Inhaakkalender 2022 & 5 tips voor je contentstrategie

inhaakkalender 2022 & 5 tips voor je contentstrategie

Inspelen op de actualiteit werkt als een tierelier voor je content. Het trekt de aandacht en zorgt voor enthousiaste likes en comments. Een slimme zet dus als je meer interactie wilt. Nu 2022 om de hoek komt kijken zijn veel bedrijven alweer bezig met de budgetteringen en strategieën voor volgend jaar. En daar hoort natuurlijk de (nieuwe) contentstrategie ook bij. Eén ding is zeker: we kunnen er met z’n allen weer flink tegenaan. Wil jij ook inspelen op de actualiteit maar heb je geen idee welke dagen daar geschikt voor zijn? Een contentkalender is handig om een houvast te geven aan je contentplanning voor het komende jaar. Ideaal, want zo kun je er één keer goed over nadenken en heb je daar de rest van het jaar geen omkijken meer naar! Inhaken op feestdagen en belangrijke actualiteiten wordt dan niet meer overgeslagen.

Om je een handje op weg te helpen hebben wij een Inhaakkalender 2022 voor je gemaakt. Alle inhakers, zowel nationaal als internationaal, zijn in deze inhaakkalender opgenomen. Ready? Let’s get started!

Inhaakkalender 2022: een houvast voor jouw content

We hebben de hectiek van Black Friday nét achter de rug, maar deze dag staat alweer genoteerd in ons lijstje voor 2022. Zo kunnen we het maximale resultaat behalen voor onze klanten. Zonde namelijk als je er niets (of te laat) iets mee doet. Zo zag je ook dit jaar de extra sales weer de pan uitschieten tijdens de Black Friday periode. Niet alleen in de stad was het topdrukte, maar ook online draaiden webshops op volle toeren om alle klanten van hun gewenste producten met korting te voorzien.

Ben jij van plan om volgend jaar (weer) mee te doen met Black Friday en Cyber Monday? Om ervoor te zorgen dat je webshop er niet uitknalt tijdens de topdrukte is het belangrijk om alles van tevoren goed te plannen. Zo kun je je advertenties aanpassen en budgetten verhogen, je social posts alvast inplannen en je website voorbereiden. Kan de server het aan als het ineens storm loopt? Een goede voorbereiding is het halve werk!

Uiteraard zijn er nog legio andere dagen waar je slim op kunt inhaken. Bijvoorbeeld de feestdagen kunnen een simpele maar effectieve inhaker zijn om een extra boost te geven aan jouw online sales. Tijdens deze tijd van het jaar is het voor veel bedrijven ontzettend druk, daarom is het goed om van tevoren alle data vast te leggen in een contentkalender, zodat niet alles op het laatste moment aankomt.

Maak de contentkalender specifiek voor jouw branche

Om het meeste uit je inhaakkalender te halen raden wij aan deze kalender verder aan te vullen met specifieke actualiteiten voor jouw branche. Door je contentkalender voor 2022 verder uit te werken met deze inhaakkalender als basis kun je niets meer over het hoofd zien. Als je dan ook nog een onderscheid maakt in kanalen, dan weet je zeker dat je er helemaal klaar voor bent!

Tip: Haak enkel in op dagen die relevant voor jou zijn. Past een dag niet goed bij je branche? Doe er dan niets mee.

5 tips voor je contentplanning

  1. Zorg er voor dat je intern iemand hebt die verantwoordelijk is voor het maken, updaten en uitvoeren van de contentkalender. Deze persoon zorgt ervoor dat actuele dagen meegenomen worden in de contentstrategie. Anders heb je nog niets aan je inhaakkalender!
  2. Houd je doelgroep in je achterhoofd. Niet alle dagen zijn even geschikt voor ieder bedrijf. De feest- en inhaakdagen die je in je contentkalender gebruikt, moeten wel aansluiten bij je kernboodschap.
  3. Maak een kanaalbreed plan. Gebruik de contentkalender om op alle mogelijke manieren interactie te vormen met je doelgroep. Hoe stel je de gebruiker centraal, zodat deze betrokken raakt bij je publicaties? Is tekst een goed idee, of spreekt een video beter aan? En kun je bepaalde content die je voor één kanaal hebt gecreëerd hergebruiken voor een ander kanaal, bijvoorbeeld door een blog door te posten op social media?
  4. Blijf flexibel en weet wat er leeft. Het hebben van een contentkalender is goed, maar je wil flexibel blijven voor onverwachte actuele ontwikkelingen. Sta jezelf dus toe om in je contentplan van de kalender af te wijken. Bewaar het onderwerp dat in de kalender stond gewoon voor een andere keer en grijp de actualiteit!
  5. Zorg dat je iets te vertellen hebt. Speel niet zomaar in op iedere gebeurtenis, maar bewaar je eigenheid. Doe je eigen ding met trending topics die aansluiten bij je identiteit. Content die werkt is uniek, nieuw en waardevol. Kom maar op met die engagement!

Laat je dus niet verrassen en hang deze kalender aan de muur. Download hier de Inhaakkalender 2022 en ga direct aan de slag!