SEO in 2021: hier moet je rekening mee houden

SEO in 2021: hier moet je rekening mee houden

Algoritme updates, mobile first indexing, core web vitals, het E-A-T principe, zomaar een kleine greep uit de ontwikkelingen in de wereld van SEO. Het is cliché maar waar: Google zit niet stil. En daarom onze SEO-specialisten ook niet! Doe je dat wel? Dan loop je constant achter de feiten aan en wordt de strijd met Google een hele lastige en die ga je niet winnen! Om up-to-date te zijn en blijven op het gebied van SEO in 2021 volgen onze specialisten online marketing webinars, gaan we jaarlijks naar hét SEO-evenement in Brighton (dit jaar was dat helaas niet in Brighton zelf, maar achter onze laptop thuis te volgen) en sparren we met deskundigen in onze branche om altijd het beste in onszelf naar boven te halen!

Wij delen graag een aantal ontwikkelingen op het gebied van SEO voor 2021 met je. Een aantal punten zijn misschien nieuw voor je, maar een aantal punten komen je misschien wel bekend voor. Belangrijke factoren die invloed hebben op jouw organische rankings, die kunnen we natuurlijk niet vaak genoeg benadrukken ;-).

De nieuwe Core Web Vitals als nieuwe ranking factor vanaf mei 2021

Handig om nu al te weten: vanaf mei 2021 worden de Core Web Vitals gezien als ranking factoren. Des te eerder je hiervan op de hoogte bent, des te beter je je als bedrijf kunt voorbereiden (en profiteren) op en van deze update. Onze SEO-specialist Niki heeft onlangs nog een blog geschreven over de Core Web Vitals, dus daar vind je alle inhoudelijke informatie over wat de statistieken inhouden, hoe ze invloed hebben op je organische rankings vanaf mei 2021 en hoe je ervoor kunt zorgen dat je deze mogelijkheden omzet in kansen om je concurrentie een stap voor te zijn.

Voor nu richten we ons even op de kern van deze update: vanaf mei volgend jaar worden de Core Web Vitals officiële ranking factoren. Als het zover is, dan moet je het eigenlijk meer zien als een doorslaggevende factor, dan echt een ranking signaal. Huh? Ja, laten we proberen het met een voorbeeld wat duidelijker te maken. Als er twee pagina’s zijn met relevante content die gelijkwaardig aan elkaar zijn of een gelijkwaardige kwaliteit of autoriteit hebben, dan geven de Core Web Vitals de doorslaggevende factor wie er hoger in de zoekresultaten rankt. Werk aan de winkel, dus!

Autoriteit wordt nóg belangrijker

Het E-A-T principe klinkt je misschien wel bekend in de oren. Dit principe kijkt sinds 2019 naar Expertise, Authority en Trustworthiness van een website. En dan voornamelijk gefocust op de YMYL pagina’s (Your Money Your Life), dit zijn pagina’s die effect kunnen hebben op je gezondheid, geluk of financiële situatie. Je moet écht een autoriteit zijn, wil Google je bovenaan tonen. Denk bijvoorbeeld aan het Voedingscentrum of Thuisarts.nl.

Nu heeft Google in september 2020 het volgende laten weten:

“We’ve learned that sites that demonstrate authoritativeness and expertise on a topic are less likely to publish false or misleading information……so if we can build our systems to identify signals of those characteristics, we can continue to provide reliable information.”

Het lijkt er dus op dat Google van de autoriteit van een website een soort profiel gaat maken, zodat ze beter inzicht hebben of een website echt betrouwbaar is of niet. Hoe word je dan een autoriteit? Door alleen het delen van waardevolle content kom je er niet. Ook buiten internet om moet je een partij zijn die mensen kennen en die mensen vertrouwen als je informatie deelt.

Mobile First Indexing vanaf maart 2021 voor iedere website

‘Huh, is dit geen oud nieuws?’. Ja en nee. Het klopt dat Google dit al vanaf 2016 aan het uitrollen is en dat sinds 2018 heel veel websites officieel over zijn gegaan op Mobile First Indexing. Echter, niet alle websites zijn wereldwijd over gegaan. Google heeft elke site gecontroleerd op zijn mobiele vriendelijkheid en pas als de website de test heeft gehaald, dan werd jouw mobiele website het uitgangspunt voor je organische rankings. De websites die nu nóg niet klaar zijn voor de mobiele versie hebben pech. Google zegt nu: genoeg is genoeg, we gaan nu alle websites overzetten, of je er nu klaar voor bent of niet. Deze transities staan nu gepland voor maart 2021. De deadline stond eerst op september 2020, maar door COVID-19 is dit opgeschoven.

Google Passage Indexing

Wist je dat het je webpagina’s zijn die in Google geïndexeerd worden en niet je hele website? Tegenwoordig kunnen zelfs passages van je pagina’s getoond worden in de organische zoekresultaten! Deze techniek wordt ook wel de Google Passage Indexing genoemd. Wat bedoelen we hier precies mee? Stel: er wordt een hele specifieke vraag in Google gesteld en je hebt op jouw website een hele lange pagina waarin die vraag en het antwoord ergens verwerkt zitten, maar niet de focus zijn van het hele artikel. Dat kleine stukje tekst kan precies het stukje informatie zijn waar iemand naar zoekt. Het is vanaf nu dan ook mogelijk dat alleen dat stukje tekst getoond wordt in de zoekresultaten, zodat je als zoeker precies het antwoord op je vraag kan vinden. Google zegt zelf dat ze verwachten dat dit invloed heeft op ongeveer 7% van alle zoekopdrachten zodra deze update volledig is uitgerold.

Hoe ziet dit er dan uit in de Google zoekresultaten? Het lijkt sterk op een featured snippet, maar eigenlijk is het een soort samenvatting als antwoord op de vraag. Google is dus in staat om het algemenere onderwerp van de pagina te overstijgen en zo een deel van de pagina als relevant te zien:

Ook Voice Search blijft belangrijk

Voice Search is nog steeds aan het groeien, weliswaar minder hard dan in eerste instantie werd verwacht. Het gebruik van Voice Search is momenteel 19 procent. Zeker een trend om dus in de gaten te blijven houden!

Hoe kun je hier met websiteteksten op inspelen? Denk bijvoorbeeld aan het opnemen van veelgestelde vragen in je content. Zo wordt de kans dat je antwoord geeft op de ingesproken vraag namelijk een stuk groter. Ook het gebruik van longtail zoekwoorden is geschikt voor Voice Search. Als mensen iets inspreken, zal dat altijd uitgebreider zijn dan een getypte vraag in Google.

Kun je hulp gebruiken bij je SEO-strategie in 2021?

Uiteraard zijn er nog veel meer belangrijke onderdelen die je in de gaten moet houden voor SEO, maar voor nu zijn dit de belangrijkste punten die we met jullie wilden delen. Kun jij na het lezen van dit artikel wel wat hulp gebruiken om te starten met een SEO-strategie voor jouw website of webshop? Wij staan graag voor je klaar!