Blog

Update: Facebook komt met nieuwe budgetverdeling

Ja hoor, Facebook heeft weer een nieuwe update voor ons in petto! In september komt Facebook met een nieuwe budgetverdeling die de optimalisatie van het campagnebudget makkelijker moet gaan maken in het advertentiebeheer. Momenteel kunnen adverteerders optioneel al gebruik maken van de update, maar vanaf september wordt het verplicht. Maar wat houdt deze verandering precies in? En is dit goed of slecht nieuws voor Facebook adverteerders? Alhoewel de update nog even op zich laat wachten, kunnen we maar beter goed voorbereid zijn!

Hoe ziet de huidige Facebook budgetverdeling eruit? 

Voordat we het gaan hebben over de update van Facebook is het handig om het geheugen even op te frissen en te bespreken hoe de huidige Facebook budgetverdeling in elkaar steekt. De huidige budgetverdeling vindt momenteel plaats op het advertentieset niveau. Een voorbeeld: je hebt een advertentiecampagne aangemaakt voor een actie voor je kledinglijn. Vervolgens kan je de campagne opsplitsen in verschillende advertentiesets. Hierbij maken we drie groepen op basis van verschillende leeftijdscategorieën. Nu komt het: met de huidige budgetverdeling kan je per advertentieset (dus per doelgroep) een apart budget instellen. De doelgroepen die je verwacht dat het beste gaan presteren geef je bijvoorbeeld een hoger budget dan de doelgroep die naar verwachting minder gaat presteren. Links op de onderstaande afbeelding is afgebeeld hoe de huidige budgetverdeling eruitziet en rechts hoe het gaat worden:

Campagne budget optimalisatie

Hoe werkt de nieuwe budgetverdeling in Facebook? 

Het grootste verschil tussen de oude en nieuwe budgetverdeling is de overgang van het instellen van je budget op advertentieset niveau naar campagne niveau. Facebook noemt het mooi van ‘ zonder campagne budget optimalisatie’ naar ‘met campagne budget optimalisatie’ . Nou, wat houdt dit in? Voorheen moest je voor iedere advertentieset een apart budget instellen en gedurende de lopende campagne het budget voor iedere advertentieset optimaliseren. Door de update hoef je vanaf september alleen nog maar een campagnebudget voorafgaand aan de campagne in te stellen en Facebook doet de rest van het werk. Dit houdt in dat Facebook realtime gaat kijken wat de beste en slechtst presterende advertentiesets zijn. Op basis van de prestaties wijst Facebook meer budget toe aan de advertentiesets die goed presteren en minder aan de advertenties die wat minder presteren. Facebook optimaliseert je campagne dus voor je, handig toch?!

In het begin zeiden we al dat Facebook de update geleidelijk aan het doorvoeren is. Zo is het momenteel optioneel om gebruik te maken van de functie ‘optimalisatie van het campagnebudget’, zoals hier te zien is:

Budgetaanpassingen

Is dit een positieve of negatieve ontwikkeling voor Facebook adverteerders? 

De meningen over de nieuwe budgetverdeling zijn verschillend. Door de aankomende update hoef je als adverteerder niet meer bezig te zijn met de vraag welke doelgroep een beter resultaat zal opleveren dan een andere doelgroep. Ook hoef je tijdens de campagne ook niet de hele tijd bezig te zijn met optimaliseren, want dit doet Facebook grotendeels voor je! Wel hebben we zelf nog steeds de controle over welke bodstrategie we hanteren en om de hoogte van de budgetten te bepalen.

Waar het bij deze update om gaat is dat Facebook het beste presteert en kan leren van de data als Facebook de ruimte krijgt om zelf te optimaliseren. Wanneer Facebook het minste wordt tegen gehouden, werkt het algoritme het beste. Daarnaast hebben wij er ook allemaal voordeel van, want nu blijft er meer tijd over die we kunnen besteden aan het opzetten van verschillende campagnes, nieuwe en verbeterde doelgroepen en advertentiecreatie. Hoewel dit allemaal klopt, heeft een ervaren marketeer door zijn skills en ervaring misschien liever zelf de controle. Het is vanaf de update niet meer mogelijk om zelf verschillende budgetten in te zetten op basis van doelgroepen, plaatsingen en looptijden. Hierdoor kan je beperkt worden met het experimenteren. Wat vind jij?

Wij vinden het in ieder geval een waardevolle update en zijn benieuwd wat het ons kan bieden in de toekomst! Door de nieuwe update houden wij meer tijd over om verbeterde campagnes, doelgroepen en advertenties op te zetten voor onze klanten. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld meer A/B testen uitvoeren, om te kijken wat het beste voor iedere klant werkt!