Het einde van uitgebreide tekstadvertenties

Het einde van uitgebreide tekstadvertenties

Google kondigde onlangs aan dat vanaf 30 juni 2022 de ETA’s (uitgebreide tekstadvertenties) volledig zullen verdwijnen. In plaats daarvan zullen alleen de RSA’s (responsieve tekstadvertenties) nog vertoond worden. Dit heeft allemaal te maken met het automatiseringsproces wat Google nu aan het doorvoeren is. Dit is een logische vervolgstap. Lees in onze blog waarom!

ETA vs RSA: het verschil

Uitgebreide tekst advertentie

Een ETA is een tekstadvertentie binnen Google Ads, bestaande uit 3 koppen en 2 beschrijvingen. Zie hieronder een voorbeeld.

Deze 3 koppen en 2 beschrijvingen worden op exact dezelfde manier vertoond als de volgorde van de koppen en beschrijvingen. Met deze advertenties heeft de adverteerder volledige controle over de weergave van de advertentie. Deze manier van advertenties maken verdwijnt per 30 juni.

Responsieve tekst advertentie

Een responsieve tekst advertentie, ook wel bekend als RSA, is een advertentie waarbij de adverteerder 3 tot 15 koppen en 2 tot 4 beschrijvingen kan toevoegen. Dit advertentietype is dynamisch: de koppen en beschrijvingen rouleren op basis van de relevantie van de kop/beschrijving. Adverteerders hebben minder controle over hoe de advertenties worden weergegeven. Een aantal voordelen van RSA’s zijn:

  • Het zijn flexibele advertenties die zich aanpassen aan de breedte van het apparaat waarmee iemand zoekt. 
  • Deze ads bereiken een groter publiek, aangezien je met RSA’s in meer veilingen kunt concurreren. 
  • De RSA’s werken op basis van machine learning. Het algoritme test welke koppen het beste presteren en past de vertoningen hierop aan.

Waarom voert Google deze verandering door?

Sinds de komst van de RSA snoept dit advertentietype langzaam maar zeker al het volume op van de ETA’s. De keuze om ETA’s uit te faseren komt dus niet geheel onverwachts. Google is al een tijdje bezig met het automatiseren van Google Ads features. De keuze om ETA’s uit te faseren is een logische: RSA’s werken namelijk op basis van algoritmes die koppen en beschrijvingen weergeven op basis van relevantie per gebruiker. Waar adverteerders vroeger minstens 2 ETA’s inzetten, voldoet nu slechts 1 RSA. Dit scheelt veel tijd in het opzetten van advertenties en de advertenties zijn data-driven.

Hoe ga je met deze verandering om?

Heb je al ETA’s en RSA’s staan in het account? Dan hoef je niets te doen. We raden in ieder geval aan om de ETA’s te laten staan, om te voorkomen dat je volume gaat missen tijdens de transitie. Heb je geen RSA’s? Dan raden we aan om deze advertenties zo snel mogelijk te maken. Bijgaand een paar tips bij het maken van de RSA’s:

Gebruik de zoekwoorden waar je op inkoopt

Zorg ervoor dat de zoekwoorden waar je op inkoopt in de RSA staan, zowel in een aantal koppen als beschrijvingen. 

Gebruik zoveel mogelijk relevante USP’s

Op deze manier kan het algoritme testen welke USP’s het beste werken.

Vul alle koppen en beschrijvingen in

RSA’s werken het beste als alle 15 koppen en 4 beschrijvingen zijn ingevuld. Op deze manier kan het algoritme alle combinaties testen en heeft het genoeg data om conclusies te trekken.

Zorg ervoor dat je advertentiekwaliteit op uitstekend staat

Hoe beter de advertentiekwaliteit, hoe beter je verwachte prestaties. Hieronder een voorbeeld van waar je de advertentiekwaliteit kunt bekijken:

Pin koppen vast

Mocht je de RSA’s wat houvast willen geven, kan je koppen vastpinnen op bepaalde posities. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de bedrijfsnaam altijd op kop 2 of 3 vast te pinnen.

Gebruik keyword insertion

Keyword insertion zorgt ervoor dat de exacte zoekopdracht die iemand plaatst, bijvoorbeeld ‘online marketing bureau’, exact in de kop van de advertentie terugkomt. Een keyword insertion stel je in door in de kop van de tekst het { icoontje in te typen. Vervolgens krijg je de optie om een alternatief als kop te vertonen, bij ‘standaardtekst’, mocht de zoekopdracht te lang zijn. Dit ziet er zo uit:

 

Meer weten over het verdwijnen van ETA’s en het implementeren van RSA’s?

Neem vooral contact op met één van onze SEA-specialisten. Wij helpen je graag!