Misschien heb je het gevoel zelf wel eens: het behouden van je online privacy lijkt de afgelopen jaren een stuk moeilijker te zijn geworden. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat veel consumenten hiervoor een angst hebben ontwikkeld. Evenals de consument heeft de online marketeer óók een angst. Door de groeiende aandacht voor online privacy ontstaat het gevaar van een tekort aan data. Hierdoor kunnen de prestaties van campagnes minder goed in kaart worden gebracht en is optimaliseren van campagnes steeds moeilijker. Om zowel voor de consument als de online marketeer een ideale situatie te creëren, heeft Google de Privacy Sandbox in het leven geroepen. Maar wat betekent dit voor jou als online consument? En wat kunnen online marketeers ervan verwachten? Je leest het in deze blog!
Hoe is de Privacy Sandbox ontstaan?
Het internet, en dan vooral ook Google, is een plek waar allerlei gratis informatie te vinden is en waar jij het antwoord vindt op ál jouw vragen. Je typt je vraag in de zoekbalk en binnen enkele seconden heb je het antwoord op je vraag gevonden. Vooral de afgelopen jaren is technologie natuurlijk sterk verbeterd waardoor er nu nog veel meer functies op het internet beschikbaar zijn die handig zijn voor jou als consument. Websites kunnen bijvoorbeeld jouw gebruikersnaam en wachtwoord onthouden, waardoor je bijna overal automatisch inlogt. Er wordt zelfs onthouden welke gave sneakers jij gisteren in je winkelmandje hebt geplaatst.
Zodra je ’s ochtends je telefoon ontgrendeld begint het al, je krijgt content te zien die volledig is afgestemd op jouw interesses en eerder zoekgedrag. Zo kun je bijvoorbeeld precies een advertentie te zien krijgen van die schoenen die jij gisteravond in je winkelmandje hebt geplaatst. Is het toeval dat ze ineens in de uitverkoop zijn? Nee! Dit heeft alles te maken met cookies.
Advertising is een van de belangrijkste onderdelen om te kunnen inspelen op de gevoelens en behoeftes van gebruikers. Google werkt graag aan ontwikkelingen rondom de volledige user experience, maar wil het veilige gevoel van gebruikers wel behouden. Om dit vertrouwen en veilige gevoel te waarborgen, is Google gestart met de Privacy Sandbox.
Wat is de privacy sandbox?
Door de groeiende aandacht voor online privacy ontstaat het gevaar van een tekort aan gebruikersdata voor online marketeers. Om zowel voor de consument als de online marketeer een ideale situatie te creëren, heeft Google de Privacy Sandbox in het leven geroepen. Dit initiatief zal namelijk web standaarden creëren voor websites om toegang te krijgen tot gebruikersinformatie zonder de privacy in gevaar te brengen.
Wat gaat er concreet veranderen?
Mega interessant onderwerp natuurlijk, maar wat gaat er concreet veranderen in de toekomst? Op dit moment is Google bezig met het aanbrengen van een aantal wijzigingen in het veiligheidsbeleid. Zo wordt het in 2023 verboden om gebruik te maken van zogeheten third-party cookies. Deze third-party cookies worden verzamend door een stukje code op de website waarmee informatie over de websitebezoekers kan worden verzameld. Vaak wordt deze informatie later ingezet voor marketingdoeleinden als de verkoop van een product.
Naast third-party cookies bestaan er ook first-party cookies, dit zijn gegevens die rechtstreeks zijn verzameld van de klant, denk bijvoorbeeld aan een ingevuld e-mailadres voor een kortingscode. De first-party cookies komen vooralsnog niet te vervallen, deze blijven actief. Marketeers en UX-designers kunnen hier gebruik van blijven maken.
Google is niet de eerste organisatie die dit third-party-beleid zal doorvoeren. De webbrowsers van Apple (Safari) en Mozilla (Firefox) hebben het gebruik van third-party cookies al langer verboden om de online veiligheid van hun gebruikers te kunnen beschermen.
Het effect voor marketeers
Voor marketeers kan het een lastige tijd worden zodra de third-party cookies verboden worden. Via deze cookies konden marketeers namelijk gemakkelijk data verkrijgen over websitebezoekers. Wanneer het third-party-beleid is doorgevoerd, zullen online marketeers steeds meer gebruik moeten maken van de first-party cookies.
Wil jij meer weten over de Privacy Sandbox? Of wil je weten welk effect dit initiatief kan hebben op jouw organisatie? Haak dan één van onze Search Engine Advertising specialisten aan!