5 belangrijke ranking factoren van Google

5 belangrijke ranking factoren van Google

Wist je dat er meer dan 200 factoren zijn waarop Google je organische rankings beoordeelt? Als SEO’er kan ik deze uiteraard één voor één benoemen ;), maar laten we het in dit blogartikel houden op een top 5. 

1. Gebruiksvriendelijkheid 

Ken je dat? Je komt na een zoekopdracht op een website terecht, maar je kunt maar niet vinden waar je in eerste instantie op gezocht hebt. Of je bent uiteindelijk op een productpagina beland, maar je kunt niet meer eenvoudig terug naar de hoofdcategorie. Mezelf kennende ben ik dan allang weg. Niet alleen omdat ik misschien weinig geduld heb, maar met name omdat het frustrerend is. #duurtlang 

Kortom: is je website niet gebruiksvriendelijk, dan zijn je bezoekers in een mum van tijd verdwenen. Mensen blijven minder lang op je website, bouncen sneller en klikken niet door. Allemaal kleine – maar o zo belangrijke –  factoren waar Google rekening mee houdt bij het bepalen van je organische rankings. Aan jou de taak dus om het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk te maken door onder andere relevante, duidelijke content te bieden.

Tip: Optimaliseer je website ook ten behoeve van de snelheid. De bezoekers én Google zullen je dankbaar zijn!

2. Meta tags

Iedereen kent wel de wijze waarop een organisch resultaat wordt getoond in Google. De titel en omschrijving die hierin staan, maken onderdeel uit van de meta tags. Je wilt deze tags zo schrijven dat gebruikers op jóuw resultaat klikken en niet op die van de concurrent. Het is daarbij belangrijk in te spelen op de zoekopdracht van de gebruiker. Ligt het doorklikratio van jouw zoekresultaten veel lager dan jouw concurrenten? Dan gaat er bij Google een belletje rinkelen. Jouw zoekresultaat zal wel niet interessant en relevant genoeg zijn, anders hadden gebruikers er wel meer op geklikt. Dat is tenminste hoe Google dit interpreteert en wat nadelig kan zijn voor je organische posities. Zorg dus voor heldere, relevante titels en omschrijvingen!

3. Gestructureerde data

Het hoe en wat met betrekking tot gestructureerde data is al een uitgebreid blogartikel op zich, maar wat je erover moet weten is dit. Met gestructureerde data – die overigens uit 1000-en verschillende opties bestaan – vertel je Google ieder klein detail over je website. Denk hierbij aan reviews of bepaalde kenmerken van producten, specifieke bedrijfsinformatie of bijvoorbeeld FAQ’s. Al deze informatie neemt Google mee bij het beoordelen van jouw website. Bovendien kunnen bepaalde gestructureerde data ervoor zorgen dat de CTR van je zoekresultaat wordt verhoogd. Dat zijn natuurlijk weer bonuspunten!

4. Responsieve mobiele website

“Mobile-first indexing”, we hebben het allemaal al eens voorbij zien komen. Google heeft nu aangekondigd dat vanaf september 2020 alle websites worden beoordeeld op de mobiele versie van hun website. Er zijn geen uitzonderingen meer. Wil je een goede kans maken in de organische zoekresultaten, dan is het dus belangrijk om een responsieve, mobielvriendelijke website te hebben. 

Niet zeker of je mobiele website aan de vereisten van Google en de bezoeker voldoet? Er zijn verschillende online tools die in kaart brengen of en hoe je mobiele geoptimaliseerd kan worden. 

5. Google Mijn Bedrijf

Ook weer zo’n factor waarvan je denkt dat ieder bedrijf het wel heeft: een Google Mijn Bedrijf account. Het zal je echter verbazen hoeveel bedrijven niet eens weten van het bestaan van Google Mijn Bedrijf. Zonde, want daar valt nog veel winst mee te behalen! Zeker op het gebied van local SEO. Je komt in de local pack terecht en je bedrijf bemachtigt een plekje in Google Maps. Uiteraard ideaal voor de gebruiker, maar je wordt er ook positief op beoordeeld door Google. 

Bovenstaande factoren kun je zien als de basis van SEO: als dit goed staat, kun je met behulp van o.a. linkbuilding je backlinkprofiel verrijken. Ook daar is Google groot fan van en het zal je helpen een stijging te realiseren in de zoekresultaten.