Een website migratie is eigenlijk de digitale versie van verhuizen. Het gaat verder dan alleen een technische handeling; het is een strategische keuze met aanzienlijke impact op je online aanwezigheid. Als het niet goed wordt uitgevoerd, kun je digitale ‘autoriteit’ verliezen, minder websitebezoekers krijgen en minder conversies genereren, vergelijkbaar met het kwijtraken van belangrijke zaken tijdens een fysieke verhuizing. Doe je het wel goed, dan heb je nauwelijks verlies in waarde en verkeer, en juist een verbetering in conversies.
Hoe je dat voor elkaar krijgt? In dit blogartikel vertellen we meer over de essentiële werkzaamheden voor én na een website migratie.
Het voorbereiden van een website migratie: welke stappen zet je?
Wanneer er een website migratie op de planning staat, is het belangrijk om van tevoren bepaalde zaken in kaart te brengen. Dit doe je in een nulmeting. Diezelfde punten zet je dan na de migratie ook weer op papier in een nameting. Zo kun je makkelijk verschillen voor en na livegang van de nieuwe website spotten.
Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste punten die je voor de migratie inzichtelijk zou moeten hebben:
- Breng de huidige posities van belangrijke zoekwoorden in kaart. Na de migratie kun je dan eenvoudig monitoren of het een negatieve impact heeft gehad op de rankings in de zoekresultaten.
- Maak een lijst van alle URL’s van je oude website. Deze moeten namelijk tijdens de migratie via een 301-redirect naar de nieuwe URL’s geleid worden.
- Om de 301-redirects correct in te regelen, moet je alle URL’s van de nieuwe website inzichtelijk maken.
- Met de oude en nieuwe URL’s kun je vervolgens aan de slag met een redirectlijst die 404’s en het verliezen van SEO waarde zoveel mogelijk voorkomt.
- Gebruik Google Search Console of Screaming Frog om alle interne links van je oude website op te sporen.
- Breng het backlinkprofiel van je oude website in kaart. Dit kun je eenvoudig via een tool als Majestic of Semrush uitdraaien.
- Om na de migratie ook in Google Analytics alles weer goed door te kunnen meten, is het belangrijk dat je je huidige doelen en bedankpagina’s inzichtelijk hebt. Zijn deze op de nieuwe website straks hetzelfde of moet je nog andere doelen instellen?
- Waarschijnlijk wil je alle content van de oude website migreren naar de nieuwe website. Zorg er daarom voor dat je altijd nog ergens toegang hebt tot alle teksten, titels en meta-descriptions die gebruikt zijn. Mocht er dan iets mislopen, dan heb je altijd nog toegang tot je content.
- Breng het websiteverkeer van het afgelopen jaar in kaart, zodat na de migratie duidelijk wordt of dit wellicht een negatieve impact op het verkeer heeft gehad.
Mijn website is gemigreerd. Wat nu?
Na een lange voorbereiding is het dan zo ver: je website is gemigreerd. Een trots moment, waardoor je bijna zou vergeten dat je nog niet klaar bent! Het is belangrijk om na de migratie je website te blijven monitoren. Vergeet onderstaande punten zeker niet:
- Check of alle 301-redirects goed werken en goed staan ingesteld. Denk hierbij ook aan interne links en links die extern zijn aangevraagd.
- Zet de nieuwe sitemap in Google Search Console en geef een verhuizing door bij een nieuwe domeinnaam.
- Houd bij of er 404 pagina’s of andere foutmeldingen ontstaan en los ze op.
- Blijf alle rankings en websiteverkeer monitoren.
- Check de doormeting van doelen in Google Analytics.
- Lopen er campagnes via Google Ads? Geef de nieuwe URL’s dan door aan degene die het account beheert, zodat de nieuwe URL’s in je ads staan.
Bovenstaande checklist helpt je om een website migratie goed voor te bereiden en de nasleep hiervan op te vangen. Kom je er zelf niet helemaal uit? Neem dan contact met ons op. Onze SEO specialisten begeleiden je graag!