Tegenwoordig kunnen we ons kostelijk vermaken op alle social media, ze verzinnen steeds wel weer wat nieuws waardoor we constant nieuwe prikkels krijgen. Ieder jaar worden er weer nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd. Daar waar de ene ontwikkeling zich voortzet als echte trend, halen sommige ontwikkelingen de finishlijn niet, waardoor deze meer gezien worden als een ‘test’.
We zorgen ervoor dat we van alle nieuwe ontwikkelingen op de hoogte zijn en willen je die dan ook zeker niet onthouden.
Ben je er klaar voor? Hieronder vind je de 9 social media trends voor 2020.
1. Tik Tok groeit in populariteit
Kleinere social media platformen worden steeds populairder, maar met name Tik Tok klopt aan bij de grote jongens. Wat is Tik Tok nu eigenlijk? Het is een nieuw platform waar je korte, mobiele video’s. Het is met name populair onder jonge gebruikers, Millenials & Generation Z. Wereldwijd zijn al 760 miljoen gebruikers, waarvan 3 miljoen in Nederland. Als bedrijf heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van TikTok Influencers om je doelgroep te bereiken.
2. Creativiteit wordt belangrijker
Het is tegenwoordig moeilijk om op te vallen tussen alle advertenties en filmpjes op social media. Bedrijven zijn vooral gefocust op sales en groene cijfers, maar de trend toont aan dat bedrijven zich steeds meer focussen op het creatieve aspect van de advertenties om zich te onderscheiden. We zien dat onder andere Facebook hier ook meer aandacht aan besteed door toevoegingen van Mock-ups, Creative studio’s en workshops, waar je inspiratie op kan doen op het gebied van content creatie.
3. WhatsApp advertenties
Onlangs kwam Facebook met een nieuwe update waarin het mogelijk werd om een WhatsApp-knop onder advertenties op Facebook en Instagram te zetten. Hierdoor kunnen gebruikers via de WhatsApp-knop direct contact opnemen met bedrijven als de content in de afbeelding hen aanspreekt. Wij denken dat deze nieuwe WhatsApp-knop update grote kansen biedt voor bedrijven in 2020 door het persoonlijke contact en de mogelijkheid om direct meer informatie aan te bieden.
Begin 2020 introduceert WhatsApp ook Status Ads, wat rechtstreeks adverteren in WhatsApp ook mogelijk gaat maken. Aanvankelijk zullen de advertenties alleen in de status-sectie van WhatsApp te zien zijn, zoals de Facebook en Instagram Stories. Wij denken dat het hier niet bij blijft en verwachten in 2020 meer ontwikkelingen op het gebied van WhatsApp Ads.
4. Ontwikkelingen op het gebied van AR en VR
We zeggen het al een tijdje, maar we zien steeds vaker invloeden van Augmented Reality en Virtual Reality in social media. De grootste ontwikkeling vond plaats op Snapchat en Instagram waar je filters kon gebruiken. Op het gebied van VR heeft Facebook nu Facebook Horizon gelanceerd, een VR wereld waar je in kunt verkennen, spelen en ontwerpen op indrukwekkende wijze.
Daarnaast gebruikt Instagram AR nu zelfs om te shoppen, door bijvoorbeeld virtueel brillen te passen. What’s next? Wij zijn benieuwd.
5. ‘Ephemeral Content’
Dit is een vorm van adverteren met video’s en afbeeldingen die beschikbaar zijn voor een korte tijd en daarna verdwijnen. Dit is al populair, maar wordt steeds belangrijker in 2020. Dit zien we al in de toename van het aantal Instagram, Snapchat en Facebook Stories. Doordat de content van korte duur te zien is, zijn gebruikers bang dat ze iets missen en kijken ze de kortdurende video of afbeelding af. Dit fenomeen wordt ook wel FOMO genoemd. Fear Of Missing Out. Voor bedrijven is het daarom belangrijk om geschikte content in te zetten die gebruikt kan worden in de bekende Stories.
6. Social Commerce
Social media platformen worden al veel gebruikt om reclame te maken voor producten en verkopen te genereren. Echter zullen de verkopen naar verwachting in 2020 op het social media platform plaatsvinden: Social Commerce.
Door Shoppable ads en volledige Storefronts hoeven gebruikers social media niet eens te verlaten om producten te kopen. Instagram, Pinterest en Facebook zullen zich steeds meer ontwikkelen naar retail platformen en dit zullen bedrijven direct gaan integreren in hun strategie.
7. Lokale targeting door bedrijven
Social media gaat steeds meer ingezet worden voor lokale targeting. Het is moeilijk om je te onderscheiden in de zee van aanbieders, dus bedrijven zoeken het steeds meer lokaal waar de kansen het grootst zijn. Facebook speelt hier al op in met de Winkelbezoek Ads die steeds verder door worden ontwikkeld. Deze functies zullen steeds beter worden, waardoor lokale targeting steeds belangrijker wordt.
8. Customer service op social media
Social media platformen en met name Facebook wordt steeds meer gebruikt door bedrijven voor customer service. Hierdoor wordt het mogelijk voor bedrijven om snelle, persoonlijke klantenservice te bieden. De opkomst van de chatbots speelt hier ook een grote rol om snel automatische responses te bieden. Bedrijven moeten ook wel, want slechte reviews op social media en klachten worden snel door duizenden of miljoenen gezien, wat kan zorgen voor een slechte naam. Een goede, snelle klantenservice op social media wordt voor vele dus ook een prioriteit.
9. LinkedIn groeit en blijft groeien
LinkedIn groeit in de laatste jaren erg hard en deze trend zal zich de komende tijd doorzetten. Dit is met name een belangrijke trend voor de B2B sector en de zakelijke markt. Hierdoor wordt adverteren op LinkedIn voor bedrijven ook steeds interessanter.
Aan de slag met de social media trends 2020!
Tip, sla de trends goed op en zorg dat je er vroeg bij bent. Dit zijn volgens ons 9 belangrijke trends voor 2020 en we zijn benieuwd welke er in 2021 de finishlijn hebben gehaald en welke niet.