(Smart) Display Advertising & Discovery Ads: wat is het en hoe zet je dit in?

(Smart) Display Advertising & Discovery Ads: wat is het en hoe zet je dit in?

Het blijkt tegenwoordig moeilijker dan ooit voor merken om ‘top of mind’ te blijven. We worden dagelijks overprikkeld door talloze reclames en advertenties, waardoor ons brein informatie selectief filtert. Hoe overleef jij het als merk in deze digitale jungle en zorg jij ervoor dat jouw boodschap wél overkomt?

De sleutel tot online succes is relevantie. De juiste boodschap, aan de juiste doelgroep op het juiste moment. Dat kan natuurlijk met Search en Shopping Ads, waarbij het grote voordeel is dat je doelgroep actief op zoek is naar jouw merk of product. Zo weet je in welke fase van de customer journey de doelgroep zich bevindt. Maar wat als je search- en shoppingcampagnes al goed presteren en je nog sneller wilt groeien door je bereik te vergroten? Dan is Display Advertising dé perfecte vervolgstap!

Display advertising

Display advertising is een onderdeel van Google Ads dat vaak wordt onderschat, gezien het lagere conversiepercentage in vergelijking met search- en shoppingcampagnes. Toch is Display advertising onmisbaar in je online marketingstrategie. Middels Display advertising heb je namelijk de mogelijkheid zichtbaar te zijn in álle fases van de customer journey. Niet alleen in de bekendheidsfase, maar ook in de oriëntatie én aankoopfase. Sommige consumenten hebben nu eenmaal een subtiel duwtje in de rug nodig.

(Voorbeeld display advertentie)

‘Google ziet een stijging van 17% in website bezoeken en 8% in conversies bij bedrijven die gebruik maken van Display.’

Hoe werkt Display advertising?

Bij Display advertising maak je gebruik van op maat gemaakte banners, die online zichtbaar zijn op websites die jouw doelgroep bezoekt. Middels gerichte targetingmogelijkheden kunnen verschillende doelgroepen, in verschillende fases bereikt worden met verschillende boodschappen. Wil je een breed publiek trekken? Dan maak je een generieke banner die een grote doelgroep aanspreekt. Wil je een remarketinglijst (bijvoorbeeld een doelgroep die een product al eens in de winkelmand heeft gehad, maar niet over is gegaan tot aankoop) bereiken? Communiceer dan bijvoorbeeld een kortingscode voor dat specifieke product.

Smart Display: de voordelen

In het blog over de nieuwe Google Ads trends werd al beschreven dat Google volop bezig is met automatisering. Voorbeeld hiervan is Smart Display.

Voordelen:

  • Google Ads optimaliseert de campagne middels Machine Learning automatisch naar een zelfgekozen conversiedoel: CPA (cost per action) of ROAS (return on ad spend).
  • Smart Display is het enige campagnetype waarbij je de mogelijkheid hebt om te betalen per conversie, in plaats van per klik.
  • Als er genoeg data is kan Google real-time verschillende doelgroepen in kaart brengen en intentiesignalen opmerken. Aan de hand van talloze signalen weet Google Ads in welke fase van de customer journey de doelgroep zich bevindt en welke doelgroepen meer waard zijn en dus een hoger bod verdienen.

Nadelen:

  • Je hebt als adverteerder weinig grip op de campagne.
  • De plaatsingen kunnen niet worden ingezien.
  • Google Ads hanteert een minimum leerperiode van 3 weken, om genoeg data te verkrijgen. In deze periode gaat Google Ads vooral testen en dit levert in de beginfase vaak (nog) niks op.

Kortom; Smart Display bespaart een hoop optimalisatietijd, die vervolgens besteed kan worden aan andere online marketingaspecten. In vergelijking met de handmatige Display campagnes heb je weinig grip op de campagnes en Google Ads heeft genoeg data nodig om een Smart Display campagne te laten presteren. Het is afhankelijk van verschillende factoren, of Smart Display of Display (of misschien wel een combinatie van beiden) een goede match is voor jouw bedrijf!

Discovery Ads

‘Volgens Google ontdekte 48% van de consumenten hun favoriete merk, terwijl ze online op zoek waren naar iets anders’

Vorig jaar introduceerde Google Ads de nieuwe campagnetype ‘Discovery Ads’. Met Discovery Ads bereik je een nieuwe doelgroep, die niet specifiek op zoek is naar jouw merk of product, maar wel open staat voor het ontdekken van nieuwe producten.

Waar worden Discovery Ads getoond?

  • YouTube home feed
  • Gmail
  • Google Discover feed

Maandelijks bezoeken 800 (!) miljoen mensen de Google Discover feed. Het extra bereik dat gerealiseerd kan worden middels Discovery Ads maakt het dus zeker de moeite waard om uit te proberen.

Op dit moment is er alleen nog een betaversie beschikbaar van Discovery Ads, maar later dit jaar kunnen alle adverteerders gebruik maken van de Discovery campagnes.

Meer weten?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Display Advertising en Discovery Ads voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op voor vrijblijvend advies!