Social media in 2018: Facebook verliest terrein en Instagram groeit

Social media in 2018: Facebook verliest terrein en Instagram groeit

Het Nationale Social Media onderzoek is weer een feit met opnieuw een indrukwekkende respons. Het grootste jaarlijkse trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland dat uitgevoerd wordt door Newcom Research bevestigd het onderbuikgevoel van social media in 2018: Facebook verliest terrein in social media land. Het dagelijks gebruik van Facebook onder jongeren neemt af, in tegenstelling tot Instagram en Snapchat.

WhatsApp grootste social media platform

WhatsApp is in 2018 nog altijd het grootste social media platform in Nederland. Maar liefst 11,5 miljoen Nederlanders gebruiken het medium als communicatiemiddel. De Messengerdienst wordt gevolgd door Facebook en YouTube, dat respectievelijk 10,8 en 8,0 miljoen gebruikers telt.

 

Het dagelijks gebruik van WhatsApp is het afgelopen jaar gestegen, terwijl het dagelijks gebruik van Facebook is gedaald. Het dagelijks gebruik van YouTube is flink minder dan WhatsApp en Facebook, maar maakt in 2018 wel een groei door van 29%.  YouTube wordt veel gekeken, maar om die 8,0 miljoen kijkers nou als social media gebruiker te tellen gaat toch wat ver. LinkedIn is de stille social media-app, want al met al gebruiken toch 4,4 miljoen Nederlanders LinkedIn. Terwijl ze er weinig mee doen, want LinkedIn heeft met afstand de laagste participatiegraad van alle apps.

Instagram groeit flink door

Waar LinkedIn het afgelopen jaar relatief gelijk is gebleven, maakt Instagram daarentegen een flinke groei door. Instagram wordt door 4,1 miljoen Nederlanders gebruikt, dit is een groei van 28%. Dat komt ook doordat Instagram zowel door jong als oud wordt omarmd, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Snapchat, dat nog maar 2,4 miljoen gebruikers telt. Ook de foto-app binnen Instagram wordt stevig meer gebruikt, maar liefst 40% meer ten opzichte van een jaar geleden.

 

Facebook verliest terrein onder jongeren

Kijken we naar het gebruik van social media in 2018 per leeftijdscategorie, dan zien we dat Facebook terrein verliest onder jongeren tot 19 jaar en andere leeftijdscategorieën niet stijgen. De daling in het dagelijks gebruik is nog sterker. Waar in 2016 Facebook nog 68% dagelijks gebruikt werd door jongeren, is dat percentage nu nog maar 43%. Voornaamste reden voor deze daling is dat jongeren zich minder thuis voelen tussen de (oudere) mensen die op Facebook zitten. De 15-19 jarigen geven aan dat er teveel mensen op Facebook zitten waar ze niks mee hebben (31%) en ze zich er niet meer thuis voelen (30%). De advertenties binnen Facebook zijn voor slechts 13% een reden om af te haken.

 

Instagram, Snapchat en YouTube zijn relatief sterk onder jongeren

Zoomen we verder in op het social media gebruik per leeftijdscategorie, dan zien we dat sommige social media platformen met name door specifieke leeftijdscategorieën wordt vertegenwoordigd. Zo vinden jongeren Instagram, Snapchat en YouTube simpelweg leuker dan Facebook. Facebook is naast WhatsApp nog steeds het meeste in trek in de leeftijdscategorie 20-39 jaar. Voor veel Nederlanders is Facebook nog altijd hét social media platform. Niet voor niets is Facebook in 2018 nog steeds het meest gebruikte social media platform na WhatsApp (dat slechts een chatapp is). LinkedIn wordt het meest vertegenwoordigd door 20-39 jarigen.

 

Meer weten over social media in 2018?

Vraag je je af hoe je nou het meeste succes behaalt uit jouw social media kanalen? Wij helpen je hier graag mee. Neem contact met ons op!