Heb jij al Google Organic Shopping resultaten gezien in de algemene SERP van Google? Voor ons bij Online Klik is het iets om enthousiast over te zijn – het is namelijk een gamechanger voor e-commerce bedrijven, groot of klein. In dit artikel nemen we je mee in de wereld van organische Google Shopping resultaten en hoe jij dit in je voordeel kunt gebruiken.
Inhoudsopgave
Google Shopping door de jaren heen
Terug in de tijd, toen Froogle zich heeft ontwikkeld tot Google Shopping, een krachtig kanaal voor e-commerce bedrijven. Google Shopping bestaat sinds 2012, waarbij het tot 2020 alleen mogelijk was om vertoningen te krijgen met betaalde shopping advertenties. Amerika is koploper als het gaat om nieuwe features in Google. Hier worden nieuwe SERPs altijd als eerst vertoond waarna dit vaak wereldwijd wordt uitgerold. Sinds april 2020 worden er dan ook voor het eerst gratis productvermeldingen getoond in de US en vanaf oktober 2020 in Nederland, een grote verschuiving ten opzichte van de voor die tijd enkel betaalde shopping advertenties. Eerst werden Google Shopping organische resultaten alleen getoond onder de Shopping tab, maar sinds kort worden er ook steeds vaker Organic Google Shopping resultaten getoond in de algemene SERP van Google.
Maar wat betekent dit nu eigenlijk? Google heeft een ommezwaai gemaakt door niet alleen betaalde winkelvermeldingen voorrang te geven, ook wel Product Listing Ads (PLA’s) genoemd. Nu krijgen ook Google Shopping organic listings een prominentere plek in de zoekresultaten. En dit is een ontwikkeling waar je als e-commerce bedrijf echt niet omheen kunt!
Het belang van Google Organic Shopping voor e-commerce bedrijven
Wat is Google Organic Shopping?
Simpel gezegd is Google Organic Shopping de sectie binnen Google Zoeken waar je producten kunt ontdekken die overeenkomen met je zoekopdracht, zonder dat bedrijven ervoor hoeven te betalen om daar te verschijnen. Denk als het ware aan een etalage waar je producten gratis kunt uitstallen.
Is Google Shopping gratis?
Nee en ja. Je betaalt voor Google Shopping advertenties, maar vanaf 2020 biedt Google ook de mogelijkheid om je producten te tonen zonder dat je direct je portemonnee hoeft te trekken, dit zijn de organische, gratis Google Shopping resultaten. Dit betekent echter niet dat de betaalde advertenties verdwijnen; die blijven bestaan. Maar de gratis vermeldingen geven je wel een extra kans om gezien te worden.
Wat is het verschil tussen Google Organic Shopping en betaalde Shopping advertenties?
Het grootste verschil? Het prijskaartje en de plaats binnen de SERP. Betaalde Shopping advertenties vereisen een budget, terwijl organische resultaten kosteloos zijn. Met betaalde Shopping advertenties kan je wel hoger en prominenter weergegeven worden in de zoekresultaten. Maar er is meer. Organische resultaten kunnen ook een gevoel van vertrouwen opwekken bij consumenten, omdat ze niet als advertenties worden gezien. Bij advertenties is het simpelweg hoog bieden om bovenaan te staan.
Google Paid Shopping | Google Organic Shopping |
---|---|
Adverteren: betaalde winkelvermeldingen zijn advertenties waar webshops voor betalen om hun producten te promoten binnen de zoekresultaten van Google. Adverteerders betalen op basis van Pay-Per-Click (PPC), ze betalen alleen wanneer een gebruiker op hun advertentie klikt. | Onbetaalde resultaten: organische winkelvermeldingen zijn gratis resultaten die worden weergegeven op basis van hun relevantie voor de zoekopdracht. Webshops betalen niet per klik, maar ze investeren wel SEO-inspanningen om hun zichtbaarheid en ranking in de zoekresultaten te verbeteren. |
Plaats: betaalde winkelvermeldingen worden meestal bovenaan of aan de zijkant van de algemene zoekresultaten getoond. Op het tabblad ‘Shopping’ staan de betaalde resultaten bovenaan. | Plaats: organische winkelvermeldingen worden weergegeven tussen andere organische resultaten, nieuwsartikelen en andere content. Op het tabblad ‘Shopping’ staan de organische resultaten onder de betaalde resultaten. |
Prominentie: betaalde winkelvermeldingen zijn vaak visueel prominenter aanwezig op een hogere positie en tonen productafbeeldingen, prijzen, reviews en verzendkosten. | Ranking factoren: de ranking van organische winkelvermeldingen wordt bepaald door het algoritme van Google, waarbij verschillende factoren zoals de relevantie van het product, reviews, website kwaliteit en andere SEO-aspecten worden meegenomen. |
Controle: Adverteerders hebben controle over de specifieke producten die ze willen promoten, de advertentietekst en de biedstrategie om te bepalen hoe vaak hun advertenties worden weergegeven. | Controle: webshops hebben geen controle over de specifieke producten, teksten en hoe vaak een organisch resultaat wordt weergegeven. |
De impact van organische zichtbaarheid op consumentengedrag en verkoop
Stel je voor: je producten verschijnen natuurlijk in de zoekresultaten van potentiële klanten. Dit kan leiden tot een toename in vertrouwen en merkbewustzijn, meer klikken en, uiteindelijk, meer verkopen. Organische resultaten worden vaak gezien als meer ‘echt’, en dat kan een krachtige psychologische impact hebben.
Waar toont Google de organische shopping resultaten?
Google houdt van verandering en wij ook, toch? Vooral als het in ons voordeel werkt. Sinds april 2020 heeft Google het online winkellandschap opgeschud door de Shopping tab grotendeels te wijden aan gratis organische listings. Dit betekent dat als je zoekt naar een product, je in Google de tab ‘Shopping’ krijgt, waar een mix van betaalde en gratis productvermeldingen te zien is.
Uiteraard staan de betaalde Shopping advertenties bovenaan, want Google wil ook geld blijven verdienen. Daarna wordt het Shopping tabblad gedomineerd door organische Shopping resultaten.
Maar sinds kort toont de algemene zoekresultatenpagina, de eerste pagina die je ziet als je iets op Google intikt, ook deze organische shopping resultaten. Ze zijn niet meer weggestopt en staan nu prominenter in de zoekresultaten van Google. Dit geeft je als ondernemer een extra podium om je producten in de spotlight te zetten. Daarnaast kunnen organische product listings ook vertoond worden binnen Google images (inclusief Google Lens), YouTube mobiel of desktop en de zogeheten ‘rich results’, zoals populaire producten of Shopping knowledge panels.
Hoe krijg je Google Organic Shopping resultaten?
Om je producten in de schijnwerpers te krijgen, moet je beginnen met een uitnodiging aan Google om ze te komen bekijken. Dat doe je door je gratis aan te melden bij Google Merchant Center. Denk aan het als het opzetten van een winkel in de digitale straat van Google. Je wil dat jouw etalage er top uitziet, dus zorg je ervoor dat je alle vakjes aanvinkt op de checklist van Google.
- Zorg dat je voldoet aan de criteria voor Google Organic Shopping: je producten moeten de sterren van de show zijn, dus zorg dat ze aan Google’s richtlijnen voldoen. Zo zijn de volgende product structured data vereist voor het aanmaken van een feed:
- Id
- Title
- Description
- Link (url)
- Image link (image)
- Availability
- Price
- Integratie met e-commerce platforms: Google houdt van spelen met anderen. Zorg dus dat jouw e-commerce platform goed overweg kan met Google Merchant Center.
- Surfaces across Google: Meld je aan bij Google surfaces om je producten over het hele Google netwerk te tonen.
- Structured data voor productinformatie: Dit is de taal die Google spreekt. Zorg dat je productpagina’s deze taal begrijpen en mooi kan presenteren.
Waarom gratis Google Shopping resultaten?
Google geeft niet zomaar een gratis dienst weg. Achter deze gulle daad zit een slimme strategie. Door gratis listings aan te bieden, breidt Google haar productdatabase uit, heeft het meer data en verleidt het bedrijven om hun hele catalogus te uploaden. Dit maakt de zoekmachine nog waardevoller voor gebruikers. Door gratis advertentieruimte beschikbaar te stellen versterkt het ook de positie van Google in de markt tegenover rivalen als Amazon en eBay. En laten we eerlijk zijn, het is ook een slimme manier om bedrijven te laten proeven aan de mogelijkheden, met de hoop dat ze uiteindelijk zullen overstappen op betaalde shopping advertenties. Slim gespeeld van Google.
Wat zijn de voordelen van Google Shopping Organic?
Nu komen we bij het leuke gedeelte, de voordelen voor jou:
- Naamsbekendheid: Organic Google Shopping kan dienen als een springplank voor je online zichtbaarheid en merkbewustzijn. Het is een uitgelezen kans voor kleinere webshops om op gelijke voet te concurreren met de grote jongens, zonder dat je een fortuin hoeft uit te geven.
- Meer organisch verkeer: Dat is natuurlijk waar we het voor doen! Meer zichtbaarheid leidt tot meer organisch verkeer naar je website.
- Hogere conversieratio’s: shopping heeft hogere conversieratio’s ten opzichte van normale tekst advertenties.
- Meer omzet: dit leidt uiteindelijk tot meer omzet, gratis! Wie wil dat nu niet?
Hoe kun je jouw Google Shopping feed optimaliseren voor SEO?
Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op de organische Google Shopping resultaten. Een goed geoptimaliseerde Google Shopping feed kan je beste vriend zijn in de SEO-wereld. De product titels en prijs zijn twee quickwins en belangrijke factoren voor Google. Hieronder een aantal tips om jouw Google Shopping feed te optimaliseren voor de beste SEO-resultaten.
Product titels
Begin met de titels van je producten, de tekst in de producttitel wordt namelijk het zwaarst gewogen door Google. Deze moeten niet alleen aantrekkelijk zijn, maar ook belangrijke zoekwoorden bevatten die je doelgroep gebruikt. Onderzoek heeft aangetoond dat optimalisatie van product titels een grote invloed heeft op de weergave en het aantal klikken in Google Shopping advertenties. De resultaten zijn vergelijkbaar voor Organic Shopping. Een zoekwoordonderzoek dat inzicht geeft in hoe jouw doelgroep zoekt naar jouw producten met bijbehorende zoekvolumes kan hierbij helpen. Je kan hierbij ook eigen data gebruiken van Google Ads en Search Console. Denk aan longtail zoekwoorden die specifiek zijn voor jouw product en verwerk deze slim in je titels. Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie vooraan in de titel staat, want in de Shopping resultaten zijn niet alle karakters zichtbaar.
Prijs
Wees slim met je prijsstrategieën en houd de concurrentie in de gaten. Als je Google Shopping advertenties inzet, kan het rapport voor prijsconcurrentie in het Merchant Center nuttig zijn om te laten zien hoe jouw productprijzen zich verhouden tot de concurrentie. Hiervoor moet je je binnen het Merchant Center aanmelden voor Market Insights. Dit rapport toont alleen gegevens van advertenties. Prijsvergelijkingen kunnen jouw strategie sterk beïnvloeden, blijf dus scherp. Zorg ervoor dat prijzen in je feed overeenkomen met de prijzen in de webshop.
Productbeschrijvingen
De productbeschrijvingen zijn jouw kans om te schitteren. Zorg dat ze nauwkeurig en aantrekkelijk zijn voor je bezoekers, en vergeet niet je eigen SEO-sausje erover te gieten. Goed geschreven en geoptimaliseerde beschrijvingen voor zoekwoorden kunnen het verschil maken.
Afbeeldingen
We weten allemaal dat een plaatje meer zegt dan duizend woorden. Gebruik dus hoogwaardige afbeeldingen in hoge resolutie en video’s om je producten te laten shinen. Hoe beter de afbeeldingen, hoe meer klanten je aantrekt. Zorg ervoor dat ze voldoen aan Google’s richtlijnen voor beeldmateriaal zoals de het formaat, want ja, ook Google heeft zijn eisenlijstje. We bevelen aan om standaard afbeeldingen met een witte achtergrond te gebruiken. Voorkom dat er tekst of een brandmark in de afbeelding staat, want dan is de kans groot dat Google je afbeeldingen afkeurt en je niet vertoond wordt. Afbeeldingen kan je het beste opslaan met omschrijvende bestandsnamen en alt-tags.
Productspecificaties
Door zoveel mogelijk productspecificaties toe te voegen aan een product zorg je voor een complete informatievoorziening zodat bezoekers een weloverwogen besluit tot aankoop kunnen nemen.
Klantreviews
Reviews zijn goud waard. Het is belangrijk dat je ook op productniveau beoordelingen verzamelt. Door het toevoegen van reviews valt jouw resultaat meer op en verbeter je jouw Google Shopping resultaten. Ze verhogen niet alleen de betrokkenheid, maar kunnen ook je conversieratio’s een boost geven.
Kortingen
Geef je korting of heb je een tijdelijke aanbieding? Gebruik dan het attribuut “sale price” om deze prominent in het resultaat weer te geven. Kortingen kunnen worden weergegeven in bijvoorbeeld een “prijsdaling” of “sale” banner in Google Shopping ads. Hierboven zie je bij een organisch Shopping resultaat “12% korting”.
Productcategorieën
Jouw SEO-strategie kan variëren per productcategorie en seizoen. Wees flexibel en pas je aan de markt aan. Het is een dynamisch proces met Google’s algoritmes, maar eentje die je kunt leiden als je de juiste stappen kent.
Hoe kun je jouw Google Organic Shopping resultaten doormeten voor succes?
UTM-tracking
Je wil weten of je harde werken loont, toch? Hier komt UTM-tracking om de hoek kijken. Door UTM-tags toe te voegen aan alle product links kun je precies zien waar je verkeer vandaan komt.
Channable
Als je gebruik maakt van een feedmanagementtool zoals Channable kan je heel eenvoudig een tracking toevoegen. Door het ID variabel te maken krijg je ook inzicht in welke producten de klikken en de omzet hebben gerealiseerd. Hiermee krijg je een kristalhelder beeld van de prestaties.
Google Merchant Center
Als je geen gebruik maakt van Channable, dan kan je dit oplossen door een regel toe te voegen binnen Google Merchant Center.
Hoe kun je Organic Shopping resultaten monitoren?
Google Search Console
Google Search Console is je beste vriend in de wereld van organische zoekresultaten. Het helpt je onder andere inzicht te geven op welke organische zoekopdrachten je vertoningen en klikken hebt gehad en wat organische CTR’s zijn. In het prestatierapport kun je filteren op zoekopmaak > verkopersvermeldingen. Je krijgt dan een overzicht van de vertoningen en klikken op jouw Organic Shopping Google resultaten. Zoals je in het voorbeeld kan zien zijn de vertoningen en klikken op verkopersvermeldingen het afgelopen jaar toegenomen.
Deze data helpt je te begrijpen hoe je producten presteren en geven je inzicht in hoe je je resultaten kunt verbeteren. Dit kun je vervolgens gebruiken om productoptimalisaties door te voeren. In het rapport verkopersvermeldingen kan je zien of er problemen zijn met betrekking tot de verkopersvermeldingen. In onderstaand voorbeeld zijn er geen problemen gedetecteerd.
Google Analytics
Met Google Analytics heb je ook inzicht in het daadwerkelijke ‘organic shopping’ verkeer. Voor inzicht in het aantal transacties, welke producten er via Organic Shopping zijn verkocht en hoeveel omzet dit heeft opgeleverd, moet je bij Analytics 4 zijn. Via het rapport verkeersacquisitie heb je inzicht in alle kanaalgroepen waar je onder ‘Organic Shopping’ de statistieken van je organische Shopping resultaten kan vinden.
Toekomstige trends en ontwikkelingen voor Google Organic Shopping
De toekomst van Google Organic Shopping ziet er rooskleurig uit. Voorspellingen wijzen op nog meer integratie van AI en gepersonaliseerde shopping ervaringen. Blijf op de hoogte van de laatste trends en pas je strategie aan om voorop te blijven lopen.
Aan de slag met . ?
We hebben je meegenomen in allerlei aspecten die komen kijken bij Google Organic Shopping. Van het optimaliseren van je feed tot het monitoren van je succes, het is duidelijk dat er veel kansen liggen voor e-commerce bedrijven die bereid zijn om dit te omarmen. Nu Google Organic Shopping resultaten steeds prominenter worden vertoond, des te belangrijker om hiertussen te staan met jouw producten en deze kans niet te laten liggen!
Dus waar wacht je nog op? Optimaliseer jouw Google Shopping feed voor SEO door onder andere jouw product titels en zoekwoorden te verbeteren. Meer zichtbaarheid is meer sales. Kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact met ons op, wij laten jouw bedrijf graag groeien!