Een van de meest gestelde vragen die wij als SEO-specialisten krijgen: wat moet ik doen om hoger in Google te komen? En dan het liefste op de eerste pagina, of zelfs de eerste positie, natuurlijk. Oh ja, en liever gisteren dan vandaag.
Sommige partijen beweren dit met SEO werkzaamheden binnen een week voor je te kunnen realiseren. Nou, wij kunnen je uit die droom helpen, hoor. Als het zo makkelijk was geweest, dan hadden wij nu geen werk meer! We geven je een aantal handige tips, zodat je hier ook zelf mee aan de slag kunt gaan!
Waarom wilt iedereen ‘hoog in Google’ komen?
Nou, dat is simpel. Als jij op een belangrijk zoekwoord met veel zoekvolume bovenaan in Google staat, of zelfs meerdere rankings inneemt op belangrijke zoekwoorden, komen er meer bezoekers naar je website. En meer bezoekers op je website betekent over het algemeen ook meer leads of aankopen bijvoorbeeld.
Zoek jij trouwens nog verder dan de eerste pagina? Nee? Wij ook niet! Daarom wilt iedereen dus hoog in Google ranken ;-). Nog een reden om meteen te beginnen met zoekmachine optimalisatie! Tijd voor tip #1.
Stap 1: Ga aan de slag met een degelijk zoekwoordonderzoek
Stel jezelf de vraag: met welk zoekwoord of zoekwoord combinaties zou ik graag bovenaan in Google willen staan? Je kunt hierin onderscheid maken tussen longtail en short tail zoekwoorden.
Een voorbeeld van een short tail zoekwoord is bijvoorbeeld ‘SEO tips’ of ‘SEO’. Dit zijn vaak zoekwoorden die bestaan uit een of twee woorden. Iemand die niet thuis is in het vakjargon, zal hier dan ook niet zo snel op zoeken. Deze mensen zijn bijvoorbeeld eerder geneigd om te zoeken naar ‘hoger in Google’ of ‘hoe komt mijn website hoger in Google?’. Dat zijn dan ook meteen voorbeelden van long tail zoekwoorden. Deze zoekopdrachten zijn al zo specifiek, dat ze vaak een hoog conversieratio hebben. De mensen die klikken op jouw zoekresultaat zijn dan vaak heel relevant. Daarnaast zit er op short tail zoekwoorden heel veel concurrentie en is de kans kleiner dat je snel hoog rankt in Google.
Wij zorgen er bij onze klanten altijd voor dat we een goed zoekwoordonderzoek doen en een combinatie van short en long tail zoekwoorden gebruiken. Wij kijken bijvoorbeeld niet alleen naar de concurrentie en het zoekvolume, maar wat nog veel belangrijk is: wat levert zo’n zoekwoord jou nu op? Aan de hand van data uit bijvoorbeeld Google AdWords of Google Analytics kun je bepalen welke zoekwoorden jou meer omzet of leads gaan opleveren. Dat is ten slotte waar we het allemaal voor doen!
Tip: gebruik hiervoor de Google suggesties. Typ een zoekwoord in binnen Google en je krijgt automatisch suggesties van zoekwoorden waar veel op gezocht wordt:
Stap 2: Zorg voor een ijzersterke titel
Het is een cliché, maar echt waar: je kan maar één keer een eerste indruk maken. Ook in Google. Zorg er dus voor dat jouw titel ijzersterk is en de bezoeker overhaalt om op jouw zoekresultaat te klikken. Hiervoor moet je je goed in jouw doelgroep verplaatsen: wat is de zoekintentie van de bezoeker? Daar moet je op in zien te spelen met de titel en je artikel. We willen natuurlijk niet dat je bezoekers bouncen (meteen je website weer verlaten).
Stap 3: Optimaliseer je tekst(en) op de gekozen zoekwoorden
Heb je al een tekst die aansluit op jouw belangrijkste zoekwoord(en)? Top, dan is het waarschijnlijk slechts een kwestie van het invullen van een goede titel, subkoppen en metatags. De metatags zijn de titel en beschrijving die een bezoeker in Google te zien krijgt:
Als je hier nog geen tekst voor hebt, schrijf dan een tekst en verwerk de belangrijkste zoekwoorden en synoniemen in de tekst. Let er wel op dat je de tekst niet te veel optimaliseert op een zoekwoord, dit leest niet lekker en je bezoeker zal dan sneller afhaken. Zorg er dus voor dat de zoekwoorddichtheid in je tekst niet te hoog is. En denk eraan: hoe specifieker jouw zoekwoord, des te relevanter de bezoeker is.
Stap 4: Visuele content maakt je verhaal sterker
Waarschijnlijk wist je het al, maar toch nog even leuk om te benoemen:
- 90% van de informatie dat door ons brein wordt opgenomen is visuele content;
- Bijna de helft van de mensen reageert beter op visuele content dan alleen ‘platte tekst’;
- Het conversiepercentage ligt 7 (!) keer hoger als je visuele content gebruikt.
Overtuigd? Mooi! Dan gaan we door naar de laatste tip. Nog niet overtuigd? Dan gaan we graag met je om tafel zitten om eens te brainstormen.
Stap 5: Een goede afsluiter: wat nu?
Je bezoeker heeft je tekst bijna helemaal gelezen en nadert het einde van je artikel: wat nu? Zorg ervoor dat je het probleem nogmaals herhaalt en het antwoord kort samenvat. Maak daarnaast duidelijk wat je nu eigenlijk van je bezoeker verwacht. Wil je dat hij verder leest? Of een aanvraag doet? Moet hij zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Maak het zo makkelijk mogelijk.
Hulp nodig bij het scoren?
En, hebben we antwoord gegeven op je vraag’ Hoe kom ik hoger in Google?’. We hopen dat je met onze tips 1) zelf aan de slag kunt gaan om hoger in Google te komen of 2) geïnspireerd bent geraakt en eens met een goede kop koffie wilt sparren over de kansen voor jouw bedrijf. Onze SEO-specialisten staan in ieder geval te popelen!
Succes!