Blog

Google Ads Benchmark maken voor jouw markt? [UPDATED]

Of je nu een nieuwe of ervaren adverteerder bent in Google Ads, het is altijd fijn te weten of je op de goede weg bent. We willen natuurlijk allemaal de beste advertenties hebben met de hoogste CTR’s en de beste conversieratio’s, maar een goede maatstaf voor de ene markt kan een slechte voor een andere markt betekenen. Lees hieronder wat de Google Ads benchmark is voor jouw sector en welke cijfers je moet nastreven om voorloper in jouw markt te zijn.

 

De volgende statistieken en benchmarks zijn bekend gemaakt door WordStream gebaseerd op Google Ads accounts uit de Verenigde Staten:

 

Google Ads benchmark

GEMIDDELDE CTR

adwords-industry-benchmarks-average-ctr

Opvallend is dat de dating branche het hoogste CTR heeft (6,05%) in Google Search. Misschien niet heel onlogisch, omdat het wellicht makkelijker is om krachtige en emotionele tekstadvertenties te schrijven voor mensen die op zoek zijn naar de liefde!

 

Andere markten met hoge CTR’s zijn trouwens de advocatuur-, auto- en reisbranche.

 

Wat betreft Google Display steekt de vastgoed en makelaardij branche er met kop en schouders bovenuit (1,08%).

 

GEMIDDELD CONVERSIERATIO

Een paar jaar geleden ging de financiën en verzekeringen branche nog met de hoogste CTR aan de haal. In 2019 zien we een flinke verschuiving! Zowel in Google Search als Google Display ligt het conversieratio het hoogst in de dating branche. Andere markten die opvallen, zijn (wederom) de autobranche, juridische dienstverlening en consumenten diensten.

 

GEMIDDELDE KOSTEN PER CONVERSIE

benchmark-costs-per-acquisition

De gemiddelde kosten per conversie zijn de laatste jaren flink verschoven. In Google Display betaal je tegenwoordig iets meer voor een conversie, maar in Search zijn de kosten licht gedaald in de loop der jaren. Tegenwoordig betaal je het minste voor een conversie in de, daar is ie weer, autobranche. In onderstaande branches betaal je echter meer dan $100 voor een conversie:

  • B2B > $116,13
  • Vastgoed & Makelaardij > $116,61
  • Technologie > $133,52

 

Google Shopping benchmark

GEMIDDELDE CTR

shopping-ads-benchmark-cpa

Het gemiddelde doorklikratio in Google Shopping is 0,86%. De autobranche scoort hier ruim boven met 1,20%. Andere markten die het goed doen in Google Shopping zijn: klimaat, reizen en bagage, studiebenodigdheden.

 

GEMIDDELD CONVERSIERATIO

Shopping advertenties zien er uiteraard anders uit dan een search advertentie. Een gebruiker krijgt immers altijd een afbeelding te zien van hetgeen waar hij of zijn naar op zoek is. Voor de wat goedkopere producten is dat top! Verkoop je echter wat duurdere producten, dan kan het conversieratio tegenvallen. Uit de grafiek blijkt in ieder geval dat huis- en tuinartikelen het beste converteren in Google Shopping. Ook kleren en beauty- en gezondheidsproducten hebben een conversieratio dat richting de 3% loopt.

 

GEMIDDELDE KOSTEN PER CONVERSIE

De gemiddelde kosten per conversie in Google Shopping zijn $38,87. De markten die hier ruim boven liggen, zijn computer & technologie, kantoorbenodigdheden en de industriebranche. Ook voor conversies op het gebied van producten voor kinderen, huis, tuin en auto betaal je meer dan het gemiddelde.

 

Wat betekent dit alles?

Dit onderzoek is gedaan door WordStream, een bedrijf dat door Google erkend is met het hoogste niveau van ervaring en bekwaamheid bij het ontwikkelen, lanceren en beheren van Google Ads campagnes. Het onderzoek is verricht onder meer dan 2.300 klantaccounts van WordStream, die in Google search, display en shopping adverteren.

 

Zit je onder de gemiddeldes? Dan betekent dit dat er genoeg ruimte is voor verbetering! Advies of hulp nodig bij het verstevigen van je online positie? Neem gerust contact op met onze SEA consultants!