Is Google Tag Manager interessant voor jouw bedrijf?

Is Google Tag Manager interessant voor jouw bedrijf?

In 2012 creëerde Google een nieuw systeem genaamd Google Tag Manager, afgekort GTM. Nee, het is niet een tool om nog meer vrienden op Facebook te kunnen taggen. Google Tag Manager is een systeem om het leven van een marketeer makkelijker te maken. Maar wanneer gebruik je deze nieuwe tool en wat doet het precies?

Wanneer gebruik je GTM en wat kun je ermee

GTM wordt gebruikt wanneer je ervoor kiest om derde partijen te gebruiken bij het analyseren van je website. Denk hierbij aan Google Analytics of Google Ads. Voordat Google Tag Manager bestond moest een website eigenaar allerlei lastige codes (scripts) in de backend toevoegen om een link te maken tussen deze tools en de website. Hoe meer je wilde meten, hoe meer codes. Het gevolg van zoveel scripts? Een foutgevoelige site, die steeds trager werd. Tevens vond de gemiddelde marketeer het vaak lastig om de Javascript codes te begrijpen. Google begreep dit en greep zes jaar geleden in door middel van het Tag Management Systeem genaamd Google Tag Manager.

Google Tag Manager is een gratis tool die het plaatsen van deze codes vereenvoudigt In plaats van elke keer de lokale ICT’er te moeten bellen, kan elke marketeer het nu zelf. Met GTM worden alle codes centraal vanuit één interface beheerd. Met een aantal klikken is het geregeld, waardoor het gehele proces veel sneller doorlopen wordt. Geen lastige, niet te begrijpen codes meer.

Wat zijn de voordelen

  • Google Tag Manager checkt op fouten. Mocht er ergens in de code een fout zitten, kan deze niet live gaan;
  • Veel tools en programma’s zijn al ingebouwd, in de meeste gevallen is het dus een kwestie van het juiste programma aanvinken in plaats van zelf de codes te moeten plaatsen;
  • GTM laadt de codes asynchroon, waardoor de website niet vertraagt;
  • Er is een preview functie aanwezig, waardoor er eerst getest kan worden voordat alles live gaat;
  • Er is een Version Control aanwezig, waardoor er terug gekeken kan worden in de historie.
  • Minder geïrriteerde collega’s die voor de 25ste keer een code zien mislukken;
  • Oh en het is gratis.

Hoe werkt het?

Eigenlijk is het heel simpel: Waar waar vroeger alle codes apart in de backend moesten worden toegevoegd, bundel je nu al deze codes in de GTM Tool. Vervolgens koppel je je Google Tag Manager account met je website en voilà, het is geregeld. Ook hoeven de codes niet langer helemaal uitgeschreven te worden, dit heeft GTM al voor je gedaan.

Een account aanmaken

Geïnteresseerd en ready to go? Maak dan meteen een account aan. Open www.tagmanager.google.com en log in met je Google account. Stel vervolgens de naam in voor je account en kies bij admin settings wie er nog meer toegang krijgt tot jouw account. Mocht je het vervolgens toch niet helemaal begrijpen is dat niet meer dan logisch. Contacteer ons hier dan gerust over. Onze specialisten geven je graag advies!