Meer inzicht in de customer journey dankzij Hotjar

Meer inzicht in de customer journey dankzij Hotjar

Als online marketeers zijn wij de gehele week druk bezig met het optimaliseren van verschillende online kanalen. Via organische zoekresultaten, Google Ads of Bing advertenties sturen wij dagelijks vele bezoekers naar verschillende websites. Om dit te bewerkstelligen zijn we vaak bezig met de customer journey van een consument. Echter eindigt een goede online campagne niet met alleen relevant verkeer naar de website halen. De eigenaar van een webshop kan immers niet eten van websiteverkeer alleen. Deze bezoekers zullen ook enige vorm van actie moeten ondernemen. De customer journey zet zich dus voort op de website. Om ook deze laatste online stappen beter in kaart te brengen, gebruiken wij regelmatig een tool genaamd Hotjar.

Waarom Hotjar?

Hotjar is een geweldig hulpmiddel dat antwoord geeft op vragen als; “Waarom converteren mijn bezoekers niet?” of “Hoe zouden mijn bezoekers op mijn website navigeren?”. Deze tool zorgt er op een hele eenvoudige manier voor dat het bezoekersgedrag in kaart gebracht wordt. Met andere woorden, we krijgen door deze tool goed inzicht in hoe bezoekers zich gedragen op de website.

Er zijn verschillende functionaliteiten in Hotjar:

  • Heatmaps;
  • Visitor recordings;
  • Conversie funnels;
  • Form abandonment;
  • Feedback poll;
  • Survey;

De belangrijkste functionaliteiten zullen we hieronder beschrijven.

Heatmaps

De meest gebruikte functie van Hotjar is ‘Heatmaps’. Door middel van een map met verschillende kleuren krijg je verschillende zaken inzichtelijk. Je verzamelt data over muisklikken en muis- en scrollbewegingen. Je kunt dit instellen voor verschillende pagina’s. Afhankelijk van de data kun je onder andere bepalen welke buttons het meest gebruikt worden door gebruikers. In de praktijk ziet dat er als volgt uit.

Recordings

Wellicht de meest nuttige functie binnen Hotjar: Recordings. Het gebruik van deze functie kan echter aardig wat tijd met zich meebrengen. In feite filmt Hotjar het beeldscherm van de gebruiker. Je kunt daarna door middel van een filmpje precies terugzien wat een klant online doet. Je ziet exact de muis- en scrollbewegingen. Nadelig is het tijdsbestek wat je kwijt bent aan het terugkijken van de video’s. Als een klant tien minuten op je website is, zal je filmpje immers ook tien minuten duren. Versneld afspelen behoort gelukkig wél tot de mogelijkheden.

Conversie funnel

Door de funnel duidelijk in kaart te brengen, kan een bedrijf precies zien welke stappen de bezoekers online nemen voordat ze een aankoop doen. Zo is duidelijk te zien waar het grootste aantal bezoekers afhaakt.

Het implementeren van Hotjar is niet moeilijk, echter is er wel enige basiskennis voor nodig. Wij adviseren altijd om door middel van Google Tag Manager een nieuwe tag aan te maken, speciaal voor Hotjar. Benieuwd naar hoe Google Tag Manager precies werkt? Lees dan eerst onze blog over Google Tag Manager.

Heb jij een website die nog niet rendeert zoals je zou willen? Wellicht is Hotjar een interessante tool om in te zetten! Mocht het niet lukken is dit, onze SEA consultants kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden.