Het einde van het jaar is in zicht en het steeds populairder wordende Black Friday en Cyber Monday weekend is vanaf vandaag in volle gang. Wat zeg ik, veel partijen stunten al vanaf maandag met hun prijzen! Vervolgens staat het Sinterklaasfeest voor de deur en tenslotte biedt Kerstmis bedrijven nog een extra kans om de verkopen te stimuleren.
Genoeg mogelijkheden dus, maar hoe benut je deze kansen nu het beste? In dit blogartikel gaan wij hier verder op in en zorgen we voor tips die net even dat extra zetje geven aan jouw online doelstellingen voor de feestdagen!
Doelstellingen
Voordat je start met de inzet van online marketing activiteiten voor de feestdagen, is het belangrijk dat je duidelijke doelstellingen hebt. Wat wil je aan het einde van de campagnes hebben bereikt? Hierbij kun je bijvoorbeeld kijken naar de opbrengst voorafgaand en tijdens de feestdagen van het voorgaande jaar. Wellicht is in deze fase branding voor jouw bedrijf juist belangrijk, wat het interessanter maakt om zoveel mogelijk mensen te bereiken en meer informatie te geven over je merk of producten. Het kiezen van bepaalde doelstellingen heeft invloed op je marketing plan voor de feestdagen. Niet alle acties dragen bij aan de doelstelling om zoveel mogelijk omzet te realiseren en sommige acties werken beter bij het bekender maken van je merk.
Je doelstellingen waarmaken
Je hebt één of meerdere doelstellingen opgesteld, nu is het tijd om na te denken over de manier waarop deze doelstellingen kunnen worden behaald. Voor de meeste bedrijven zijn de feestdagen dé uitgelezen kans om de verkoop te stimuleren. Het belangrijkste hiervoor is om je potentiële en al bestaande klanten iets aan te bieden dat voor hen van toegevoegde waarde is, ook ten opzichte van je concurrenten. Voorafgaand aan de feestdagen zijn mensen standaard meer bereid tot het aankopen van je producten, maar ook je concurrenten spelen hierop in. Het is dus belangrijk om een actie te bedenken die jouw doelgroep doet bewegen om voor jouw merk te kiezen.
Het bedenken van een goede actie hoeft niet lastig te zijn. Hieronder een aantal voorbeelden van acties die een bijdrage kunnen leveren aan het stimuleren van de aankopen voor jouw bedrijf:
- Geef korting op je producten
Een goede korting is altijd een goede manier om je doelgroep over te halen om over te gaan tot een aankoop. Natuurlijk hoeft deze korting niet op het gehele assortiment te zijn. Je kunt ook een aantal (populaire) producten uitlichten die interessant zijn voor de doelgroep. - Geef een gratis product weg bij aankoop van een bepaald product of vanaf een bepaald bedrag
Ook dit soort acties zorgen ervoor dat klanten worden getriggerd om over te gaan tot aankoop. Een gratis product is altijd mooi meegenomen voor klanten, maar belangrijk is wel dat dit gratis product van toegevoegde waarde is voor de doelgroep. Is dit niet het geval, dan haakt je doelgroep waarschijnlijk af. Het beste is daarom om een product te kiezen dat aansluit op het product dat mensen kopen. Het kan zomaar zijn dat mensen dit product toch al zouden willen kopen, maar nu krijgen ze deze er gratis bij. Dat maakt het voor je doelgroep natuurlijk een interessante aanbieding. - Bundel producten en geef ‘bundel korting’
Deze manier van korting lijkt op de actie hierboven, maar het verschil is dat je hier meerdere producten voor de klant samenvoegt in een bundel. Op deze manier krijgen klanten korting op deze bundel, die bijvoorbeeld bestaat uit 2 of 3 producten.

Bovenstaand zijn voorbeelden en inspiratie voor acties die jij voor jouw bedrijf kunt opzetten. Het belangrijkste bij het opzetten van een actie is dat deze van toegevoegde waarde is voor de klant. Een kleine korting of het aanbieden van gratis verzending draagt wellicht gedurende het jaar bij aan het verhogen van aankopen, maar tijdens de feestdagen zal dit weinig effect hebben. Kijk hierbij ook goed naar je concurrenten, zodat je wel interessant blijft voor je doelgroep.
Hoe bereik ik mijn doelgroep?
Heb je een doelstelling geformuleerd en één of meerdere acties bedacht? Top! Dan kun je aan de bak voor de feestdagen. Maar wie ga je bereiken met deze fantastische acties? En via welke kanalen ga je deze mensen bereiken? Het is erg belangrijk om na te denken welke doelgroepen je wil bereiken en welke doelgroepen het meest interessant zijn om om je doelstelling(en) te bereiken.
E-mail marketing
Wanneer je aankopen wil stimuleren tijdens de feestdagen, dan is het belangrijk om je acties in elk geval onder de aandacht te brengen van huidige klanten van je bedrijf. Zij hebben immers al eerder een aankoop gedaan en de kans is groot dat zij overstag gaan wanneer je jouw actie naar hen communiceert. E-mail is hét kanaal om je bestaande klanten te bereiken.
Social Advertising
Mensen die al bekend zijn met je bedrijf zijn interessant om te targeten. Zij hebben immers al interesse getoond in je producten of diensten. Goede kanalen om hen te bereiken zijn bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Je actie via deze kanalen communiceren is zeker een aanvulling op je online marketing activiteiten. Natuurlijk zijn ook likers van je Facebook pagina en volgers van je Instagram bedrijfsprofiel interessante doelgroepen om te bereiken. Social advertising zorgt voornamelijk voor zichtbaarheid van je merk en een toename in verkeer op je website. Zorg wel altijd voor een goede landingspagina, waarop de actie duidelijk terug komt. Dit zorgt voor herkenbaarheid voor de bezoeker die speciaal voor deze actie door heeft geklikt naar je website.
Google Ads
Het laatste kanaal dat we uitlichten en wat een grote bijdrage kan leveren aan het stimuleren van aankopen is Google Ads. Mensen die zoeken op jouw producten zijn natuurlijk enorm interessant om naar jouw website te krijgen. Zorg er daarom voor dat je acties worden gecommuniceerd in je advertenties, of door middel van extensies. Op deze manier zullen potentiële klanten eerder op jouw advertenties klikken dan op die van je concurrenten en haal je hen over om voor jouw merk of producten te kiezen.
Hopelijk heb je met de tips hierboven inspiratie opgedaan om goed voorbereid de feestdagen in te gaan. Natuurlijk kunnen onze online marketing specialisten jouw bedrijf hierbij ondersteunen. Weet je niet goed hoe je online marketing moet inzetten tijdens de feestdagen? Onze specialisten geven je graag advies!