Met deze 5 on-page tips zijn jouw teksten beter vindbaar in Google!

Met deze 5 on-page tips zijn jouw teksten beter vindbaar in Google!

We willen het allemaal: de #1 zijn (en blijven) in Google. En dan het liefste in de betaalde én organische zoekresultaten. Oké, liever in de organische resultaten dan (deze tekst is uiteraard geschreven voor een SEO’er, dus geheel objectief is dit artikel niet). Je organische klik is immers gratis, terwijl je via Google Ads per klik moet betalen. Maar aan de top in Google kom je niet zomaar, dus die ‘gratis’ klik is verder weg dan je misschien denkt, maar zéker niet onmogelijk. Search Engine Optimisation (SEO) is een speelveld waarbij de factoren content, techniek en linkbuilding moeten samenwerken om die organische topposities te bereiken. Daar gaan we je een handje bij helpen!

In dit artikel willen we je graag een goede basis meegeven om SEO-proof websiteteksten te schrijven, zodat niet alleen de bezoeker maar ook onze vriend Google jouw tekst zo goed mogelijk begrijpt. Hoe meer ‘handvatten’ je Google geeft, hoe makkelijker de pagina’s op je website te lezen zijn. So, let’s go! Op naar die betere organische vindbaarheid, te beginnen bij een stukje goede content!

De eerste tip van Flip: schrijf je tekst voor de bezoeker en niet voor Google.

 

‘Huh?’ Dat klinkt misschien raar, want Google moet jouw teksten toch goed begrijpen? Ja, dat klopt zeker. Maar vraag je af wat je doel is om de content op je website te plaatsen. Er zijn ontzettend veel partijen die online hun content aanbieden, dat Google wel moet weten of het relevant is of niet. Zolang jouw content aansluit bij jouw doelgroep en de zoekintentie daarvan, kan Google dit veel beter in perspectief plaatsen en beoordelen of je ook echt relevant bent. Dus ga niet schrijven om het schrijven, maar zorg dat je waarde toevoegt voor jouw doelgroep.

Ga dus na wie jouw doelgroep is en wat die doelgroep allemaal voor vragen heeft waar jij (toevallig) het antwoord op weet. Het slimste is dit om in samenwerking met SEO-specialisten te doen, omdat zij op basis van een zoekwoordonderzoek kunnen kijken welke zoekwoorden voor jouw doelgroep relevant zijn. Uiteindelijk wil je meer organische zichtbaarheid, dan moet je uiteraard wel op de juiste zoekwoorden gevonden worden. Want de tekst schrijf je óók een beetje voor Google ;-).

Oké en dan nu over naar de on-page optimalisatie tips. Want als je nu je doelgroep en thema’s/zoekintenties in kaart hebt, hoe dan verder?

“On-page optimalisatie is het optimaliseren van een aantal kenmerken van een webpagina om de vindbaarheid in de zoekmachines te verbeteren”

On-page tip #1: Zorg voor een goede page title

Verwerk, op basis van het zoekwoordenonderzoek, het belangrijkste focus zoekwoord van de desbetreffende pagina in de page title. Eén van de eerste dingen die een bezoeker in Google voorbij ziet komen. Naast dat deze dus aantrekkelijk moet zijn (moet aansluiten bij de zoekintentie) moeten hierin het belangrijkste zoekwoord in verwerkt worden.

Tips voor een goede page title:

Zorg ervoor dat de titel niet langer is dan 60 tekens (incl. spaties). Als je titel langer is, wordt deze namelijk afgebroken en de rest wordt niet weergegeven in Google. Probeer de paginatitels uniek te houden voor alle pagina’s.

Sluit altijd af met je bedrijfsnaam (of soms wordt dit automatisch door het CMS vooraan gezet, zoals bij Online Klik). Zo niet, dan zet je aan het einde van je title je bedrijfsnaam.

Zorg dat het focus zoekwoord van de pagina in de meta title is verwerkt.

On-page tip #2: Zorg voor een goede meta description

Hetgeen onder de page title te zien is in de Google zoekresultaten (of die van Bing natuurlijk), is de meta description. De beschrijvende zin waar je in één oogopslag indruk wilt maken. Bezoekers moeten immers getriggerd worden om door te klikken naar jouw website. Verwerk ook hierin het belangrijkste zoekwoord. Als je dit doet, wordt het zoekwoord dikgedrukt weergegeven (en dat valt natuurlijk lekker op!).

Tips voor een goede meta description:

De meta description moet het focus zoekwoord bevatten waarop de pagina gevonden moet worden. Als iemand op een zoekterm zoekt die ook in de meta description staat, wordt deze namelijk dikgedrukt weergegeven. Als het kan, probeer dan ook synoniemen of vervoegingen van het focus zoekwoord te verwerken.

Zorg voor een beschrijving van max. 125 tekens. Dan wordt de meta description zowel op mobiel als desktop goed weergegeven.

Sluit af met een call-to-action: neem contact op, bestel je favoriete items nu online, bekijk meer, etc. 

On-page tip #3: Verwerk je zoekwoorden in de H-tags van je pagina

De meest gebruikte H-tags zijn de H1 en de H2 van een pagina. De H1 is (vaak) de titel van de pagina. In WordPress wordt deze vaak aangeduid met ‘Kop 1’ en vertelt waar de pagina over gaat. Door een titel een H1-tag mee te geven, geef je bij Google aan dat dit woord/deze zin de meeste waarde op de pagina heeft.

Tips voor een goede H1-tag:

Verwerk het belangrijkste zoekwoord in de H1-tag van je pagina

Zorg dat de H1 kort, maar krachtig is. Het liefste wil je bezoekers triggeren verder te lezen.

Zorg voor één H1-tag op je pagina

Een subkop wordt vaak aangeduid met een H2. Hiermee geef je aan dat het een belangrijke zoekwoordcombinatie is, maar niet de meeste waarde moet krijgen. Zorg ervoor dat jouw tekst een logische titel (H1) heeft, en dat de subkoppen iets zeggen over de alinea’s in de tekst. Een goede opbouw is dus zeker van belang. Verder kun je het zo gek niet maken en kun je H3 t/m… oneindig invullen. Soms wordt er in grote monsterartikelen nog wel eens een H3 of zelfs H4 gebruikt, maar dat ligt echt de opbouw van je teksten.

Tips voor een goede H2-tag:

Verwerk het belangrijkste zoekwoord in ieder geval één keer in een H2

Probeer in de andere H2-tags een synoniem of variatie van het zoekwoord te gebruiken. Je hoeft echt niet elke H2 vol te knallen met exacte zoekwoorden met veel zoekvolume. Zó ouderwets is Google echt niet meer (oké, een beetje dan, maar alsnog: niet doen!). Je kunt een tekst ook ‘overoptimaliseren’ namelijk. Wij doen niet aan keyword stuffing.

On-page tip #4: Vergeet je afbeeldingen niet!

Bij het optimaliseren van een pagina wordt al snel gedacht aan het optimaliseren van je tekst, maar vergeet ook zeker je afbeeldingen niet. Zeker voor webshops is het belangrijk dat je de bestandsnamen en in het bijzonder de alt-tags van je afbeeldingen niet vergeet. De alt-tag is de naam die je de afbeelding(en) op de pagina meegeeft.

Tips voor een goede alt-tag

  • Probeer in de alt-tag van de productafbeelding of headerfoto van je pagina het focus zoekwoord te gebruiken. Het allerbelangrijkste: omschrijf wat er op de foto te zien is.
  • Heb je meerdere productafbeeldingen op een pagina? Probeer dan eens af te wisselen in het zoekwoord (variatie of synoniem). Maar ook hier: geef Google meer context aan je pagina door een goede beschrijving

On-page tip #5: Optimaliseer je interne links

Links, links en links. Interne links op een pagina verwijzen door naar een andere relevante pagina voor de bezoeker. Hoe meer interne links een pagina op jouw website krijgt, hoe belangrijker de pagina door Google wordt gezien. Uiteindelijk wil je de bezoeker een zo goed mogelijke ervaring op je pagina geven, dat kan door ze door te verwijzen naar andere pagina’s op je website die het onderwerp verder uitdiepen of juist een aanvulling geven.

Tips voor een goede interne linkstructuur

  • Realiseer een spinnenweb aan interne links. Link vaker naar belangrijke pagina’s, zodat deze meer waarde krijgen.
  • Zorg voor maximaal 2/3 uitgaande links op één pagina. Het moet wel overzichtelijk blijven.
  • Je kunt minder belangrijke links (bijvoorbeeld in je footer) een no-follow tag meegeven. Google volgt deze links dan niet. Overleg dit altijd met jouw SEO-specialist en ga niet alle links direct no-follow maken. Dat kan meer kapot maken dan je lief is…. Dus dit altijd even in overleg. 

Ready? Set. Go!

Oké, met deze 5 on-page tips (én de gratis tip van Flip) kun jij aan de slag om jouw teksten beter vindbaar te maken in Google. Een leuk maar tijdrovend klusje, maar absoluut de moeite waard. Kun jij hier wel wat hulp in gebruiken of heb je geen idee waar of hoe te beginnen? Onze SEO-specialisten staan voor je klaar om met je mee te kijken. Dan moet je ze alleen wel even aanhaken (bellen of mailen bijvoorbeeld).

SUCCES!