Benieuwd naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van SEA (Search Engine Advertising) in 2021? Elk jaar maken wij een overzicht met de belangrijkste trends en ontwikkelingen van het komende jaar binnen het vakgebied.
Het wordt steeds belangrijker om (ook) online zichtbaar te zijn voor je doelgroep. Zeker in de huidige pandemie waar we ons in verkeren. Stilstand is immers achteruitgang. Adverteren via online kanalen zoals Google Ads is één van de manieren om effectief jouw product of dienst onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Om het rendement van jouw campagnes zo hoog mogelijk te houden is het belangrijk om up-to-date te zijn en blijven van de nieuwste ontwikkelingen binnen het vakgebied. Hiermee behaal of behoud je de voorsprong op de concurrentie. In de volgende alinea’s bespreken we de ontwikkelingen en trends waarvan wij verwachten dat deze grote impact gaan hebben in 2021.
Google krijgt steeds meer controle; automatisering presteert goed
In 2020 heeft Google grote stappen gemaakt richting het gebruik van machine learning. Machine learning zorgt ervoor dat campagnes ‘zichzelf’ sturen op basis van duizenden signalen vanuit bezoekers. Een aantal onderdelen van Google Ads die onder machine learning vallen zijn automatische biedstrategieën, DSA’s (dynamic search ads) en RSA’s (responsive search ads).
In een eerder stadium was iedereen wat minder optimistisch over machine learning. Echter, uit de resultaten van campagnes die gebruik maken van machine learning blijkt dat de resultaten steeds beter worden. Het is dan ook zeker aan te raden om gebruik te maken van dit algoritme dat inspeelt op duizenden signalen vanuit de bezoeker. Als marketeer is het handmatig niet mogelijk om op alle deze signalen in te spelen. Daarnaast bespaart het de marketeer veel tijd die hij of zij in andere (strategische) werkzaamheden kan steken. Dit betekent wel dat de marketeer een stukje controle uit handen geeft. Het algoritme bepaalt immers een aantal factoren, zoals de biedingen.
Meerdere plaatsingen met één campagne (smart shopping)
Een belangrijke trend die we binnen Google Ads zien is dat het platform steeds meer kanalen met elkaar verbindt. Dit komt doordat deze campagnes gebruik maken van ‘automatische plaatsingen’. Smart Shopping is een campagnetype dat gebruik maakt van deze automatische plaatsingen.
Maak je gebruik van een Smart Shopping campagne dan kun je met één campagne op verschillende plaatsingen adverteren. Momenteel zijn dit vier kanalen, namelijk: YouTube, Gmail, Display netwerk en Shopping Ads. De kans is groot dat deze ontwikkeling zich in 2021 zal doorzetten. Dit betekent dat het aantal plaatsingen binnen één campagne uitgebreider zal worden.
CAMPAGNEDATA MINDER TRANSPARANT
Van Smart Shopping campagnes en lokale campagnes wisten we al dat deze weinig data inzichtelijk maken. Je hebt namelijk geen inzicht in zoektermen en doelgroepen. Ook responsieve advertenties zijn in mindere mate een voorbeeld, aangezien je weinig invloed hebt op de advertentie die uiteindelijk getoond wordt aan de bezoeker.
Een ander voorbeeld is de update van september van Google met betrekking tot het zoektermenrapport binnen Google Ads. Het zoektermenrapport is namelijk veranderd, waardoor de gebruiker een gedeelte van de klikken niet meer terug kan zien in het rapport. Dit betekent dat je minder inzicht hebt waar het budget naartoe gaat.
wat kunnen wij voor jou betekenen?
Ben jij door het lezen van deze blog enthousiast geworden over de mogelijkheden van Search Engine Advertising, maar heb je vragen over het opzetten, inrichten en optimaliseren van een Google Ads account? Neem gerust eens contact met ons op, zodat wij je van advies kunnen voorzien of eventueel kunnen helpen met het opzetten van jouw Google Ads account.