Naast het doorvoeren van grote updates in haar algoritme, is Google ook druk bezig geweest om de link attributen op de schop te nemen. Wat dat betekent? Voorheen gaf je een link in een artikel een follow of nofollow tag mee, maar vanaf september kunnen we ook sponsored en UGC tags aan een link meegeven. Nou is de vraag: wat houden deze nieuwe link attributen in en moeten we ze gaan gebruiken? Hier gaan we graag wat dieper op in. Maar voordat we door de bomen het bos niet meer zien, leggen we eerst nog even kort uit wat een link attribuut is.
Link attributen follow/nofollow
De veelgebruikte termen in het SEO-landschap, follow en nofollow links, komen je wellicht wel wat meer bekend voor. Deze link attributen worden immers ook veel gebruikt. Wanneer je een follow link plaatst, vertel je Google als het ware deze link te volgen. De nofollow link is hier dus de tegenhanger van. De naam zegt het al: volg deze link niet. Met een nofollow link geef je simpelweg bij Google aan dat je inderdaad een link hebt geplaatst naar een bepaalde pagina of website, maar dat Google deze niet moet “tellen”.
Sponsored en UGC links
Het gebruik van de nofollow tag wordt nu dus op de schop genomen door Google. Naast een gewone nofollow link, kun je er voortaan ook voor kiezen om je link een sponsored of UCG tag mee te geven.
Sponsored link
De tag rel=”sponsored” gebruik je wanneer het om een betaalde of gesponsorde link gaat. Stel dat je een extern artikel hebt laten plaatsen op een ander domein en onderaan het artikel staat “dit artikel is gesponsord door xxx”, dan kun je er dus voor kiezen om je link een sponsored tag mee te geven. Sterker nog, het is eigenlijk wat Google adviseert. Denk zelf echter ook goed na wat de juiste keuze is.
UGC link
De term UGC staat voor User Generated Content. Denk hierbij aan reacties op websites of forums, waarin men een link heeft verwerkt. Deze zou je volgens de nieuwe richtlijnen een rel=”ugc” tag mee moeten/kunnen geven.
Nofollow link
Vergeet echter de good old nofollow link niet! Betreft je link geen gesponsorde of user generated content link en wil je dat Google de link niet volgt? Gebruik dan de nofollow tag.
Houd er echter wel rekening mee dat de gewone nofollow links niet gebruikt worden voor ranking, crawling en indexering. Dit kan dus wel degelijk invloed gaan hebben op SEO. Laten we hier even verder op ingaan.
De impact van nofollow, sponsored en UGC links op SEO
In het schema hieronder wordt uitgelegd hoe we de nieuwe link attributen moeten interpreteren, waarvoor we ze kunnen gebruiken en welke impact ze kunnen gaan hebben op SEO.
(bron: moz.com)
Voorheen
Zoals je bij Before kunt lezen, werd er voorheen alleen gebruik gemaakt van nofollow links. Zowel voor betaalde, gesponsorde en user generated links. De link werd door Google niet gebruikt om te crawlen of indexeren. Ook werd de link niet meegenomen in de rankings. Er werd dus geen linkwaarde doorgegeven.
Nu
Vanaf september zijn de twee nieuwe link attributen geïntroduceerd: sponsored en UGC. Wat verandert er nu dan? De links worden nog steeds niet meegenomen voor crawling en indexering, maar Google gebruikt de link wel als “hint” voor de rankings.
Vanaf maart 2020
Leuk, al die veranderingen, maar vanaf maart volgend jaar verandert er wéér iets! Wat dan, horen we je al vragen. Waar momenteel deze links niet worden meegenomen voor crawling en indexering, is dat vanaf maart 2020 dus anders. Dan kan het zijn dat Google de link als “hint” ziet om te crawlen en indexeren. Redelijk vaag, zoals we wel van Google gewend zijn. Maar wel iets om nu alvast bij stil te staan, omdat het invloed kan gaan hebben op je SEO werkzaamheden en organische rankings.
Wat betekent dit nu allemaal?
Wat we uit dit verhaal kunnen opmaken, is dat Google steeds slimmer wordt. Ze hebben deze nieuwe attributen in het leven geroepen om het web beter te kunnen begrijpen. Voorlopig ziet Google de attributen als “hints”, wat dus betekent dat het nu nog onwaarschijnlijk is dat het je rankings gaat beïnvloeden. Je hoeft nu ook niet a-la-minute al je backlinks aan te passen of alle nieuwe links die je gaat aanvragen (bijvoorbeeld) een sponsored tag mee te geven. Ben je echter wel bewust van deze nieuwe mogelijkheden, want er komt een moment dat Google een algoritme update uitrolt die een negatief effect kan hebben door je manier van linkbuilden. Want met Google you never know!