Zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO is gebaseerd op drie pijlers; content, techniek en linkbuilding (ook wel autoriteit). Wanneer je één van deze drie pijlers niet op orde hebt, staat jouw SEO-huis niet zo stevig. Dat moeten we niet hebben natuurlijk. Binnen deze blog zullen we dieper ingaan op de pijler content en leggen we uit waarom relevante content niet kan ontbreken in jouw SEO-strategie!
Waarom is relevante content zo belangrijk?
Wanneer jij op de juiste manier relevante content schrijft voor je doelgroep, zorg je ervoor dat zij jouw website beter kunnen vinden. Met andere woorden; relevante content zorgt voor meer organisch verkeer en meer organisch verkeer zorgt natuurlijkerwijs vaak ook voor een groter aantal conversies.
Daarnaast is het zo dat je met relevante content autoriteit kunt opbouwen. Andere websites zullen jouw content dan delen waardoor je “backlinks” verzameld. Content kan je dus helpen bij het linkbuilden.
Een ander voordeel van de juiste content kan zijn dat het je naamsbekendheid oplevert. Wanneer jouw content naar voren komt na een zoekopdracht onthouden potentiële klanten jouw website of merk beter. Wanneer je de juiste content ook nog eens structureel schrijft levert het klantbinding en loyaliteit op.
Hoe bepaal ik de onderwerpen voor mijn content?
Welke content relevant is voor op jouw website kun je bepalen door het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek en na te gaan naar welke informatie jouw klanten en websitebezoekers op zoek zijn. Hiermee bepaal je wat zoekwoorden zijn waarop jij door potentiële klanten gevonden wilt worden. Met de juiste content kun jij dus je zichtbaarheid vergroten. Belangrijk om in het achterhoofd te houden; de content schrijf je uiteindelijk voor de bezoeker.
Daarnaast is het erg belangrijk om te kijken naar de zoekintentie om te bepalen wat de insteek van de content zal worden. Je wilt achterhalen wat de zoekintentie is van de bezoekers die je wilt aantrekken. Als jij weet waar bezoekers naar op zoek zijn, dan weet jij precies wat voor content je moet schrijven. Wil je meer weten over de verschillende soorten zoekintenties en hoe je erachter komt wat de zoekintenties van je potentiële klanten zijn? We hebben hier al eens een uitgebreide blog over geschreven!
Hoe ziet goede content eruit?
Nadat je de zoekintentie hebt vastgesteld wil je content schrijven die van unieke en toegevoegde waarde is voor bezoekers. Kijk bijvoorbeeld naar de content van andere partijen; Wat mist er in hun content? En wat zijn juist de goede punten van hun content? Je kunt je hierdoor een beetje laten inspireren, maar zorg er dan wel voor dat jouw content nóg beter en unieker wordt.
Qua lay-out zorg je dat zoekwoorden op relevante plekken in de tekst terugkomen, zoals bijvoorbeeld in de titel en meta description. Daarnaast is het raadzaam om belangrijke synoniemen van het zoekwoord mee te nemen in de tekst.
Content up-to-date houden
Wanneer je de content eenmaal geplaatst hebt, is het niet zo dat je er niet meer naar om hoeft te kijken. Zorg dat de geplaatste content up-to-date blijft door aanpassingen of toevoegingen te doen als dit nodig is. Ben ook zeker niet bang om content te verwijderen als je merkt dat het niets (meer) voor je doet! Kwaliteit van de content is namelijk belangrijker dan de kwantiteit. Ga dus liever voor een kleinere hoeveelheid kwalitatieve content, in plaats van een grotere hoeveelheid minder relevante en kwalitatieve content.
E-A-T principe
Expertise, Autoritativeness, Trustworthiness, oftewel expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Google gebruikt dit principe om websites te kunnen ranken op basis van hun kwaliteit. Hierbij kijkt Google dus naar je website en beoordeelt deze op basis van de drie genoemde aspecten. Het E-A-T principe is dus eigenlijk een benaming voor wat Google vindt waar een goede website aan moet voldoen.
Wil jij ook aan de slag gaan met het schrijven van relevante content voor je doelgroep, maar weet je niet goed hoe? Neem dan contact op met een van onze SEO specialisten. Wij gaan graag samen met je aan de slag!