Optimaal inspelen op Black Friday 2020!

Optimaal inspelen op Black Friday 2020!

Op vrijdag 27 november is het weer Black Friday! Ook in het afgelopen jaar is de populariteit van Black Friday immens gegroeid. Koopjesjagers struinen massaal de (online) winkels af, op zoek naar de beste acties. Het afgelopen jaar is in verband met corona het aantal online aankopen al sterk gegroeid. Bedenk eens wat dat voor komende Black Friday kan betekenen! Daarom is het dit jaar nog belangrijker om online op te vallen en onder de aandacht te komen bij de klant. Hoe kun je hier optimaal op inspelen?

Op basis van onze ervaring hebben we vijf tips op een rijtje gezet waarmee jij kan zorgen voor de beste Black Friday strategie voor jouw webshop:

1. Laat weten dat je meedoet

Zorg dat je profiel klaar is voor Black Friday 2020. Xsellco raadt aan om bijvoorbeeld je profielfoto of coverfoto in een Black Friday stijl te veranderen. Hierdoor zien (potentiële) klanten in één oogopslag dat jouw bedrijf meedoet aan Black Friday. Daarnaast is het ook mogelijk om de aankondigingspost bovenaan je tijdlijn vast te zetten, waardoor je actie niet te missen is!

2. Creëer urgentie

Hoewel Black Friday natuurlijk al enorm bekend is in Nederland en veel mensen hier ook naartoe leven, is het geen slecht idee om in te zetten op de urgentie van jouw actie. Door bijvoorbeeld schaarste te creëren zorg jij ervoor dat klanten vanaf het eerste moment gebruik willen maken van je actie, NapoleonCat raadt bijvoorbeeld aan een voorproefje te geven van een bepaalde actie of product. Hierdoor weet de klant wat hij of zij kan verwachten.

Schaarste kan natuurlijk ook gericht worden op de beperkte looptijd van de actie, of je je Black Friday actie nu alleen inzet op vrijdag 27 november of de actie een week verlengd (met Cyber Monday erbij), klanten zullen snel een beslissing moeten maken.

3. Geef ideeën

Eind november is dé periode waarin veel mensen inkopen gaan doen voor de feestdagen. Speel in je campagnes hierop in door cadeautips te geven! Maak bijvoorbeeld een selectie van populaire items welke interessant kunnen zijn voor je klanten om zichzelf óf een ander cadeau te doen. We adviseren om in de aanloop naar Black Friday enkele ideeën en aanbevelingen te posten, zodat de klant de tijd krijgt om het aanbod te bekijken. Wanneer de klant interesse toont in deze post door middel van een interactie met de advertentie of websitebezoek, kun je bij aanvang van je Black Friday actie een gerichte campagne opzetten met een gepersonaliseerde advertentie. Dit noemen we remarketing.

4. Ben bereikbaar

Als alles goed gaat, zorgen je campagnes natuurlijk voor veel verkeer naar je (web)shop, dit gaat ook gepaard met meer vragen vanuit de (potentiële) klant. Snel (en duidelijk) reageren op deze klantvragen is hierbij enorm belangrijk en zal zorgen voor een klantbeleving die als prettig wordt ervaren, aldus Edesk. Een goede bereikbaarheid kan er daarnaast voor zorgen dat de klant eerder bij jouw webshop besteld dan bij een concurrerende partij. Het is dan ook aan te raden om tijdens je actieperiode in te zetten op een goede klantenservice.

5. Bind je (nieuwe) klanten

Maak Black Friday 2020 onderdeel van je gehele strategie! Black Friday is dé gelegenheid om nieuwe klanten voor je winkel binnen te halen. Middels goede acties of door een leuke verrassing aan de bestelling toe te voegen, kun je van eenmalige klanten terugkerende klanten maken die ook na Black Friday weer bij je winkel uit zullen komen.

Maak gebruik van deze tips om op 27 november op te vallen en optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die Black Friday biedt. Met een gedegen strategie kun je ook ver na Black Friday nog effect behalen met de actie. Pak de aandacht en zorg voor optimale resultaten!