Blog

Redirects: wat zijn het en waarom zijn ze zo belangrijk?

Vergelijk het met een verhuizing: als je naar een ander adres verhuist, dan laat je iedereen toch ook weten waar je nieuwe stekje zich bevindt? Met redirects doe je precies hetzelfde: als je een nieuwe website of nieuwe pagina’s op je huidige website hebt gemaakt, leid je je bezoekers door middel van redirects naar de juiste nieuwe pagina’s op jouw website. Je verwijst ze dus met een website migratie naar de juiste URL. Deze verwijzing kan tijdelijk of permanent zijn. Die keuze is belangrijk, want een verkeerde verwijzing kan nadelige gevolgen hebben voor je SEO resultaten. Na het lezen van deze blog weet je welke soorten redirects er bestaan en hoe je de goede keuze maakt.

Waarom een redirect gebruiken?

Redirects worden meestal gebruikt wanneer de URL van de content verandert. Dit kan komen doordat je content verplaatst naar een andere pagina, wanneer je pagina’s verwijdert, als je van domeinnaam verandert of als je meerdere websites samenvoegt. Bij zo’n verplaatsing wil je natuurlijk wel dat zowel gebruikers als zoekmachines de nieuwe URL makkelijk kunnen vinden. Wanneer bezoekers op een oude link klikken en op een niet-bestaande pagina uitkomen, krijgen ze een 404 melding te zien. De kans is groot dat ze je website dan verlaten. Een redirect zorgt ervoor dat je bezoekers via een omleiding toch op de juiste pagina terechtkomen. Daarnaast zorgt een redirect ervoor dat de SEO waardes van je oude URL doorstromen naar de nieuwe URL. Je oude URL heeft namelijk al veel waarde en autoriteit opgebouwd en die wil je niet verloren laten gaan.

Wat zijn redriects en welke soorten redirects bestaan er?

Een redirect is een verwijzing van een oude webpagina naar een nieuwe webpagina. Redirects worden ingezet bij een websitemigratie of herstructurering wanneer er pagina’s zijn verwijderd of vervangen. Via een redirect weet Google de vervangende pagina te vinden en kun je dus ook je opgebouwde SEO waarde doorgeven aan de nieuwe pagina. Er zijn veel verschillende types redirects, maar hieronder lichten we de twee meest voorkomende toe.

  • 301 Moved permanently

Je gebruikt een 301-redirect om aan te geven dat de content permanent verplaatst is naar een andere URL. Ook geef je hiermee ongeveer 90-95% van de autoriteit van de oude URL door aan de nieuwe URL. Een permanente omleiding gebruik je niet alleen als je een compleet nieuwe website maakt, maar bijvoorbeeld ook als je je domeinnaam wil veranderen.

  • 302 Found / Moved temporarily

Je gebruikt een 302-redirect om een tijdelijke verwijzing aan te geven. Je laat de zoekmachine zo weten dat de content tijdelijk op een bepaald adres staat, maar dat die later verhuist naar een ander adres. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een desktop en mobiele versie van je website hebt, en je de desktop bezoekers wilt doorsturen naar de mobiele versie of andersom. Ook gebruik je een 302-redirect als een product tijdelijk niet leverbaar is of omdat je website tijdelijk technische problemen ondervindt. Met een tijdelijke omleiding geef je geen autoriteit door aan de nieuwe URL. Wanneer je URL’s permanent zijn “verhuisd” gebruik je dit type redirect dus niet, omdat je dan SEO waarde verliest!

Hoe stel je redirects in?

Redirects worden van oudsher geconfigureerd op webserver niveau. Hebben de medewerkers van jouw bedrijf weinig ervaring met webdevelopment? Dan bieden CMS systemen uitkomst. De meeste CMS systemen bieden tegenwoordig ondersteuning voor het configureren van redirects. Zo is er voor Wordpress een hele handige redirect plugin beschikbaar. Deze houdt ook 404 meldingen bij, zodat je fouten snel kan oplossen. Hoe het werkt? Simpel.

  1. Installeer de Redirection plugin.
  2. Klik in het linkermenu op Gereedschappen > Redirection. Klik op Add New.
  3. Vul de oude URL in onder Source URL.
  4. Vul de nieuwe URL in onder Target URL.
  5. Klik op Add Redirect en de omleiding is aangemaakt!
redirect-404-redirect

Redirects in bulk doorvoeren?

Bij een website migratie zijn er vaak veel URL’s die geredirect moet worden. Oude productpagina’s waarvan de URL veranderd, verouderde blogartikelen die je niet meer wilt meenemen naar je nieuwe website, een menustructuur en daarmee URL-structuur die veranderd: het zijn allemaal zaken waardoor redirects moeten worden ingesteld. Bij een migratie zorg je er daarom voor dat redirects in bulk kunnen worden geïmplementeerd. Dit gaat vaak in afstemming met de webbouwer.

Zijn de URL’s van jouw website nog niet geoptimaliseerd of komen bezoekers op niet-werkende pagina’s terecht? En kom je er zelf niet uit of heb je wat meer advies nodig? Of wil jij migreren met jouw website en wil je zo min mogelijk SEO waarde verliezen? Neem dan contact met ons op, onze consultants helpen je graag verder.