Hoe wordt zoeken binnen Google de aankomende jaren verbeterd?

Hoe wordt zoeken binnen Google de aankomende jaren verbeterd?

Het is feest want Google bestaat deze maand 20 jaar. Larry Page en Sergey Brin hebben deze bekende zoekmachine opgericht. Het doel was duidelijk: alle informatie moest voor iedereen ter wereld beschikbaar worden. Het moest niet alleen beschikbaar worden, maar ook doorzoekbaar en gratis aangeboden worden. Daar zijn we allemaal blij mee, want we gebruiken Google dagelijks. Het is niet meer weg te denken uit ons leven. Hoe wordt het zoeken binnen Google de aankomende tijd verbeterd?

Zoeken in Google

De ene update volgt na de andere. Google is innovatief en zorgt ervoor dat het zoeken geoptimaliseerd wordt. Dit zie je bijvoorbeeld terug in ‘Google voice search. Informatie moet voor iedereen makkelijk beschikbaar zijn, zodat we het ook makkelijk kunnen gebruiken. Hoe Google daarvoor wil zorgen? Door de verschuiving van:

  • Antwoorden naar ‘journeys’
  • Informeren zonder te zoeken
  • Meer visuele informatie

Maar wat houden deze verschuivingen dan in?

Antwoorden naar journeys

Met een ‘journey’ bedoelen we de weg die iemand aflegt tot hij of zij overgaat tot aankoop. Ben je op zoek naar een online marketing bureau in Eindhoven? Dan laat Google je direct de bureaus in Eindhoven zien. Weet je na een aantal bezoeken nog niet welk bureau je kiest? Dan kom je wellicht een andere dag terug om verder te zoeken. Welke stappen heb jij genomen in je zoekproces? Welke sites heb je allemaal bezocht? Dit vind je terug in je internetgeschiedenis. Echter is het veel gemakkelijker om dit direct bij de hand te hebben. Daarom introduceert Google een ‘activity card’.

Google helpt je hiermee, omdat je op deze manier verder kan gaan waar je was gebleven. Op deze manier heb je het meteen tot je beschikking en hoef je niet je internetgeschiedenis door te scrollen. Zo kun je je stappen nalopen omdat je je wellicht niet meer herinnert welke sites je hebt bezocht die nuttig voor je waren.

Opmerking: deze kaart wordt niet altijd getoond, enkel en alleen wanneer Google het relevant vindt. Je hebt zelf de controle over deze zoekresultaten. Je kunt ze namelijk ook verwijderen in je activity card. Deze optie wordt later dit jaar geïntroduceerd.

zoeken binnen google

Informeren zonder te zoeken

Het afgelopen jaar introduceerde Google de ‘Google feed’ om ons te voorzien van relevante informatie, ook als we er niet naar zochten. Voorheen heette deze app Google Now en Google Feed. Wist je dat er maar liefst 800 miljoen mensen deze ‘feed search’ gebruiken? Nu introduceren ze een nieuwe naam, look en features: Discover. Het wordt nu nog gemakkelijker om je interesses te verkennen. Nieuwe koppen leggen uit waarom je een bepaald onderwerp ziet en als dit je interesse wekt, kun je verder klikken om meer over het onderwerp te weten te komen. Je kunt deze onderwerpen ook gaan volgen door middel van de ‘follow’ button. Daarnaast zie je content, meer video’s en artikelen die nieuw voor je zijn. Ben je op zoek naar een stedentrip? Google laat je meteen een artikel zien met de beste plekken om te eten. Discover is uniek, het is je net één stapje voor. Voordat jij er naar zoekt, heeft Google het al voor je gevonden.

Meer visuele informatie

Voorheen kreeg je voornamelijk tekst te zien in je zoekresultaten. In het jaar 2000 veranderde dat echter. Vanaf toen werden er steeds meer visuele resultaten getoond in de vorm van foto’s en video’s. Daarnaast heeft Google een update doorgevoerd in de ‘Google afbeeldingen’. Hierdoor kun je visuele content beter en gemakkelijker vinden. Ben je al bekend met het AMP project? Eerder dit jaar werd AMP stories geïntroduceerd. Dit is een open bibliotheek waar je een verhaal online kan delen. Op deze manier kun je beter visuele manier informatie verkrijgen vanuit ‘news’ en ‘search’. Deze stories worden in Google Discover en Images getoond. In een korte tijd krijg je meer informatie over een onderwerp. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan bepaalde bezienswaardigheden, zoals een safari in het Kruger Park in Afrika. Zoek je dus bijvoorbeeld op “safari kruger park” dan zoekt Google naar een bijbehorende video waarbij iemand een tour heeft gefilmd in het Kruger park.

Google Lens is in 2017 gelanceerd, deze lens gaat aan de slag met een detail van een afbeelding. Zie je bijvoorbeeld een bepaalde vogel op een foto staan, dan gaat Google lens zoeken wat voor soort vogel dat is. Hieruit komen weer meer relevante websites en zoekopdrachten die jouw helpen bij je zoekproces. Deze update is 1 jaar geleden doorgevoerd. Uiteindelijk krijg je nu bij een ‘image search’ meer en verbeterde informatie om je zoektocht makkelijker te maken.

Puntje bij paaltje: Google wil je steeds beter begrijpen. Uiteindelijk weet Google al meer van en over je waardoor het een stuk makkelijker is om dingen op internet te vinden.

Bronnen:
– Tekst: Google
– Afbeeldingen: Google