Waarom een advertentieplanning in Google Ads?

Waarom een advertentieplanning in Google Ads?

Wil je niet dat jouw advertenties 24/7 te zien zijn, dan is advertentieplanning iets voor jou. Binnen Google Ads toont Google je advertenties totdat je dagbudget op is. Dit kan dus om 14u ‘s middags zijn of om 03:30u ’s nachts. Met behulp van de advertentieplanning binnen Google Ads kun jij bepalen wanneer jouw advertenties wel of niet getoond worden aan potentiële klanten. Voor het ene bedrijf zijn kopers die ‘s nachts op Google zoeken relevant en voor andere bedrijven zijn mensen die onder werktijd op Google zoeken interessant.

Met de advertentieplanning kun jij per ad group instellen op welk moment van de dag je advertenties getoond moeten worden. Heb jij bijvoorbeeld een cafetaria die alleen tussen 12:00u en 20:00u open is, dan kun je ervoor kiezen om alleen tussen deze tijdstippen te adverteren. Met de advertentieplanning kun je ervoor kiezen om op bepaalde dagen, dagdelen of uren te adverteren.

Naast het feit dat je kunt bepalen op welk moment je advertenties wel of niet zichtbaar zijn voor potentiële klanten, kun je er ook voor kiezen om op bepaalde momenten van de dag of week een bieding te verhogen of te verlagen. In het geval van de cafetaria kan het zijn dat men buiten de openingstijden nog wel zichtbaar wil zijn, maar hier niet de volle mep voor wil betalen. Je kunt in dit geval kiezen om bijvoorbeeld 50% af te bieden buiten de openingstijden. De advertentie is waarschijnlijk wel minder zichtbaar i.v.m. de verlaagde bieding, maar de advertentie is wel nog zichtbaar tegen de helft van de prijs. Het geld dat je hiermee bespaart zou je extra kunnen investeren in de advertenties die live staan gedurende de openingstijd. Het kan natuurlijk ook andersom. Wanneer je als cafetaria tussen 17:00u en 19:00u (etenstijd) extra zichtbaar wil zijn, dan kun je hier bijvoorbeeld een bod verhoging van +50% aan geven.

Tips wanneer je gebruik kunt maken van een advertentieplanning:

B2B

Richt je bedrijf zich alleen maar op zakelijke klanten? Leef jij van B2B? Dan is het verstandig om een advertentieplanning in te zetten en in te stellen dat je advertenties alleen maar zichtbaar zijn gedurende kantooruren (Ma-Vr 08:00u -18:00u).

Campagne wordt beperkt door budget

Wanneer een campagne meer klikken genereert dan dat het budget toereikend is, kan het interessant zijn om een advertentieplanning in te zetten. Adverteer bijvoorbeeld alleen maar op doordeweekse dagen of alleen overdag. Hiermee bespaar je kosten en zal het budget alleen naar de meest relevante momenten gaan.

Gedrag van je klanten

Zie je in de data dat je klanten vooral ’s ochtends, overdag, ’s avonds of in het weekend aankopen doen, dan kun je ervoor kiezen om op deze momenten te bieden. Maar zie je bijvoorbeeld dat er afgelopen jaar in het weekend nog nooit een aankoop is gedaan, dan kun je in de weekenden afbieden zodat er extra budget overblijft doordeweeks.

Service tussen bepaalde tijden

Lever jij een spoedservice of bezorg je direct? Maar doe je dit niet 24/7? Dan is het voor jou misschien interessant om alleen maar te adverteren op de tijden wanneer je deze service aanbiedt. In het geval van de cafetaria kan dit bijvoorbeeld interessant zijn. Stel je voor, iemand zoekt op Google op de term ‘patat direct bezorgd’. Tussen 12:00u en 17:00u is dit een service die de cafetaria aanbiedt, maar hierbuiten niet i.v.m. drukte en openingstijden. Dan is het interessant om alleen tussen deze tijden te adverteren op ‘patat direct bezorgd’. Hierbuiten is dit niet interessant, omdat de service niet aangeboden wordt.

inzicht in prestaties van je advertenties

Als je geen gebruik wil maken van een advertentieplanning, dan zou je binnen Google Ads nog steeds eens naar het kopje ‘advertentieplanning’ kunnen gaan. Onder dit kopje kun je namelijk inzicht krijgen in de prestatie van jouw advertenties o.b.v. dagen en tijdstippen. Je kunt zien hoe advertenties per dag presteren en je kunt zelfs zien op welk uur van de dag jouw advertenties het beste en het slechtste presteren.

 

Wil jij ook op specifieke momenten van een dag of week zichtbaar zijn? Neem dan contact met ons op en onze SEA specialisten helpen je graag verder!