Google kondigde het een tijdje geleden aan en inmiddels kunnen we er niet meer omheen: third party cookies zullen in de nabije toekomst niet meer bestaan. De reden? Het waarborgen van de privacy van gebruikers. Aangezien veel adverteerders afhankelijk zijn van third party cookies, heeft deze verandering een grote impact op het online marketing landschap. Hoe ziet een digitale wereld eruit zonder third party cookies? Je leest het in de nieuwste blog!
Wat zijn cookies?
Een cookie is een bestand dat wordt gebruikt om informatie over de gebruiker op te slaan en te onthouden, om bijvoorbeeld de gebruikerservaring te verbeteren. Zo kunnen bijvoorbeeld je inloggegevens worden opgeslagen, maar ook welke producten jij in je winkelmandje hebt geplaatst. Er zijn verschillende type cookies, waaronder:
First party cookies
Dit zijn cookies die worden geplaatst op de website zelf. Dit betekent dat de cookie geplaatst wordt door de website die jij op dat moment bezoekt. Door akkoord te gaan met het cookiestatement, mag de website informatie over jou verzamelen. Websites doen dit om meer te weten te komen over hun bezoekers, om bijvoorbeeld de gebruikerservaring van de website te verbeteren.
Third party cookies
Third party cookies zijn cookies die door derden zijn aangemaakt en worden vaak gebruikt voor advertentiedoeleinden. Waar je bij first party cookies de website hebt bezocht bij het plaatsen van de cookie, is dat bij third party cookies niet het geval. Third party cookies zijn inmiddels een groot onderdeel geworden van het creëren van doelgroepen. Middels third party cookies zijn bepaalde interesses en zoekgedrag namelijk inzichtelijk.
Wat gaat er veranderen?
Google heeft aangekondigd in 2022 alle third party cookies uit Chrome te bannen. Andere browsers, zoals Safari, Firefox en Microsoft Edge gingen Google al voor. Over 2 jaar hebben we dus te maken met een wereld zonder third party cookies. Daarnaast zullen cookies minder lang bewaard mogen worden, wat ook grote gevolgen heeft voor adverteerders.
Wat zijn de gevolgen van het verdwijnen van third party cookies?
Het verdwijnen van third party cookies heeft grote gevolgen voor adverteerders. Een aantal aspecten waar deze verandering impact op heeft zijn:
Targeting
Het wordt lastiger om data te verzamelen voor platformen, dus er zal simpelweg minder data beschikbaar zijn. Hierdoor kunnen er geen third party doelgroepen meer gebouwd worden.
Remarketing
Aangezien remarketing campagnes op basis van cookies werken, zal het ook lastiger worden om remarketing in te zetten. Door ITP-blokkering kunnen jouw bezoekers minder lang in retargeting lijsten geplaatst worden, waardoor deze doelgroepen minder lang getarget kunnen worden.
Attributie
Door de verkorte cookietijd, ‘verlies’ je na een tijdje de data over bepaalde gebruikers. Hierdoor zullen er waarschijnlijk meer conversies worden toegekend aan het directe verkeer, wat gevolgen heeft op de actuele waardetoekenning per kanaal. Voorbeeld: een gebruiker heeft jouw webshop bezocht via een advertentie, voegt een paar schoenen toe aan zijn winkelwagen en besluit vervolgens toch nog even te wachten met de aankoop. Na een periode keert de bezoeker terug door direct naar de website te gaan, echter is de cookie verdwenen. Hierdoor wordt alle waarde toegekend aan het directe verkeer, terwijl de advertentie een grote rol heeft gespeeld in de customer journey.
Tips: hoe speel je op deze verandering in?
Er zijn een paar manieren om toch nog op een relevante manier te targeten met online advertenties. Op dit moment liggen er door verschillende tools en platformen allerlei oplossingen in de pijplijn. Hieronder een aantal manieren van hoe men met de verandering om kan gaan:
First party data opbouwen
First party data blijft voorlopig nog bestaan. Deze data komt direct vanuit je website bezoekers en is daarom ook het betrouwbaarst. Door beter gebruik te maken van first party data kunnen bedrijven interessante klantprofielen samenstellen (middels bijvoorbeeld een CDP of DMP).
Contextual targeting
Contextual targeting zal waarschijnlijk steeds belangrijker worden. Voor deze vorm van targeting zijn namelijk geen cookies nodig. Contextual targeting houdt in dat de advertentie geplaatst wordt op een website of ander platform dat bij de advertentie past. Voorbeeld: verkoop je sneakers? Dan is een logische plaatsing bijvoorbeeld een sneakerblog. Adverteren in de juiste context is key.
Interest-based targeting
Google komt met een nieuwe methode (FLoC). Deze methode clustert gebruikers op basis van interesses. De privacy wordt hierdoor gerespecteerd, aangezien het een groep betreft, in plaats van een individu.
Wil jij meer weten over hoe je om kan gaan met een digitale wereld zonder third party cookies? Neem gerust contact met ons op om te sparren met een van onze SEA-specialisten!