Google laat zien waarom pagina’s organisch ranken

Google laat zien waarom pagina’s organisch ranken

Wacht, heb ik dat nu goed gelezen? Gaat Google uitleggen waarom bepaalde pagina’s hoger ranken in de organische zoekresultaten dan anderen? Jazeker! Nou ja, de zoekmachine gaat in ieder geval wat tipjes van de sluier oplichten. Ze geven natuurlijk niet alles prijs, maar binnenkort weet je wel beter welke factoren belangrijk waren om een bepaald zoekresultaat weer te geven.

Uitbreiding van de ‘About this result’ box

In februari van dit jaar kwam Google al met een ‘About this result’ box. Deze kan geactiveerd worden als de zoeker op de drie bolletjes in de rechterhoek van een zoekresultaat tikt. Er komt dan informatie tevoorschijn over het zoekresultaat. Google laat zien of de website veilig is en een HTTPS-protocol gebruikt, of Wikipedia informatie op de website heeft gevonden en of het zoekresultaat organisch of betaald is. Als een website geen Wikipedia beschrijving heeft, dan wordt er andere informatie getoond, zoals wanneer Google de website voor het eerst heeft geïndexeerd. Zie hieronder een voorbeeld van een ‘About this result’ box:

Welke factoren laat Google zien?

De manier waarop Google bepaalt welke informatie relevant en betrouwbaar is, wordt op een heleboel factoren gebaseerd. Maar deze punten helpen niet alleen Google, ze kunnen zoekers ook helpen om te bepalen of een zoekresultaat bruikbaar is of niet. Zo laat Google de volgende factoren zien:

  • Matching keywords. De zoekwoorden die door de zoeker zijn ingevoerd en matchen met content of meta tags op de pagina.
  • Related terms. Zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het exacte zoekwoord. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘hoe kook je vis in de oven’, dan gaat Google ook pagina’s matchen die gerelateerde zoektermen als ‘bakken’ en ‘recept’ bevatten.
  • Links. Andere zoekresultaten die tevoorschijn komen wanneer mensen op het zoekwoord zoeken waarmee je pagina getoond wordt. Deze andere zoekresultaten kunnen dus ook relevante informatie bevatten over het onderwerp waar naar gezocht wordt.
  • Taal. Voor nu is de feature ‘Your search & this result’ alleen beschikbaar in het Engels in de US, maar in de toekomst wordt dit uitgebreid. Als je dan bijvoorbeeld in het Nederlands zoekt terwijl je in Duitsland bent, zal Google ook eerder Nederlandse zoekresultaten laten zien.
  • Regio. Het land en de locatie waar je bent wordt meegenomen in het bepalen welke zoekresultaten relevant zijn in die omgeving.
  • Afbeeldingen. Google checkt ook de bestandsnamen van afbeeldingen om te zien of deze matchen met het ingevoerde zoekwoord.

Hieronder zie je een voorbeeld van de vernieuwde ‘About this result’ box. Het ‘Source’ gedeelte was al beschikbaar, en onder ‘Your search & this result’ zie je in bullet points welke factoren hebben bijgedragen om dat specifieke zoekresultaat te tonen.

Hoe haal je het meeste uit een zoekresultaat?

Soms zijn de zoekresultaten die de zoekmachine laat zien gewoon niet waar je naar op zoek was. Met de ‘Your search & this result’ feature van de ‘About this result’ box helpt Google je een handje om wél datgene te vinden wat je wilde weten. De feature geeft je zoektechnieken of instellingen waarmee je je zoekterm aan kan passen en de resultaten krijgt die je wilt.

Als je bijvoorbeeld altijd zoekt in het Nederlands, maar op vakantie bent in Spanje en op zoek bent naar leuke badplaatsen, dan kun je heel gemakkelijk van taal wisselen. Je klikt gewoon op het onderstreepte woord ‘Nederlands’ in de ‘About this result’ box en wijzigt de taal naar Spaans. Zo maakt Google geen rare vertalingen, maar vind je gewoon snel een leuk strandje om te vertoeven. Google adviseert je ook om aanhalingstekens om je zoekwoord te plaatsen om resultaten te krijgen die precies dat woord bevatten, of juist een minteken zodat je bepaalde woorden uit kunt sluiten van je zoekopdracht.

Meer weten over ranking factoren en hoe je hier met SEO op in kan spelen?

Natuurlijk geeft Google niet meteen de exacte ranking factoren prijs en hoeveel die meewegen in de ranking, maar met deze nieuwe feature is toch al een stuk duidelijker waarom bepaalde resultaten naar boven komen. Wil je meer weten over het ranking proces van Google? En hoe je technieken in kan zetten waarmee de zoekmachine de resultaten van jouw bedrijf eerder vertoont? Neem dan contact op met onze SEO consultants!