Succesvol adverteren als B2B-bedrijf op Google Ads

Succesvol adverteren als B2B-bedrijf op Google Ads doe je zo

Lever je een B2B product of dienst en wil je gaan adverteren via Google Ads?  Slimme keuze, als je het ons vraagt! Je wilt immers zichtbaar zijn voor potentiële klanten en inzicht verkrijgen in het online gedrag van je doelgroep. B2B en B2C zijn twee verschillende werelden, die allebei om een verschillende Google Ads strategie vragen. In dit blog vind je een aantal tips voor een succesvolle inzet van Google Ads in de B2B-branche.

1 . Meer conversiedata vergaren

Bij B2B is de customer journey over het algemeen langer: de orderwaarde ligt vaak hoger en de klant is loyaal aan zijn vaste leverancier. Ook is de markt simpelweg kleiner. Er zijn logischerwijs minder bedrijven, dan consumenten.

In veel gevallen zien we daarom de ‘harde’ conversies niet zo snel binnenstromen als bedrijven die op de consument gericht zijn. Onder ‘harde’ conversies verstaan we bijvoorbeeld offerte-aanvragen of orderbevestigingen. Dat betekent minder conversiedata, waardoor campagnes optimaliseren een grotere uitdaging is. De hoeveelheid conversies zegt namelijk veel over de betrouwbaarheid van de prestaties. Hoe beoordeel je dan wel welke campagnes goed presteren? 

Meet de kwaliteit van de bezoeker

Om ervoor te zorgen dat je toch genoeg handvatten hebt om te beoordelen welke campagne beter is en dus meer budget verdient, kan je gebruik maken van ‘soft’ conversies. Met deze soft conversies meet je de kwaliteit van de websitebezoeker.

De definitie van een kwalitatieve websitebezoeker is voor ieder bedrijf anders. Voorbeelden van een kwalitatieve website bezoeker zijn:

  • Een bezoeker die langer dan 3 minuten op de website verkeert
  • Een bezoeker die meer dan 4 pagina’s bezoekt
  • Een bezoeker die de contactpagina van een website bezoekt

Het doel van deze methode is een correlatie ontdekken tussen de soft conversies en de harde conversies. Bij het toepassen van deze methode is het daarom belangrijk dat je zowel kijkt naar de soft conversies als de harde conversies binnen een campagne.

Is de verhouding tussen de soft conversies en de harde conversies goed? Dan kun je iets zeggen over de campagneprestatie en daarop inspelen. 

Analyseer tot slot het effect van de soft conversies. Zijn de kosten per harde conversie verlaagd? Dan heeft het toevoegen van de soft conversies een positief resultaat geleverd!

 

2. Klikken van consumenten omzeilen

Aangezien je als B2B-bedrijf zichtbaar wil zijn op alle relevante zoekwoorden, wordt er vaak ingekocht op generieke termen. Stel je voor, je verkoopt bureaustoelen aan bedrijven. Dan wil je met je advertentie zichtbaar zijn op het zoekwoord ‘bureaustoelen’.

Het nadeel van inkopen op deze zoekwoorden, is dat je advertentie ook wordt vertoond aan consumenten. Dat is natuurlijk niet je doelgroep, dus het is zonde om te betalen voor deze irrelevante klikken. 

Schrijf de advertentieteksten zo zakelijk mogelijk
Een manier om consumenten verkeer te omzeilen, is door de advertentieteksten zo zakelijk mogelijk te schrijven. Gebruik in de koppen woorden zoals ‘Zakelijk’, ‘B2B’ of ‘Voor bedrijven’. Zo maak je in een klap duidelijk voor wie de boodschap bedoeld is en is de kans kleiner dat consumenten op de advertentie klikken.

Zoektermen van consumenten uitsluiten
Om het verkeer zo relevant mogelijk te houden, is het van belang dat er consistent wordt uitgesloten. Als je zoektermen zoals ‘bureaustoel voor thuis’ of ‘thuiswerk bureaustoel’ uitsluit, wordt je advertentie niet meer vertoond voor deze zoektermen. 

B2B Audiences
Een nieuwe feature van Google is de ‘B2B audiences’. Dit is een doelgroep die getarget kan worden, waarbij je kunt kiezen uit bedrijfsgroottes en branches. Deze functie is net uit de bèta en nog niet voor alle adverteerders beschikbaar. 

 

3. Zet je mediabudget slim in

Mocht je een beperkt mediabudget hebben, zorg er dan voor dat je het slim besteedt. Je wil zichtbaar zijn op de meest relevante momenten, voor de meest relevante personen. 

Kijk eens goed naar de instellingen van de campagne:

  • Targeting; Zijn er leeftijden die je uit kunt sluiten? De zakelijke markt is je doelgroep. 65+’ers zijn vaak niet werkzaam. Bespaar ik geld door deze groep uit te sluiten?
  • Advertentieplanning; Wat zijn de dagen en tijdstippen waarop je het meest zichtbaar wilt zijn? Zijn dat kantooruren en -dagen?
  • Apparaten; Wanneer je de doelgroep tijdens kantooruren en -dagen wilt bereiken, dan is de kans groot dat zij voornamelijk via desktop zoekt naar jouw product.

Op al deze targetingmogelijkheden kan slim ingespeeld worden door bodaanpassingen of uitsluitingen. 

Wil jij ook succesvol adverteren via Google Ads als B2B-bedrijf?

Wil jij van start gaan met adverteren via Google Ads en ben je benieuwd naar wat wij kunnen doen voor jouw B2B-bedrijf? Neem dan contact op met een van onze SEA-specialisten. Wij sparren graag met je over de mogelijkheden!