We merken het allemaal, in de afgelopen twee jaar is het retaillandschap erg veranderd. Dingen als de privacywetgeving, duurzaamheid, omnichannel en de langere customer journey zijn zaken waar we steeds meer rekening mee dienen te houden. Wat betekent dit voor jou als retailer? Wij hebben een paar belangrijke punten vanuit de Google Retail Summit geselecteerd en vertellen je hier graag meer over in deze blog!
Fysiek of online verkopen
We doen het tegenwoordig allemaal: even snel online iets aanschaffen! Maar staan we er wel bij stil hoe erg het retaillandschap is veranderd in de afgelopen jaren? Vroeger was het zogenaamde windowshopping hét verdienmodel: je hebt een fysieke winkel en moet een bepaalde omzet halen om je vaste lasten te betalen. Tegenwoordig kan een merk zich online zo goed profileren dat het voor klanten niet meer nodig is om naar een fysieke winkel te gaan. Je kan bijvoorbeeld door middel van nieuwe ontwikkelingen rondom AR en VR online je nieuwe kleding passen of een nieuw model auto bekijken in de showroom. Een grote verandering die ervoor zorgt dat we het traditionele idee van retail moeten loslaten!
Steeds prijsgerichter
Een andere belangrijke ontwikkeling in de markt is dat klanten steeds vaker worden gestuurd op basis van prijs. Vroeger ging je naar een winkel toe waarvan je zeker wist dat de kwaliteit goed was. Je had goed contact met de medewerkers of de service beviel je goed. Tegenwoordig hoppen mensen veel gemakkelijker van de ene naar de andere verkoper: het gaat steeds meer om wie de laagste prijs heeft.
Tip voor marketeers: Meet de digitale sales binnen een straal van 50 km van je fysieke winkel. Dit kan je handige inzichten geven over de sales die je binnenhaalt buiten je fysieke winkel om!

Steeds meer focus op omnichannel
Omni… wat? Het klinkt misschien als een hele spannende term, maar eigenlijk is het heel simpel! Omnichannel is de geëvolueerde variant van Multichannel. Het doel van Omnichannel is om de klantervaring zo goed mogelijk te maken. Om deze ervaring zo goed mogelijk te maken worden alle kanalen op elkaar afgestemd. Welk kanaal de klant gebruikt maakt niet meer uit, de merkbeleving is overal hetzelfde!

Om goed te begrijpen op welke manier Omnichannel toe te passen is op jouw bedrijf, is het belangrijk om rekening te houden met een aantal strategische elementen. Ten eerste is het belangrijk dat je jouw klanten goed kent, zorg dat je weet wat een klant beweegt en via welke kanalen zij een contactmoment wensen met het bedrijf. Daarnaast is het belangrijk om een Customer Journey te ontwikkelen. Dit helpt je de complete reis vorm te geven die de klant doormaakt voordat zij daadwerkelijk een aankoop doen. Door alles goed in kaart te brengen kom je er achter wat jouw klanten nodig hebben en op welk moment in het proces. Ook is het goed om een uniforme en gesynchroniseerde merkbeleving te creëren. Door de merkbeleving goed over te brengen op de klant, kan het zijn dat de factor prijs minder relevant is voor je klant. Het is belangrijk om deze beleving over al je kanalen te blijven verspreiden.
Performance max
Performance Max (P-max) is een best-in-class performance. Het is beter dan smart shopping campagnes en wordt gebruikt voor een stimulans van online en offline verkoop. Het “nadeel” van performance max is dat het volledig geautomatiseerd wordt en je weinig eigen inbreng en inzichten meer hebt als marketeer. Als de resultaten dan daadwerkelijk beter zijn dan eerder, is performance max het natuurlijk helemaal waard. Het is vooral het uitproberen waard bij klanten die zich in het e-commerce landschap bevinden.

Nieuwsgierig geworden naar het inzetten van de key take aways van de google retail summit voor jouw bedrijf?
Wil je meer informatie over bovenstaande nieuwe ontwikkelingen of denk je dat wij een mooie toegevoegde waarde kunnen zijn voor de groei van jouw (online) business? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze specialisten, wij denken graag met je mee in online kansen!