Blog

Google Marketing Live 2019 Recap

Vorige week heeft het Google Marketing Live 2019 event plaatsgevonden in San Francisco. Het event wordt gebruikt om marketeers en bedrijfseigenaren te laten weten wat voor nieuwe functies en producten ze verwachten beschikbaar te maken voor adverteerders.

Als online marketing bureau moeten wij hier natuurlijk van op de hoogte zijn, daarom lichten wij de negen belangrijkste innovaties uit in deze blog.

Discovery Ads in search

Discovery Ads maken het mogelijk om je merk of product breed te promoten richting klanten. De Discovery Ads zul je terugvinden in YouTube, Gmail-promotions en in de feed van Google Discover. Uit de eerste testen blijkt dat deze vorm van adverteren 50% meer klikken genereert dan normale video-advertenties.

Discovery ads in search

Gallery Ads in search

Buiten de Discovery Ads kwam Google ook met een ander advertentietype: Gallery Ads. Met dit advertentietype krijgen adverteerders de mogelijkheid met een meer interactieve en visuele indeling te adverteren. De Gallery Ads verschijnen bovenaan de zoekpagina en staan dus ‘gewoon’ tussen de andere zoekadvertenties. Kanttekening hierbij is dat de afbeeldingen alleen beschikbaar zijn voor de advertentie die de absolute toppositie inneemt. Er mogen vier tot en met acht afbeeldingen met 70 karakters per afbeeldingen worden meegegeven. Naar verwachting komt deze manier van adverteren aan het eind van het jaar.

Gallery-Ad

Deep Linking in search, display en shopping

Het is een feit dat er steeds meer zoekopdrachten via mobiel gebeuren, daarom heeft Google dit jaar ook Deep Linking geïntroduceerd. Dit wordt aan het eind van het jaar beschikbaar gesteld. Wanneer men een zoekopdracht uitvoert en vervolgens op jouw advertentie klikt, kun je met een deeplink de bezoeker doorsturen naar de landingspagina in je app. De drempel om het product te kopen ligt vanaf dat moment aanzienlijk lager, omdat de eigen gegevens in de app (vaak) al zijn ingevuld. De bezoeker moet de app natuurlijk wel al op zijn telefoon hebben in dit geval.

Deep-Linking

Verbeterpunten bij Smart Bidding

Het is inmiddels al bijna een jaar geleden dat Smart Bidding is gelanceerd en tijdens het event hebben ze aangekondigd dat er een aantal verbeterpunten zijn aangebracht bij Smart Bidding. De drie grote verbeterpunten voor Smart Bidding zijn:

  • Conversiedoelen op campagne-niveau
    Campagnes hebben vaak een verschillend doel. Met dit verbeterpunt heb je dus een betere controle op welke conversiepunten een bepaalde campagne zich moet focussen & optimaliseren.
  • Conversion Action Sets
    Wanneer je biedingen wil optimaliseren over verschillende campagnes, kun je een set van regels creëren van verschillende conversiedoelen.
  • Seasonality
    Is er een aankomend evenement of een feestdag waarbij je verwacht dat de conversiemogelijkheden worden verhoogd? Dan geef je voor deze periode een andere biedstrategie mee. Na deze periode wordt de strategie weer teruggezet naar de oorspronkelijke strategie. Hierdoor heb je als adverteerder meer flexibiliteit binnen Smart Bidding.

Bumper Machine

Dagelijks wordt er globaal meer dan een miljard minuten aan video’s bekeken. De grootste uitdaging voor adverteerders hierbij is om een professionele bumper ad van zes seconden te maken en daarnaast is het ook nog eens moeilijker om boeiend te zijn in dat tijdsbestek. De Bumper Machine is een tool waarmee je 90 seconden aan video kan uploaden. Google helpt je hierbij. Met behulp van Machine Learning gebruikt Google de meest interessante en goed gestructureerde stukjes uit de video om de bumper ad te creëren. Op deze manier wil Google meer waarde toevoegen aan YouTube en bedrijven succesvoller laten adverteren op YouTube.

Direct aankopen doen in Google Shopping

Google wil via Google Shopping mensen nu ook de mogelijkheid geven om direct af te rekenen. Dit betekent dus dat je niet meer naar de website van de adverteerder hoeft door te klikken om het product daar vervolgens te bestellen. Voor de consument scheelt dit een aantal klikken en het online bestellen wordt hierdoor vergemakkelijkt. Het blijft echter wel mogelijk om de website van de verkoper te bezoeken.

Direct-order-google-shopping

Custom Affinity + Intent = Custom Audiences

Google gaat de affiniteits- en intentie gebaseerde audiences samen voegen tot één ‘custom audience’. Hierdoor kun je dus Custom Affinity (doelgroep op basis van interesses & gewoonten) en Custom Intent (onderwerpen waar mensen onderzoek naar doen of plannen voor maken) samen voegen tot één specifieke doelgroep. De Custom Audiences kunnen gebruikt worden in search, Gmail, YouTube, Display en Discovery campagnes.

Audience Expansion-tool

Door de Audience Expansion-tool kun je binnen je Custom Audience eenvoudig klanten bereiken die dezelfde interesses hebben als de mensen die binnen jouw huidige Custom Audience vallen. Aan de hand van een ‘slider’, die je naar rechts kunt bewegen, kun je jouw huidige doelgroep uitbreiden met dit soortgelijke publiek. Je zou het kunnen zien als ‘Look-a-like audiences’. Deze functie wordt aan het eind van het jaar uitgerold voor YouTube en Discovery Ads.

Lokale campagnes bieden meer mogelijkheden

Als je een winkel in de buurt gaat bezoeken, zoek je deze vaak eerst van tevoren online op. Daarom hecht Google veel waarde aan de mensen die ‘in de buurt zijn’. Adverteerders krijgen daarom nu ook de mogelijkheid om lokale campagnes in te zetten. Nadat je alle locaties, advertenties, budgetten en afbeeldingen hebt verstrekt, optimaliseert Google de campagne om zoveel mogelijk bezoekers naar je winkels te trekken.

Meer weten of interesse naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?

We kunnen concluderen dat er het een en ander gaat veranderen in het Google Ads landschap het komende jaar. Automatisering en machine learning gaan hier ook een belangrijke rol in spelen. Wil jij meer weten over de nieuwe ontwikkelingen of wil jij weten waar kansen liggen voor jouw onderneming? Kom dan eens langs voor een kop koffie of thee!