Begin dit jaar heeft Google hun eigen marktplaats gelanceerd in de Verenigde Staten: Google Shopping Actions. Dit moet niet worden verward met de prijsvergelijker Google Shopping, maar het gaat om een eigen marktplaats vergelijkbaar met Amazon. Een ‘plek’ waar retailers hun product rechtstreeks aan de consument verkopen. Zoals eerder benoemd startte Google eerder dit jaar alleen in de VS met een select aantal partners waaronder grote merken als Walmart Inc, Home Depot Inc, Target Corp en Ulta Beauty Inc. Deze week werd bekend Google Shopping Actions volgend jaar naar Europa komt; in Frankrijk loopt immers al een test met onder andere Carrefour. In deze blog leggen wij uit wat Google Shopping Actions is en wat voor voor- en nadelen eraan hangen.
Waarom komt Google met Google Shopping Actions?
Op de eerste plek, zoals Google zelf benoemd is het gebruikersgemak de eerste reden. Met Google Shopping Actions kunnen de gebruikers namelijk direct afrekenen in de zoekmachine. Dit betekent dus dat de bezoekers de website niet meer hoeven te bezoeken om een aankoop te voltooien. Doordat de gebruiker een creditcard heeft gekoppeld aan het Google account kan deze binnen een paar klikken de aankoop voltooien.
Een tweede reden is dat voice search steeds meer gebruikt wordt voor zoekopdrachten. Voor Google houdt dat dus in dat er steeds meer gezocht wordt met de Google Assistant en Google Home. Er kan niet altijd iets zichtbaars getoond worden bij de voice search resultaten, bijvoorbeeld wanneer een persoon voice search gebruikt bij zijn of haar Google Home. Hier moet Google het zoekresultaat dus op een andere manier naar de gebruiker brengen: Google Shopping Actions, waarbij het zoekresultaat, alsof je tegen iemand praat, wordt gepresenteerd.
De laatste reden is natuurlijk de concurrentie met Amazon. Amazon heeft haar eigen digital assistent Alexa, die ingebouwd is in verschillende devices zoals bijvoorbeeld de Amazon Echo. De Amazon Echo is een speaker met een ingebouwde microfoon waar Alexa dus min of meer in ‘leeft’. Deze digital assistent kun je opdrachten geven om bijvoorbeeld to-do lijstjes te maken, liedjes op Spotify op te zetten, om te shoppen en nog meer veel zoals andere smart producten als bijvoorbeeld Philips Hue aansturen.

Wat zijn de voor- en nadelen van Google Shopping Actions?
Voor de consument wordt een online aankoop op deze manier natuurlijk alleen vergemakkelijkt. Voor aanbieders heeft Google Shopping Actions wel een aantal gevolgen, daarom zetten wij deze als voor- en nadelen op een rij. De voordelen die wij zien zijn:
- Het neemt bij de consument een aantal drempels weg, aangezien deze niet steeds opnieuw betaal- en verzendgegevens hoeft in te vullen. Dit vergroot de kans op de conversie alleen maar.
- Google Shopping Actions werkt met een CPS-model (cost-per-sale). Dit houdt in dat Google, bij een conversie vanuit Google Shopping Actions, een commissie ontvangt wanneer een conversie is gerealiseerd. Hoe deze commissies worden vastgesteld is vooralsnog onduidelijk, maar zolang deze commissies binnen de marge vallen is dit dus een veilige manier van adverteren en verkopen.
- Door de snelle toename van zoekresultaten die met stem worden gedaan hebben adverteerders die snel aansluiten bij Google Shopping Actions een behoorlijk voordeel op de concurrentie.
Daarnaast voorzien we ook mogelijke nadelen:
- Het grootste nadeel is dat een bezoek aan de website niet meer nodig is. Daardoor worden de consumenten die via Google Shopping Actions een bestelling doen niet meegenomen in website analyses. Daarnaast kunnen deze mensen, naar alle waarschijnlijkheid, ook niet worden meegenomen in remarketing campagnes.
- Het is geen geheim dat er voor CPS-modellen vaak minimumtarieven worden gebruikt (bijvoorbeeld voor bepaalde productcategorieën). Zoals eerder benoemd is het vooralsnog onduidelijk of Google minimumtarieven gaat hanteren.
- Tot slot kan het voor goed converterende webshops nadelig zijn. Doordat de website van concurrenten met een slecht converterende webshop simpelweg niet meer bezocht hoeven te worden, is het mogelijk dat deze beter zullen presteren door deze nieuwe ontwikkeling.
Een website zal zodoende een ander belang gaan dienen door ondermeer de opkomst van voice search. Mocht Google Shopping Actions een succes worden dan zal het aankoopproces er anders uit gaan zien; uiteindelijk zal de aanbieder alleen leveren en Google faciliteert de rest. After-sales zullen hierdoor nóg belangrijker worden dan het al is, want hierop zullen aanbieders zich, naast de prijs, onderscheiden van de concurrent.
Wanneer kunnen we dit in Nederland verwachten?
Zoals eerder gezegd is Google Shopping Actions begin dit jaar al gelanceerd in de VS en loopt er nu een test in Frankrijk. De Nederlandse ondersteuning voor Google Assistent heeft zijn intrede al gedaan sinds juli 2018, dus het zal een kwestie van tijd zijn voordat voice search een prominente plek in Nederland zal innemen met als logisch gevolg dat ook Google Shopping Actions beschikbaar wordt.
Wij houden alle ontwikkelingen omtrent voice search & Google Shopping Actions nauwlettend in de gaten. Als er nog vragen of onduidelijkheden zijn helpen onze SEA specialisten je graag verder! Neem gerust contact op.