Regelmatig ontvangen mijn collega’s en ik dit soort mailtjes:
Dag,
Voor onze linkbuildcampagnes ben ik op zoek naar nieuwe linkruil-mogelijkheden.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik op de website van Online Klik terecht en ik vroeg me af of jullie aan linkruilen doen. Zo ja, dan hoor ik graag of je een linkruil met mij ziet zitten.
Mailtjes die bij ons alarmbellen laten rinkelen en die we snel afhandelen door aan te geven dat we hier niet geïnteresseerd in zijn. De mails zijn vaak zonder aanhef, want de afzender weet niet waar de mail heen gaat. Een teken dat deze mail waarschijnlijk bij honderden anderen in de inbox zit. We zijn dus eigenlijk al afgehaakt na de groet, maar als we dan ook nog zien dat het om linkruil gaat, dan is onze interesse compleet weg. Om te snappen waarom leggen we eerst even uit wat linkruil is.
Wat is linkruil?
Als onderdeel van linkbuilding bestaat er de strategie linkruil. Dit is een samenwerking waarbij partijen naar elkaar linken om zo meer backlinks te krijgen.
De meest voorkomende vormen van linkruil zijn:
- AB-linkruil: De eenvoudigste vorm die ook het snelst is te traceren door Google. Het principe werkt als volgt: website A linkt naar website B en website B linkt weer terug naar website A. Als je deze links dan ook nog onder een sectie plaatst als ‘Links’ of ‘Linkpartners’ dan help je Google al helemaal op weg om je tactiek te ontdekken.

- ABC-linkruil: Een iets complexere variant van linkruil, waarbij drie websites onderling naar elkaar linken. Website A linkt naar website B, website B linkt naar website C en website C linkt weer terug naar website A. Lijkt op het eerste gezicht lastiger dan AB-linkruil, maar Google herkent patronen en heeft ook dit snel genoeg in de smiezen.

Wat is het risico dat je neemt met linkruil?
Backlinks zijn een belangrijke ranking factor die Google gebruikt om te bepalen welke websites voor bepaalde zoekopdrachten zichtbaar worden. Het idee hierbij is wel dat andere websites naar jouw website verwijzen omdat jij waardevolle content te bieden hebt. Niet omdat er iets tegenover staat. In de kwaliteitsrichtlijnen van Google staat dan ook:

Links die erop gericht zijn de PageRank of ranking te manipuleren kunnen beschouwd worden als onderdeel van een linkschema. En dat is een schending van Google’s Webmaster Guidelines. Overmatige linkuitwisselingen (‘Link naar mij en ik link naar jou’ of partnerpagina’s met crosslinks als enige doel worden dus afgestraft. Dit wordt gezien als valsspelen en zal je geen hogere rankings opleveren. Sterker nog, met een beetje pech laat het je rankings juist dalen, want er zijn immers andere websites die wel over interessante content beschikken die iemand helpt en daardoor eerder in aanmerking komen voor die topposities. Plus, als Google achter je linkschema komt dan worden de uitgewisselde links gewoon weggestreept. Er wordt dan geen domein- of pagina autoriteit doorgegeven, dus je schiet er alsnog niks mee op. En ga je echt op grote schaal links ruilen, dan kan Google dat als black hat SEO zien en zelfs beslissen om je website helemaal niet meer in de zoekresultaten te laten zien. Een risico dat je zeker niet wil lopen dus!
Hoe moet het dan wel?
Oké, je weet nu hoe je linkbuilding in ieder geval niet aan moet pakken, maar hoe moet het dan wel? Zorg er in ieder geval voor dat je content op je website hebt staan die waardevol en informatief is en die de moeite waard is om naar te linken. Dan komen die backlinks vanzelf. En verder kun je aan de slag met logische over-en-weer verwijzing. Vaak is het namelijk wel gewoon te begrijpen waarom er tussen websites links worden uitgewisseld. Denk aan een linkje van een webbouwer naar een website die voor een klant is gebouwd en andersom of de fabrikant van een bepaald product die naar een reseller een linkje plaatst en andersom. Op een natuurlijke manier linken is helemaal prima. De plaatsing kan ook zeker verschil maken. Dus laat geen links plaatsen op een Partnerpagina of – nog erger – Linkpartnerpagina, maar laat een link in een artikel met context plaatsen. Als dit artikel gerelateerd is aan de pagina waar naar gelinkt wordt dan volg je eigenlijk gewoon precies de gedachte achter PageRank en help je Google alleen maar om de connecties tussen websites beter te begrijpen. Relevantie is nog steeds een belangrijke ranking factor en zit hem vooral in overeenkomst in onderwerp tussen beide websites of webpagina’s.
Wil jij ook aan de slag met een gevarieerde, duurzame en bovenal slimme SEO strategie om meer backlinks te verkrijgen? Schakel dan de hulp in van onze SEO consultants. Zij helpen je graag om van jouw website een autoriteit te maken!