Blog

Marketing Mix Modeling voor het analyseren en optimaliseren van jouw bedrijfsresultaten

Marketing Mix Modeling, misschien heb je er al weleens wat over gehoord. Deze methode kan je helpen je bedrijfsresultaten te optimaliseren. Marketing Mix Modeling (MMM) is namelijk een analytische techniek die wordt gebruikt om de impact van verschillende marketingkanalen op de bedrijfsresultaten te meten. MMM is vooral de afgelopen jaren van extra toegevoegde waarde geworden binnen online marketing dankzij de opkomst van machine learning. In deze blog vertellen we je meer over MMM en hoe jij het kan inzetten voor jouw marketing vraagstukken. Ook bespreken we verschillende technieken om MMM in te zetten. Lees dus snel verder en ontdek hoe je de prestaties van jouw online marketingkanalen kunt verbeteren en jouw budget efficiënter kan inzetten.

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents
    staafgrafiek met verschillende kanalen

    Wat is Marketing Mix Modeling?

    Marketing Mix Modeling, MMM of marketingmix-model, bestaat al meerdere decennia en heeft zijn oorsprong in de traditionele marketing. Het is een analytische techniek die wordt gebruikt om de impact van verschillende marketingkanalen op de bedrijfsresultaten te meten. De techniek houdt rekening met zowel offline als online kanalen die een bedrijf gebruikt om de prestaties te meten en de effectiviteit van elk afzonderlijk kanaal te bepalen. 

     

    MMM analyseert historische gegevens om te bepalen welke factoren het meest bijdragen aan de bedrijfsresultaten, denk hierbij aan verkoop, leads en conversies. Door het analyseren van deze gegevens, kun je als marketeer zien welke kanalen en welke marketingactiviteiten het meest effectief zijn en welke niet. Zo weet je precies waar je op kunt sturen.

     

    Je kunt je voorstellen dat MMM voorheen vooral werd gebruikt voor offline marketing, waar het tegenwoordig vooral wordt gebruikt voor online marketing.

    Marketing Mix Modeling binnen online marketing

    Marketing Mix Modeling heeft de afgelopen jaren een grote ontwikkeling doorgemaakt binnen de online marketing. Met name dankzij de opkomst van machine learning, Google Ads, Socials als Facebook, Pinterest, Instagram en marktplaatsen én de toegenomen rekenkracht en beschikbaarheid van data. 

     

    Deze zaken maken het mogelijk om analyses sneller uit te voeren en marketingcampagnes op een hoog detailniveau automatisch te analyseren. MMM is daardoor een moderne en toekomstbestendige tool geworden voor marketeers om hun media- en marketingplanning te optimaliseren. Zeker in een tijd waarin persoonsgebonden data steeds schaarser wordt, met het einde van third-party cookies wat naderen zal.

    Wanneer zet je een Marketing Mix Model in?

    MMM kan worden gebruikt in verschillende scenario’s, zoals bij het optimaliseren van de marketingmix van jouw bedrijf of jouw klanten, bij het verbeteren van de prestaties van jouw (online en offline) marketingcampagnes en het nemen van belangrijke strategische beslissingen op bedrijfsniveau. Bedrijven die MMM gebruiken, kunnen een dieper inzicht krijgen in de prestaties van hun marketingactiviteiten en hun budgetten efficiënter op deze manier gaan inzetten.

    Voordelen van marketing mix modeling

    Wat zijn de voordelen van marketing mix modeling? Het inzetten van MMM kan verschillende voordelen opleveren voor bedrijven die actief zijn in (online) marketing:

     

    1. Verbeterde prestaties: MMM helpt je om de prestaties van jouw marketingactiviteiten te verbeteren door inzicht te bieden in de minder presterende en de meest effectieve kanalen en activiteiten.
    2. Efficiëntere budgettering: Door de prestaties en effectiviteit van verschillende marketingactiviteiten te analyseren en beoordelen, kunnen je jouw budgetten efficiënter inzetten en beter onderbouwde beslissingen nemen over budgettoewijzing en campagne-optimalisatie van een marketing kanaal.
    3. Optimalisatie van jouw marketingmix: MMM kan helpen bij het bepalen van jouw optimale marketingmix, waardoor je de verkoop of leads kan maximaliseren voor jouw bedrijf.
    4. Kostenbesparing: Door inzichtelijk te maken welke kanalen het minst en meest effectief zijn, kunnen bedrijven geld besparen door hun budgetten te concentreren op de kanalen die de grootste impact hebben.
    5. Verbeteren ROI: Door het optimaliseren van jouw (online) marketingmix, kun je een hogere ROI (return on investment) behalen en jouw marketinginvesteringen effectiever maken.

    Marketing attributie vs. MMM

    Wellicht vraag je je nu af: zijn marketing attributie en MMM hetzelfde? Ondanks het feit dat marketing attributie en Marketing Mix Modeling beide analysetechnieken zijn die worden gebruikt om de effectiviteit van marketinginspanningen te meten, verschillen deze technieken toch van elkaar. Je krijgt namelijk niet hetzelfde resultaten door het inzetten van de marketing attributie en MMM. Het verschil tussen de twee is de schaal van analyse. Marketing attributie is gericht op het meten van de bijdrage van elk afzonderlijk marketingkanaal binnen een klanttraject, terwijl MMM zich juist richt op de bijdrage van de algehele marketingmix aan de verkoop van je producten of diensten.

     

    Marketing attributie is vaak gebaseerd op gegevens van digitale kanalen, terwijl MMM meestal gebaseerd is op gegevens van zowel digitale als traditionele kanalen. Marketing attributie wordt vaak ingezet voor tactische optimalisatie van marketingcampagnes, terwijl MMM vaak zal worden ingezet om strategische planning en budgettering te bepalen op bedrijfsniveau.

     

    Kortom, terwijl marketing attributie gericht is op het meten van de effectiviteit van individuele marketingkanalen in een klanttraject, biedt MMM een overzicht van de bijdrage van de algehele marketingmix aan de verkoop. Een mix van beide technieken zal je de beste resultaten gaan brengen.

    Marketing mix modeling voor strategische vraagstukken

    Hoe kan Marketing Mix Modeling worden ingezet voor strategische vraagstukken? MMM kan zoals hierboven benoemd, worden ingezet voor het oplossen van verschillende strategische vraagstukken. We geven je graag enkele voorbeelden: het bepalen van de optimale marketingmix om de verkopen of leads te maximaliseren, het meten van de effectiviteit van verschillende marketingkanalen en het identificeren van de belangrijkste factoren die bijdragen (ook te benoemen als soft conversies) aan de verkoop.

     

    MMM kan daarnaast ook helpen bij het nemen van beslissingen over toekomstige investeringen en budgeteringen in marketing gedurende het gehele jaar. Door de prestaties van verschillende kanalen en campagnes te evalueren, kan het je besluiten om meer of minder te investeren in bepaalde marketing campagnes en activiteiten.

    De verschillende MMM technieken

    • Multitouch-attributie: deze techniek is gericht op het meten van de bijdrage van verschillende touchpoints in de customer journey.
    • Experimenten en A/B-testen: deze technieken zijn gericht op het meten van de impact van specifieke marketingactiviteiten. 
    • Conversie-attributie: deze techniek is gericht op het bepalen van de bijdrage van elk online marketingkanaal aan de conversies op jouw website.
    • Geografische testen: hierbij wordt een specifiek marketingkanaal ingezet en getest in een specifieke regio om te bepalen of het kanaal effectief is.

    Haal meer uit jouw marketingkanalen

    Zet jij al meerdere marketingkanalen in voor jouw bedrijf en wil je een efficiëntieslag slaan? Anderzijds zet je momenteel één marketingkanaal in en wil je jouw marketinguitingen gaan inzetten binnen meerdere online marketingkanalen? Onze online marketing specialisten staan je graag te woord, neem vrijblijvend contact op en we drinken graag onder genot van een kop koffie jouw persoonlijke online marketing vraagstuk.