Welke Google Ads trends kun je in 2020 verwachten?

Welke Google Ads trends kun je in 2020 verwachten?

2020 is alweer begonnen. Nieuwe strategieën ontwikkelen en nieuwe doelen om naar te streven zijn de onderwerpen die regelmatig aan bod komen deze periode. Tijdens het vooruitblikken houden we ook rekening met de trends die we dit jaar kunnen verwachten op online marketing gebied. Elk jaar brengt Google leuke ontwikkelingen met zich mee en in 2020 kunnen we weer interessante Google Ads trends verwachten. Hieronder zetten we alle trends op een rijtje die je zéker in de gaten moet houden in 2020.

 

1. Automatisering

Een van de grootste trends die momenteel al gaande is en verder zal evolueren in 2020 is het verder automatiseren van je Google Ads account. Het belang van automatisering tools en machine learning zal verder toenemen. Denk hierbij aan automatische en slimme biedstrategieën. Google investeert steeds meer in de ontwikkeling van algoritmes om het makkelijker te maken voor de online marketeer. Dit bespaart namelijk tijd en geeft je de ruimte om te focussen op strategie en creativiteit binnen je account.

 

2. Doelgroepen

Google wordt steeds beter in het definiëren van doelgroepen. Zo zagen we in 2019 al een toename in de verschillende doelgroepen die we konden targeten. Ook deze trend zal zich voortzetten in 2020 en steeds meer verfijnen. Vooral met de komst van gecombineerde doelgroepen maakt Google een sprong vooruit, waarbij een persoon niet meer aan één van de kenmerken moet voldoen maar aan meerdere om getarget te worden. Zo kun je jouw doelgroep beter bepalen en vergroot je de mogelijkheid dat je mensen bereikt die geïnteresseerd zijn in jouw producten.

 

3. Visual search

Zoeken via het internet wordt steeds meer visueel. Tegenwoordig is het steeds makkelijker om met behulp van een afbeelding te vinden waar je naar op zoek bent in Google. We verwachten dan ook een toename in visual search in 2020.  Met de toevoeging van galerij advertenties in de 2e helft van 2019 lijkt Google steeds meer in te zetten op visual search. Het is dus van belang om hier in 2020 op in te spelen en galerij advertenties toe te voegen aan je campagnes. Mocht je al gebruik maken van galerij advertenties, dan zul je vast al gemerkt hebben dat ze nog niet veel vertoond worden. Echter zal in 2020 visual search gaan toenemen en dan is het handig als je ze al klaar hebt staan!

4. De lijnen tussen SEA & SEO vervagen

De relatie tussen SEA en SEO zal steeds belangrijker worden in 2020. SEO en SEA zijn 2 verschillende strategieën, maar leiden uiteindelijk naar hetzelfde doel: hoog scoren in de Google zoekresultaten. Hieronder zijn enkele manieren hoe SEA en SEO samen naar dit doel kunnen werken:

  • Gebruik de SEA-data om SEO te adviseren over de best presterende zoektermen om vervolgens op deze zoekwoorden in te zetten om ook organisch beter te ranken.
  • Maak gebruik van de SEO-ranking gegevens om te achterhalen voor welke zoekwoorden je wel zou moeten focussen en welke zoekwoorden minder. Zo scoor je organisch hoog op bepaalde zoekwoorden en hoef je niet je volledige SEA strategie op deze woorden te focussen. Voor de woorden waar je organisch niet of minder hoog op scoort kun je met SEA ervoor zorgen om toch websiteverkeer binnen te halen door in te kopen op deze zoekwoorden.

Het beste is om zowel organisch als betaald hoog te scoren in de zoekresultaten. Dit vergroot namelijk de kans dat iemand op jouw website terecht komt.

Wat is jouw focus voor 2020? Bekijk jouw doelen en vraag je af of je met een van de bovenstaande trends kunt inspelen om meer klanten te bereiken. Vind je dit lastig? Wij helpen je graag verder!