Tips voor het verbeteren van je kwaliteitsscore in Google Ads

Tips voor het verbeteren van je kwaliteitsscore in Google Ads 

Betaal jij relatief veel voor klikken, worden je advertenties niet vertoond of krijg je het vertoningsaandeel maar niet omhoog? Grote kans dat je zoekwoorden een lage kwaliteitsscore krijgen van Google. Een hoge kwaliteitsscore betekent een lagere klikprijs en een betere advertentiepositie. In dit blog lees je praktische tips voor de verbetering van je kwaliteitsscore. 

Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is te vinden op zoekwoordniveau en bestaat uit 3 verschillende onderdelen: 

  • De ervaring op de bestemmingspagina
  • De verwachte CTR
  • De advertentierelevantie 

Google rankt deze onderdelen met een cijfer van 1-10, waarbij 1 het laagst en 10 het hoogst is. 

Hoe hoger het cijfer, hoe minder je betaalt voor een klik. Ook geeft Google in de veiling voorrang aan de advertenties met een hoge kwaliteitsscore.

Hierboven zie je hoeveel invloed de kwaliteitsscore kan hebben op je advertentiepositie. 

Advertentierelevantie

Een van de belangrijkste USP’s van Google is relevantie. Google hecht veel waarde aan hoe relevant de adverteerder is voor de zoeker. Hoe hoger de relevantie, hoe beter dus. Zo kan de advertentierelevantie worden verbeterd:

  • Zet de zoekwoorden in de advertentietekst

Zorg er dus voor dat het zoekwoord waar je op inkoopt, duidelijk in iedere advertentie staat. Wil je een hoger dan gemiddelde score behalen op dit onderdeel? Zorg er dan in een ETA (standaard tekst advertentie) voor dat het zoekwoord in kop 1 en beschrijving 1 staat. Bij een RSA (responsieve advertentie) geldt ook: zet het zoekwoord in kop 1 en in 2 beschrijvingen. 

  • Variatie in de advertentietekst

Ook raadt Google aan om minstens 1 RSA en 2 ETA’s per adgroup te schrijven. Zorg er ook voor dat er genoeg variatie is in de advertentietekst. Zo kan Google bepalen welke advertentie het relevantste is en de voorkeur krijgt. 

Verwachte CTR

Het tweede onderdeel is de verwachte CTR (doorklikratio). Dit geeft weer hoe groot het percentage is dat op de advertentie wordt geklikt. Hoe hoger dat percentage, hoe relevanter Google de advertentie vindt en hoe hoger de kwaliteitsscore. Je CTR verhogen doe je zo:

  • Maak je advertentie zo opvallend mogelijk

Hoe groter de advertentie, hoe meer deze opvalt en hoe groter de kans dat iemand op deze advertentie klikt. Van Google krijg je 30 tekens om de koppen te vullen en 90 voor de beschrijvingen. Bedenk hoe je op een slimme manier al deze tekens kunt gebruiken.

  • Maak gebruik van zoveel mogelijk advertentie extensies

Per campagne kunnen er verschillende extensies gemaakt worden. Denk hierbij aan sitelinks of highlight extensies. Bekijk per extensie of deze relevant is voor jouw bedrijf en zorg ervoor dat je gebruik maakt van deze extensies. Dit zorgt er namelijk voor dat je zoveel mogelijk informatie kunt geven aan de zoeker. Op de afbeelding hieronder zie je hoe sitelink extensies worden weergegeven. 

  • Stem de extensies af per campagne

Mocht je verschillende diensten of producten verkopen en hier ook verschillende campagnes voor hebben ingericht, dan is het wellicht verstandig om te kijken of de extensies per campagne (of zelfs adgroup) kunnen worden afgestemd. Koop je in een campagne in op bureaustoel en de andere campagne op bureau? Dan kunnen bijvoorbeeld de sitelink- en prijsextensies worden aangepast. 

  • Non-relevante zoektermen consistent blijven uitsluiten

Wanneer je (modified) breed zoekwoorden inkoopt, kan het zijn dat je advertentie wordt vertoond aan iemand die niet op zoek is naar jouw dienst of product. Door deze zoektermen uit te sluiten en toe te voegen aan een uitsluitingslijst, zorg je ervoor dat de advertenties niet meer vertoond worden bij deze zoekopdrachten. Zo wordt de groep mensen aan wie je advertentie vertoond wordt alleen maar relevanter en is de kans dat zij op de advertentie klikken ook groter.

Ervaring op de bestemmingspagina

Het laatste onderdeel dat invloed heeft op de kwaliteitsscore is de ervaring op de bestemmingspagina. Dit geeft de mate van gebruikersvriendelijkheid weer op de bestemmingspagina. Dit onderdeel is niet alleen op SEA-vlak te verbeteren, maar ook bij andere online marketing disciplines.  

  • Kies per advertentiegroep voor de meest relevante pagina op de website

Dit klinkt logisch, maar zorg dat de bestemmingspagina die je aan de advertentie koppelt zo goed mogelijk aansluit bij het zoekwoord. Koop je in op een specifiek producttype? Zorg er dan voor dat de bezoeker op de productpagina van dat product type belandt. De kans op een aankoop is het grootst als je de bezoeker zo ‘diep’ mogelijk op de website laat landen!

  • Gebruiksvriendelijkheid test

Test of de website goed is ingericht voor de gebruiker. Check de website dus ook op conversiegerichtheid (hoe gemakkelijk is het om een bestelling te plaatsen of je contactgegevens achter te laten?) en snelheid. Ook is het belangrijk dat de website zowel op mobiel als desktop goed functioneert.

Haal alle mogelijke barrières weg. Een voorbeeld: bezoekers die op de website zijn beland via een generiek zoekwoord, komen op de pagina terecht met een overzicht van alle producten. Door een productfilter toe te voegen, geef je snel en duidelijk je assortiment weer. Zo kan de bezoeker direct zien of het bedrijf heeft waar hij/zij naar op zoek is. 

  • Google-script voor de kwaliteitsscore

Bij Online Klik maken we gebruik van een Google-script die de kwaliteitsscore dagelijks inzichtelijk brengt in een spreadsheet. Zo kunnen we van alle klanten de kwaliteitsscores waarborgen!

Ben jij na het lezen van dit blog nieuwsgierig naar hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen? Neem gerust contact op met een van onze SEA specialisten!