De meeste aandacht op het gebied van social media gaat uit naar Facebook, Instagram en YouTube, maar wij vinden dat Pinterest deze aandacht ook wel verdient! Met een stijging van 18% in gebruikers, van 3 miljoen naar 3,5 miljoen, bewijst Pinterest maar weer eens zijn toenemende populariteit. Pinterest, ook in de vorm van Pinterest Advertising, kan heel interessant zijn voor bedrijven. Wij leggen je graag de mogelijkheden voor!
Pinterest als zoekmachine
Het concept van Pinterest is om gebruikers afbeeldingen en video’s (pins) te laten pinnen die aansluiten op hun interesses. Deze afbeeldingen en video’s vinden ze door gebruik te maken van zoekwoorden en categorieën. Uiteindelijk maakt de gebruiker een verzameling van pins die hij of zij onderbrengt in verschillende interesses op een prikbord. Gebruikers zijn op Pinterest altijd gericht op zoek naar bepaalde ideeën of inspiraties en hebben daarom een hoge intentie om uiteindelijk een product of dienst aan te schaffen. Gebruikers maken gebruik van Pinterest om toekomstplannen te maken, bijvoorbeeld om inspiratie op te doen voor een gerecht voor het avondeten, een nieuwe outfit of een nieuwe look voor je woonkamer. Inmiddels gebruiken meer dan 250 miljoen mensen Pinterest om hun ideeën en inspiratie op te doen. Dit maakt Pinterest zeer aantrekkelijk voor adverteerders de gebruikers kennis willen laten maken met hun producten, merken of diensten.
Uiteindelijk wordt Pinterest meer gebruikt als zoekmachine dan social media. Als jij als bedrijf aanwezig bent met jouw product of dienst wanneer de gebruiker daar naar op zoek is, creëer je al een grote kans om in het aankoopproces overwogen te worden.
Gericht adverteren via Pinterest
Adverteren op Pinterest is dus dé manier om een product, merk of dienst onder de aandacht te brengen in een belangrijke fase in de customer journey. Nadat Scotch en Soda Pinterest Advertising met succes had uitgetest, kwam Pinterest Advertising in april 2019 beschikbaar voor alle adverteerders. Al snel volgden grote namen zoals Karwei en Allerhande, die positieve resultaten behaalden in hun eerste periode. Tot de dag van vandaag maken steeds meer adverteerders gebruik van Pinterest Advertising. Een onderzoek van Neustar toonde zelfs aan dat de Return On Ad Spend (ROAS) via Pinterest 2x hoger is dan die van andere social media en 1,3x hoger dan die van traditionele zoekopdrachten. Hiervoor is natuurlijk wel een goed gehanteerde strategie nodig.
De mogelijkheden van Pinterest Advertising
Net als bij andere social media maakt Pinterest onderscheid in het gebruiken van advertenties om merkherkenning op te bouwen, overweging te beïnvloeden om jouw product, merk of dienst te kopen en om conversies te genereren.
Bouw merkherkenning op
Er zijn twee doelstellingen om merkherkenning op te bouwen: merkherkenning en videoweergaven. Deze doelstellingen zorgen ervoor dat gebruikers jouw product, merk of dienst ontdekken. In het begin van de customer journey zoeken mensen via Pinterest voornamelijk op no-branded content. In deze fase hebben ze de intentie, maar zijn ze nog steeds open-minded. Met deze doelstelling zorgt Pinterest ervoor dat jouw merk, product of dienst in deze fase aan de mensen wordt getoond of dat mensen jouw merkvideo zien.
Overweging beïnvloeden
Om overweging te beïnvloeden kan je ervoor kiezen om de doelstelling verkeer of app-installatie te gebruiken. De verkeer doelstelling verhoogt het verkeer naar je bestemming binnen of buiten Pinterest. Om de mensen je app te laten downloaden, raden we je aan om de app-installatie doelstelling te gebruiken. Bij beide doelstellingen zorgt Pinterest ervoor dat jouw product, merk of dienst wordt getoond op het moment dat gebruikers gericht op zoek zijn naar bepaalde producten of merken.
Conversies genereren
Als laatste is er nog de doelstelling om conversies te genereren. Deze raden we je aan te gebruiken als je de omzet van je producten wil verhogen. Pinterest zorgt er bij deze doelstelling voor dat jouw product, merk of dienst wordt getoond op het moment dat de kans op een aankoop het grootst is.
De voordelen van Pinterest Advertising
- Bereik de gebruikers in een vroeg stadium wanneer ze nog niet op zoek zijn naar bepaalde merken, maar vooral ideeën en inspiratie op aan het doen zijn. Als jij ze hier weet te overtuigen, is de kans aanzienlijk dat ze actie ondernemen.
- Door de grote hoeveelheid data die Pinterest van zijn gebruikers heeft, kun je als adverteerder gericht adverteren op basis van interesses. Hierdoor is gerichte targeting mogelijk.
- Het adverteren via Pinterest is op het moment nog ‘goedkoop’ doordat er nog weinig concurrentie is. Dit komt omdat Pinterest Advertising nog relatief nieuw is. Om hier vroegtijdig op in te spelen als bedrijf creëer je een voorsprong op je concurrenten.
Wil jij weten welke mogelijkheden er voor jou zijn op het gebied van Pinterest Advertising? Onze specialisten van het Social team helpen je er graag bij!