We zijn trots op onze jongens en we hopen op het Europees kampioenschap. De oranjekoorts is real! Je ziet het overal om je heen. Oranje, Oranje en nog eens Oranje. Dit gaat hand in hand met campagnes omtrent het EK Voetbal en ons Oranje. Grote merken zoals Coca Cola, Heineken, Toto, Jumbo en Lipton trekken alles uit de kast om een mooie en sprekende marketingcampagne omtrent het EK voetbal te creëren. Waarom besteden zij zoveel geld aan een campagne omtrent dit soort sportevenementen? Dat heeft meerdere redenen. De eerste reden is natuurlijk dat er extreem veel meer televisie wordt gekeken omtrent een evenement als het EK. De zoekintentie op Google omtrent deze evenementen is ook extreem hoog. In de euforie van ons Oranje is ook de koopintentie vaak hoger én mensen willen zich identificeren met de spelers van ons Oranje.
We begrijpen natuurlijk dat jij niet de budgetten hebt om te concurreren met Heineken. Maar wij van Online Klik geloven erin dat je ook met kleinere budgetten slim in kunt spelen op sportevenementen zoals het EK Voetbal. Wees creatief en speel in op de huidige Oranjekoorts. Hieronder staan een aantal ideeën hoe je eenvoudig kunt inspelen op de gekte rondom sportevenementen.
1. E-mailmarketing
E-mailmarketing rondom een evenement zoals het EK voetbal zorgt ervoor dat je boodschap luchtig en up-to-date blijft. Dit heeft een positief effect op het imago van jouw bedrijf. Je kunt het gebruiken om de klant te binden en te laten zien dat je met hen bezig bent, maar je kunt het ook in te zetten om sales te genereren. Dit kan bijvoorbeeld door speciale EK acties te mailen. We geven je een aantal tips en tricks voor de juiste timing en boodschap.
- Speel in op de resultaten van Oranje.
- Tijdens de rust van de wedstrijden zitten kijkers vaak op hun mobiel, speel hierop in.
- Creëer interactie met de klant.
2. Kortingsacties
Hiervoor hoef je zelfs geen marketingbudget vrij te maken. Creëer kortingsacties omtrent het EK voetbal. Dit werkt altijd goed. Mensen houden van Oranje en ze houden van korting, een win-win situatie dus. Er zijn verschillende leuke manieren om het EK en ons Oranje te koppelen aan een kortingsactie.
- Koppel de korting aan het aantal gescoorde goals per wedstrijd, bijvoorbeeld: Per gescoorde Oranje Goal in de achtste finale krijgt iedereen 10% extra korting the day after.
- Koppel de korting aan het resultaat van Oranje, bijvoorbeeld: Bij elke overleefde ronde ontvangt iedereen 10% korting.
- Speel in op het chauvinistische gevoel en de Oranjekoorts, bijvoorbeeld: Als Nederland Europees kampioen wordt, ontvang je 75% cashback over de aankoop van product A.
3. Oranje must-have cadeautje
Alle fans willen zich zo gek mogelijk uitdossen tijdens het EK voetbal. Hierop kun je als ondernemer mooi inspelen door het creëren van een eigen Oranje must-have. Je ziet het bij alle grote merken, maar dit kan ook met kleinere budgetten. Heineken en Albert Heijn spelen al jaren goed in op het gevoel van mensen om Oranje tierelantijntjes in huis te halen om het EK te vieren. Denk bijvoorbeeld aan de Trom-pet of de wuppies. De wuppie is een goed voorbeeld van een goedkoop product dat toch erg in de smaak valt bij het publiek. Wees creatief en verzin een product wat mensen toch graag zouden willen hebben in deze Oranje tijd. Denk bijvoorbeeld aan toeters, shirts, ballen, sleutelhangers, vlaggetjes etc. of bedenk een eigen product.
4. Poulen
Je kent het wel, iedereen om je heen denkt dat hij het beter weet dan Frank de Boer. Maar de enige die het echt beter weet dat ben jijzelf, toch? Er is maar één manier om te weten wie er gelijk heeft en dat is poulen. Met je bedrijf kun je hier mooi op inspelen. Mensen vinden het leuk om te laten zien dat ze er de beste kijk op hebben. Daarnaast houdt iedereen ook stiekem wel van een klein gokje. Door een poule onder klanten op te zetten, creëer je verbondenheid met het bedrijf. Je laat zien dat je geïnteresseerd bent en je ‘geeft iets terug’ aan de klant. Er moet natuurlijk wel iets tegenover staan. De winnaar wint een Oranje shirt, een bbq-pakket of een ticket voor de finale. Je kunt het zo gek niet bedenken, maar mensen moeten wel getriggerd worden om de poule in te vullen. Doe het dus niet af met een bosje bloemen.
Een poule kan ook een manier zijn om leads/mailadressen te verzamelen. Verspreid de poule onder potentiële klanten. Als zij mee willen doen, moeten ze wel hun gegevens delen en toestemming geven om in de maillijst te komen. Zo kun je hen daarna retargeten.
5. EK-producten
Koppel je product aan het EK of, nog beter, aan Oranje. Mensen willen graag producten m.b.t. het EK, dus biedt deze producten ook aan. Binnen bijna elke branche is dit wel mogelijk. Van een Oranje taart, Oranje smartphone hoesjes, een Oranje verzekeringskaart, Oranje koffers met een nummer tot aan Oranje fietsen. Je kunt het zo gek niet bedenken. Wees creatief!
6. Online marketing uitingen
Het kost geen extra geld, maar zorgt wel voor een extra beleving. Pas je online marketing uitingen aan op het EK of het succes van het Nederlands elftal. Pas je Google Advertenties aan door in te spelen op de EK gekte. Gebruik kreten als: ‘Scoor je korting’ of gebruik verwijzingen naar de spelers zoals ‘Wil jij net zo succesvol zijn als Frenkie?’. Via Google Ads kunnen ook eventuele promo-acties in beeld worden gebracht. Hierdoor wordt de potentiële klant snel getriggerd.
Houd daarnaast je social media altijd up-to-date en speel ook hiermee in op de resultaten van het Nederlands elftal. Creëer interactie door bijvoorbeeld de uitslag te vragen/poulen. Social media is een goed platform om eventuele poules, kortingsacties en promoties te delen. Hiermee wordt er direct interactie gecreëerd met de potentiële klant.
Wil jij ook graag inspelen op het EK en wil je hier graag een keer over sparren? Dan kun je altijd bij ons terecht. We helpen graag mee bij het bedenken van een actie, en natuurlijk ook bij het promoten van deze actie.