“+21% meer kijktijd sinds lockdown”
De woorden “gekke tijden” hebben we allemaal veelvoudig voorbij horen komen, wat een understatement is voor de situatie waarin we zitten. We Netflixen meer, maken ommetjes in de wijk voor een frisse neus, maar kijken ook meer TV en brengen meer tijd door op YouTube. Denk aan bijvoorbeeld fitnessvideo’s of een nieuwe hobby die we onszelf aanleren.
De YouTube kijktijd is in april maar liefst met 21% gestegen tijdens het coronatijdperk en we kijken ook 17% meer tv.
Miljoenen mensen kijken dagelijks YouTube video’s. Net zoals met banners en advertentieteksten, kun je met een video over je product / dienst je doelgroep bereiken.
YouTube biedt nu nóg meer kansen
Je kunt YouTube inzetten voor branding doeleinden, zoals meer naamsbekendheid en zichtbaarheid. Daarnaast kan YouTube ook goed worden ingezet voor andere doelstellingen, zoals meer websitebezoekers of sales. Voorheen werd het voornamelijk ingezet als zendkanaal, maar met de vele innovaties is YouTube ook een kanaal geworden wat past bij andere KPI’s. Ga je voor bereik of sales? Wij adviseren graag welke mogelijkheden er zijn en wat het beste bij je doelstelling past.
Wat heb je ook alweer nodig?
Om YouTube advertenties in te kunnen zetten heb je de volgende zaken nodig:
- Google Ads Account
- Een YouTube Account (wat je koppelt met Google Ads)
- Een video
“Even een YouTube video maken”
Juist, je hebt wel een video nodig om YouTube Advertising in te zetten. De video is net zoals andere creatives de succesfactor voor een goede performance. We gebruiken nog vaak de TV commercial als video ad in YouTube campagnes. TV is een ander kanaal en heeft daarom ook andere best practices voor video’s t.o.v. YouTube.
Tips voor de regisseurs onder ons
We hebben een aantal tips voor het maken van een steengoede YouTube video voor je op een rij gezet:
- Start je verhaallijn met een pakkende binnenkomer. Dus niet zoals een traditionele film, maar gelijk hoog inzetten. Je hebt 5 seconden om iemand te overtuigen de video af te kijken.
- Je wil een boodschap overbrengen, maar ook dat je doelgroep je merk ziet. Plak deze niet levensgroot in je video, maar kies bijvoorbeeld voor een watermerk die in beeld blijft.
- Geef goed aan wat de CTA (Call To Action) is voor de doelgroep. Voeg ook CTA overlays toe, zodat de doelgroep kan doorklikken naar je website.
- Denk aan de ruimte die je in YouTube hebt en waar bijvoorbeeld de Skip button en CTA overlay verschijnt.
- Voeg ondertiteling toe, zodat personen die hun geluid niet aan hebben staan, alsnog de boodschap zien.
- Maak tijdens de shoot van je video ook gelijk beeldmateriaal voor je banners / social kanalen. Dit zorgt voor herkenbaarheid van je campagne.
- Let tijdens het filmen goed op hoe het beeld eruit komt te zien op mobiel. Een mobiel apparaat heeft een kleiner scherm, andere helderheid en crop dan een desktop.
Google heeft begin deze maand de YouTube Video Builder in Beta gezet. Deze tool is gratis en bedoeld voor midden- en kleinbedrijf. Je kunt hiermee gratis video’s laten maken van 5 – 16 seconden. Dit zit dus nog wel in de testfase en heeft bepaalde eisen voor gebruik.
Wil je YouTube Advertising inzetten? Wij adviseren je natuurlijk graag!
Tip: maak van je YouTube doelgroep een remarketinglijst en zet deze op RLSA basis in voor een sales gerelateerde search campagne. Personen die je video hebben gezien en daarna in search op een zeer relevante zoekterm zoeken, krijgen jouw video te zien.