Sinds een paar maanden is de populariteit van een Social Media app genaamd TikTok enorm gestegen. Voornamelijk in Azië groeit TikTok hard, maar inmiddels maken ook meer dan 1 miljoen Nederlanders gebruik van deze razend populaire app. Dat maakt het platform ineens ook erg interessant voor adverteerders en daar speelt TikTok natuurlijk handig op in. Waar adverteerders voorheen enkel in de app konden adverteren door het aanleveren van een mediaplan bij een contactpersoon van TikTok, heeft het bedrijf nu een open platform voor adverteerders gelanceerd, vergelijkbaar zoals bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Dat maakt het laagdrempeliger om te adverteren voor bedrijven die zich richten op Generatie Z, jongeren geboren tussen 1995 en 2010.
Hoewel het open platform nog niet voor alle adverteerders (in Nederland) beschikbaar is, is de verwachting dat deze wel op korte termijn wordt gelanceerd. Alle reden dus om goed voorbereid te zijn en te bepalen of TikTok in jouw marketing strategie past en hoort.
Wat is TikTok precies?
TikTok is een app waarop gebruikers korte video’s van 15-60 seconden kunnen plaatsten. Het is een creatief platform, waardoor de inhoud van de posts enorm uiteenlopend is. De creativiteit van de gebruikers staat centraal. In tegenstelling tot Instagram, waar posts vaak als het perfecte plaatje worden gepost, draait het op TikTok vooral om vermaak. Hoe grappiger, hoe beter.
Dat maakt TikTok het perfecte platform om je brand story op een unieke wijze te vertellen. Connect met de volgende generatie klanten, converteer gebruikers in ambassadeurs van je merk en groei met het bereik onder je doelgroep.
Welk beeldmateriaal kan ik gebruiken?
Op TikTok kan er enkel worden gemaakt van video’s. Normaal gesproken is het (laten) maken van video’s voor je marketing inzet tijdsintensief en zijn ook de kosten relatief hoog. Het leuke van de video’s op TikTok is dat deze helemaal niet professioneel gemaakt hoeven te zijn en dat deze door de gebruiker zelf eenvoudig met hun mobiele telefoon worden opgenomen. Het motto van TikTok is daarom ook: ‘Don’t make ads. Make TikToks.’
Wanneer je dus wilt adverteren via TikTok, is het niet per sé van belang om dat met professionele video’s te doen. Het is veel belangrijker dat de video’s aansluiten op de doelgroep die je via TikTok wilt bereiken. Natuurlijk helpt het daarnaast enorm mee wanneer je video’s en advertenties ook organisch veel bereik hebben. Ben daarom creatief met het bedenken en maken van je advertenties en probeer je merk op een grappige manier te presenteren. Vergeet daarnaast natuurlijk ook niet na te denken over je doelstelling, zodat het voor mensen die de advertentie te zien krijgen duidelijk is welke actie zij kunnen uitvoeren.
De mogelijkheden voor adverteerders op TikTok
TikTok biedt verschillende mogelijkheden voor het adverteren op hun platform. Zo zijn er verschillende vormen van advertenties, die ook elke bijdragen aan andere doelstellingen. Hieronder bespreken we de belangrijkste.
In-Feed Ads
Deze advertenties kennen we eigenlijk vooral van Facebook en Instagram. Gebruikers krijgen deze video’s te zien wanneer zij zich bevinden op de ‘explore’ pagina. Deze video’s mogen maximaal 15 seconden duren en zijn zichtbaar over het volledige scherm, zoals ook de Story plaatsing op bijvoorbeeld Instagram. Deze advertenties zijn vooral geschikt voor het verhogen van je brand awareness en het aansporen van de doelgroep om een bepaalde actie uit te voeren.
Bekijk hier een voorbeeld van NIKE.
Brand Takeover
De Brand Takeover ads worden direct weergegeven wanneer een gebruiker de app opent. Ook deze bestaan uit een video of GIF. Ze dragen bij aan het bereiken van een groot deel van je doelgroep en het creëren van awareness voor je merk. Je advertentie wordt vertoond aan mensen met een interesse in een bepaalde categorie. Wanneer je product dus aansluit bij deze categorie, is je advertentie zichtbaar onder een relevante doelgroep.
TopView
Topview advertenties worden vertoond aan gebruikers als eerste in-feed post na 3 seconden. Ze zijn vergelijkbaar met de Branded Takeover ads, maar worden op een ander moment vertoond. De advertentie wordt vertoond op de For You page met 60 seconden video op volledig scherm.
Branded Hashtag Challenge
Deze advertentievorm is een exclusieve manier van adverteren en kan alleen op TikTok. De branded hashtag challenge ads zijn een geweldige manier om je doelgroep bij je merk te betrekken, hen aan te sporen om content te maken voor je merk en je brand awareness te verhogen. Je zet als merk een challenge op en geeft deze challenge een hashtag mee. Vervolgens spoor je jouw doelgroep aan om deel te nemen aan deze challenge door hun eigen content te maken.
Branded Effects
De branded effects zijn vergelijkbaar met de filters die adverteerders inzetten op Snapchat (en ook steeds meer op Instagram). Je maakt als merk filters die gebruikers relateren aan jouw merk en die ze ook kunnen gebruiken en toevoegen aan hun eigen content. Op die manier worden je brand filters door gebruikers gedeeld waardoor je merk meer bereik realiseert.
TikTok Influencers
Naast de gebruikelijk advertentievormen die TikTok biedt, zijn influencers ook een enorm goede kans voor merken. Er zijn inmiddels al veel (Nederlandse) TikTok’ers met een grote hoeveelheid volgers. Door met hen samen te werken en gezamenlijk een goede video te bedenken met bijvoorbeeld de producten van jouw merk daarin, kun je een enorm groot bereik genereren. Daarnaast is de kans dat deze video ‘viral’ gaat nu nog aanzienlijk groter dan op platformen als Facebook en Instagram.
Bekijk hier een voorbeeld van Redbull.
TikTok biedt met het nieuwe open advertentieplatform dus een scala aan nieuwe mogelijkheden om te adverteren, maar ook op een hele andere manier dan we tot nog toe gewend zijn van social media kanalen. Tegelijkertijd is het goed om als merk bewust te zijn van de doelgroep die op TikTok te bereiken valt. Denk hier goed over na, maar wanneer jij je als bedrijf op merk richt op de nieuwe generatie Z, dan is TikTok hét marketingkanaal voor jou.
Ben jij na het lezen van dit artikel benieuwd en wil jij alles over dit platform ontdekken? Of heb je hulp nodig bij het adverteren op TikTok? Dan kun je natuurlijk ook altijd eens contact met ons opnemen om samen te kijken hoe we TikTok kunnen inzetten voor jouw bedrijf!