordt gelinkt. Dit doe je door onderaan op Inlinks te klikken.


Bron: ScreamingFrog 

2.   Interne 301-redirects oplossen

Gebruik je 301-redirects om gebruikers van een oude URL naar een nieuwe URL te leiden? Top! Je wilt immers niet dat iemand op een niet-bestaande pagina uitkomt. Maar wist je dat interne 301-redirects overbodig zijn? Bij iedere 301-redirect gaat er namelijk ook telkens een klein beetje waarde van de pagina verloren. Dit voorkom je door alle interne 301-redirects in kaart te brengen en op te lossen.

Zo ga je te werk:

  1. Net als bij het in kaart brengen van de interne 404-pagina’s, ga je naar Response Codes.
  2. Hier filter je op Redirection (3xx)
  3. Klik op één van de URL’s, zodat je onderin bij Inlinks kunt zien op welke pagina’s er nog naar een pagina wordt gelinkt met een 301-redirect.


Bron: ScreamingFrog

3.   Meta tags optimaliseren

Zoals het een goede, geoptimaliseerde website betaamt, hebben ook jouw websitepagina’s geoptimaliseerde titels en omschrijvingen. Toch? Als er nu enigszins alarmbellen afgaan, is het geen slecht idee om met Screaming Frog eventuele optimalisaties in kaart te brengen. Zijn je omschrijvingen te lang of juist veel te kort? Met Screaming Frog wordt het allemaal duidelijk!

Zo ga je te werk:

  1. Klik in het tabblad op Page Titles of Meta Description om het aantal karakters van je titel of omschrijving te zien.
  2. Eventueel kun je filteren op het aantal karakters of pixels, zodat je snel inzicht hebt in welke pagina’s te lange meta tags bevatten.

4.   Duplicate content voorkomen

Om te voorkomen dat je website duplicate content bevat, kun je in Screaming Frog via het tabblad Content filteren op duplicates.

Wil je weten of je op bepaalde pagina’s dezelfde pagina-titels of omschrijvingen hebt staan? Dan kun je in het tabblad Page Titles en Meta Description filteren op Duplicate.

5.   Afbeeldingen optimaliseren

Last, maar zeker niet least in deze opsomming: het optimaliseren van afbeeldingen! Met behulp van Screaming Frog kun je snel en eenvoudig afbeeldingen in kaart brengen die groter zijn dan 100 KB en/of die nog geen alt text bevatten.

Zo ga je te werk:

  1. Ga naar het tabblad Images
  2. Filter op Over 100 KB of Missing Alt Text, afhankelijk van wat je in kaart wil brengen.
  3. Klik op de betreffende afbeelding-URL en je ziet onderin op welke pagina’s deze afbeelding staat.

 

Natuurlijk zijn er veel meer functies binnen Screaming Frog die je helpen bij het optimaliseren van je website en content. Te veel om in één artikel te bespreken, maar met bovenstaande functies ben je wel even onder de pannen 🙂