Recordboete voor Google, moeten we ons zorgen maken?

Recordboete voor Google, moeten we ons zorgen maken?

Google ontving vorige week een record boete van ruim 2,4 miljard (2.400.000.000) euro. Dit is ruim 2x zo hoog dan het oude record van Intel, dat in 2009 een boete van 1,06 miljard euro ontving vanwege concurrentievervalsing.

What did Google do?
De Europese Commissie heeft na uitgebreid onderzoek, wat zeven jaar duurde, bepaald dat Google zijn eigen prijsvergelijker Google Shopping heeft voorgetrokken in de zoekresultaten. Hierdoor werden concurrenten zoals Expedia, Amazon en Tripadvisor minder weergegeven. Deze partijen werden kunstmatig lager geplaatst en zouden hierdoor aanzienlijk minder volume naar hun website genereren. Daardoor zou Google niet de meest relevante informatie aan de gebruiker laten zien, maar de informatie die Google het meeste oplevert aan inkomsten.

Wanneer je bijvoorbeeld op een TV zoekt worden de Google Shopping producten vaak prominent weergeven. Hierdoor worden de prijsvergelijkers in de organische resultaten naar beneden gedrukt.

Volume Google Shopping
Google Shopping is hot. In Nederland is het zoekvolume in Google Shopping de afgelopen 6 jaar met 2900% gegroeid. Zelf zien we dat Google Shopping een steeds groter deel van het zoekvolume binnen Google Adwords inneemt en daarom essentieel kan zijn voor (online) ondernemers.  Dit brengt ook een risico met zich mee. Google zelf wijst erop dat mensen bij een zoekopdracht simpel en eenvoudig geholpen willen worden.

Moeten webwinkels zich zorgen maken?
Het is allereerst afwachten of Google in hoger beroep gaat. Wanneer dit niet het geval is (of ze verliezen het hoger beroep) kan het nog maanden of zelfs jaren duren voordat we daadwerkelijk een verandering zullen gaan zien in de zoekresultaten van Google.

Mogelijke veranderingen zijn:

  • Google Shopping wordt minder prominent weergegeven, zoals alleen aan de rechter- of onderkant van de pagina.
  • Google zou door middel van data kunnen achterhalen of mensen op zoek zijn naar een prijsvergelijker en hierbij de vergelijker duidelijker in beeld laten komen. Op dit moment worden prijsvergelijkers benadeeld omdat ze een prijsvergelijker zijn.
  • Google Shopping wordt helemaal niet meer ingezet.

Momenteel ligt het zwaartepunt van Google Adwords campagnes steeds meer op Google Shopping. Wanneer Google Shopping (deels) zou verdwijnen, worden de tekstadvertenties binnen Google Adwords en SEO rankings weer belangrijker dan ooit. Wanneer ondernemers goed op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en hier indien nodig direct op inspelen kunnen er zelfs kansen ontstaan in plaats van bedreigingen.