Wat is een URL-structuur? Daarmee bedoelen we de inhoud van de URL. De inhoud moet goed georganiseerd zijn, oftewel: de inhoud moet makkelijk te begrijpen zijn voor Google.
Een zoekmachinevriendelijke URL
Waarom is een goede URL structuur zo belangrijk? Voor een bezoeker is het niet zo belangrijk, zij willen terecht komen op een pagina waar ze de informatie kunnen vinden waar ze naar zochten. Voor een bedrijf is het wel degelijk belangrijk. Je wilt waardevolle content leveren aan je bezoekers, maar ook goed zichtbaar zijn in de zoekmachines. Met een goede URL help je de zoekmachine om de pagina te identificeren. Je geeft aan Google door waar de pagina over gaat en voor wie het is bedoeld. Wat is het belangrijkste zoekwoord voor jouw bedrijf? Is er één specifieke dienst die je levert? Stel, je verkoopt sportkleding en je webshop heet ‘sportfashion’. Dan moet hetgeen wat je aan sportkleding verkoopt zeker in de URL staan. Welke URL zou Google beter begrijpen?
Optie 1: www.sportfashion.nl/voetbalkleding
Optie 2: www.sportfashion.nl/pagina23%4$%^829
Heb jij gekozen voor optie 1? Goed zo, je mag door naar de volgende ronde! De URL van optie 1 is voor Google goed te begrijpen. Het geeft duidelijk aan wat je op de pagina gaat vinden. Puntje bij paaltje: zorg voor een zoekmachinevriendelijke URL.
Een korte of lange URL?
Hoe kort of hoe lang moet een URL zijn? Er is geen minimum of maximaal aantal tekens dat wordt aangeraden. Hieronder vind je een paar tips voor het instellen van je URL.
- Gebruik geen spaties in een URL, want dan ziet Google dit als een %20 teken, dat wil je niet. De URL ziet er dan zo uit: https://www.sportfashion.nl/voetbalkleding%20tshirts
- Gebruik koppeltekens (-). Dan zie de URL er zo uit:
https://www.sportfashion.nl/voetbalkleding-tshirts
Hoe dieper een URL is, hoe minder blij de zoekmachine van je URL wordt. Daarmee bedoelen we dat een website categorieën heeft, met subcategorieën en die hebben ook nog eens sub-subcategorieën. Een voorbeeld:
https://www.sportfashion.nl/heren/voetbal/kleding/tshirts/kortemouwen/
Hoe minder je door hoeft te klikken om op de plaats van bestemming te komen, hoe beter!
De verdeling van je link juice
Link juice: hebben we het hier over sinaasappel juice? Nee, we hebben het over de waarde die op jouw domein binnenkomt. Stel, een andere website plaatst een link naar jouw website. Deze website heeft een bepaalde waarde, en door het plaatsen van een link naar jouw website, komt er waarde naar jouw site. Wordt er een link geplaatst naar jouw homepage? Dan kijken we ook naar de interne links die op je homepage staan. Als je bijvoorbeeld 11 interne links op je homepage hebt staan, wordt de waarde van de andere website verdeeld over al die 11 links. We raden aan om maximaal 3 interne links per pagina te plaatsen of niet belangrijke links no-follow te maken. De afbeelding hieronder laat zien hoe de waarde wordt verdeeld over de drie interne links die verwijzen naar een andere pagina op je website.
Categorieën op je website
Als het goed is, is je website verdeeld in verschillende categorieën. Stel je hebt een webshop voor dameskleding, dan kan een URL er als volgt uitzien:
www.webshop.nl/dameskleding/jurken/zomerjurken
Dit is een duidelijke URL structuur en de categorieën zijn zichtbaar. Heb je een webshop met zowel dames- als herenkleding, dan kan de opbouw er als volgt uit zien:
www.webshop.nl/dameskleding/broeken/korte-broeken
www.webshop.nl/herenkleding/broeken/korte-broeken
Hoe verder je in de URL-structuur komt, hoe specifieker het wordt. Hierdoor komen algemene zoektermen zoals ‘dameskleding’ en ‘herenkleding’ in dit geval vooraan, en zo wordt het kledingstuk steeds verder gespecificeerd. Deze manier kun je op alle producten toepassen. De meeste autoriteit gaat uit naar het domein: webshop.nl. Vervolgens naar dames en herenkleding, dan naar broeken en als laatste korte broeken.
Heb je nog vragen over dit onderwerp? Wij geven je graag een advies over een goede URL-structuur. Daarnaast kunnen wij je adviseren over alle andere elementen om beter te scoren in Google!