Online Klik 10 jaar jubileum logo

Blog

To disavow or not to disavow?

Het liefste wil je natuurlijk dat er alleen maar goede links naar jouw website verwijzen. Oftewel: links van kwalitatieve en relevante domeinen die voor een natuurlijk en gevarieerd linkprofiel zorgen. Maar wat als je veel toxic backlinks ontvangt? En daardoor zowel je organische rankings als betrouwbaarheid flink dalen? Dan is het tijd voor actie! Wij leggen je uit hoe de Disavow Tool je kan helpen.

Wat is de Disavow Tool van Google?

Als je organische verkeer en je organische rankings de laatste tijd een daling laten zien, kan het zijn dat toxic backlinks je website negatief beïnvloeden. Links die van spammy sites komen of een lage kwaliteit hebben worden als toxic gezien. Het kan zijn dat je deze links een keer hebt aangevraagd als onderdeel van linkbuilding, maar dat ze nu veel slechter zijn geworden. We raden je dan ook aan om altijd eerst zoveel mogelijk spamlinks of links van lage kwaliteit zelf te verwijderen. Heb je diverse websites benaderd om links te verwijderen, maar krijg je geen gehoor? Dit is waar de Disavow Tool om de hoek komt kijken. To disavow betekent letterlijk afwijzen. Door een lijst van slechte backlinks in de Disavow Tool te zetten zeg je dus tegen Google dat deze links genegeerd moeten worden bij het bepalen van de posities in de zoekmachine. Hieronder vind je een stappenplan hoe je dat volgens de richtlijnen van Google doet.

Stap 1: Bepaal welke links je wil afwijzen

Om onnatuurlijke en toxic backlinks te vinden kun je gebruikmaken van het Links report in Google Search Console en tools zoals Majestic, Ahrefs en SEMrush. Links met een spamscore hoger dan 30% of een Trust Flow lager dan 10 kunnen beter verwijderd worden. Check ook of de links wel relevant zijn. Verwijder eerst handmatig de links die je ooit met linkbuilding hebt toegevoegd of contacteer website beheerders als iemand anders dat gedaan heeft. De overige slechte links kun je gaan afwijzen met de Disavow Tool.

Let op: je moet er zeker van zijn dat de backlinks die je gaat disavowen echt slecht zijn. Als je namelijk links laat afwijzen die toch goed zijn voor je website, dan kun je je rankings per ongeluk negatief beïnvloeden.

Stap 2: Maak een tekstbestand met links die je wilt disavowen

Maak een tekstbestand aan en sla deze op onder een relevante naam, bijvoorbeeld Disavow_File_OnlineKlik.txt. Elke URL en elk domein dat je wilt disavowen zet je op een aparte regel. Regels die je begint met een # worden niet gelezen door Google. Hier kun je bijvoorbeeld de actie neerzetten die je hebt ondernomen om de link te laten verwijderen. URL’s plaats je op een aparte regel zonder daar verder nog iets aan toe te voegen. Om een domein af te wijzen begin je een regel met domain: en voeg je daarachter de naam van het domein toe. Let op: gebruik de Engelse benaming domain en niet de Nederlandse benaming domein.

Het tekstbestand kan er dan zo uit zien:

Disavow tool

Stap 3: Upload je tekstbestand in de Disavow Tool

Ga naar de Disavow Tool in Google Search Console. Hiervoor moet je ingelogd zijn in je Google account dat aan Google Search Console gekoppeld zit. Je kunt één afwijzingslijst uploaden voor elke property waarvan je de eigenaar bent. Als je een nieuwe lijst uploadt, wordt de bestaande lijst vervangen.

De Disavow Tool ziet er zo uit:

Link naar je site afwijzen

Klik op Property selecteren en kies de gewenste property.

random

Je ziet nu ook de bestaande lijst met afgewezen links. Klik op Lijst downloaden om deze te downloaden en te bekijken.

Tip: als er al een lijst in de tool staat, download deze dan eerst en voeg de nieuwe URL’s en domeinen die je wilt afwijzen hieraan toe. Zo voorkom je herhalingen.

Als je de huidige lijst hebt aangevuld of een nieuwe lijst met af te wijzen links hebt aangemaakt, klik dan op Vervangen om deze te uploaden. Het kan enkele weken duren voordat Google je lijst in de index opneemt. Dit gebeurt namelijk als Google opnieuw crawlt en de gevonden pagina’s opnieuw verwerkt.

Conclusie: to disavow or not to disavow?

De Disaovow Tool is een goed hulpmiddel om schadelijke links te verwijderen wanneer je dit zelf niet kan doen. Zo kun je je website beschermen tegen penalties van Google en dalingen in je organische rankings.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het opschonen van het linkprofiel van je website? Onze SEO consultants helpen je graag verder!