Go local! Word lokaal beter vindbaar in Google

Go local! Word lokaal beter vindbaar in Google

Wil jij je lokale vindbaarheid verbeteren? Dat kan! Wat is jouw lokale vindbaarheid in Google? Zoek eens op Google naar de dienst die jij verleent in het gebied waar je bedrijf zich bevindt. Een ander voorbeeld is de zoekopdracht: ‘sushi eindhoven’. Onderstaand blok geeft de lokale zoekopdrachten weer en deze staan direct op de 1e pagina in Google:

local pack google word lokaal beter vindbaar

Wil jij ook in dit overzicht op de 1e pagina van Google getoond worden? Ga dan aan de slag met de volgende tips om te zorgen dat je in het vizier komt van lokale zoekers in Google.

Google Mijn Bedrijf en Google Post

Heb je nog geen ‘Google Mijn Bedrijf’ account? Dan is er werk aan de winkel, want om zichtbaar te zijn in de lokale zoekresultaten heb je een account nodig. Wat Google Mijn Bedrijf precies is lees je hier.

Een Google Post schrijf je in je Google Mijn Bedrijf account. Als je eenmaal het account hebt, kun jij aan de slag met het schrijven van je 1e Google Post. Hoe schrijf je een Google Post? We leggen het je uit in dit artikel.

Je contactgegevens op de website

Heb je je contactgegevens al op je website staan? Top! Google moet dit echter kunnen begrijpen en dat kan met de juiste mark-up code. Dit is een rich markup van schema.org/LocalBusiness. Een webbouwer kan je helpen met de implementatie hiervan. Voor Google is het belangrijk om te weten waar je bedrijf is gevestigd en het tonen van je contactgegevens op je website helpt je bij de lokale vindbaarheid.

Google Reviews

Iedereen wil natuurlijk positieve reviews, maar hoe krijg je die en hoe integreer je deze? De reviews krijg je van klanten en er worden sterren onder je website getoond in Google. Dat heet een ‘review snippet’ en het hoogst haalbare is vijf sterren. Google geeft uitleg hoe je zo’n ‘review snippet’ toevoegt. Dit valt op waardoor bezoekers eerder op je website zullen klikken. Zo heeft het ene bedrijf 5 sterren, het andere bedrijf 3 sterren en de andere heeft geen ster. Als we zoeken op ‘sushi eindhoven’ is er maar één pagina met sterren:

lokale zoekopdracht google word lokaal beter vindbaar in google

Zeg nou eerlijk, met welk bedrijf zal jij eerder contact opnemen, degene mét of zonder sterren? Ben je benieuwd naar de andere voordelen van een Google Review? Lees er hier meer over.

On-page content voor lokale zoekopdrachten

Stel, je bent op zoek naar sushi in Eindhoven. Dan zoek je op ‘sushi Eindhoven’ in Google. Als voorbeeld: jouw bedrijf zit in Veldhoven, dat is niet ver van Eindhoven. Je wilt natuurlijk gevonden worden op ‘sushi Eindhoven’, want dat is dichtbij. Je kunt dan een pagina schrijven zodat je op regio zoekwoorden wordt gevonden. Zo kun je pagina’s aanmaken zoals:
‘ Sushi Eindhoven’
‘ Sushi Geldrop’
‘ Sushi Waalre’

Je moet wel unieke content schrijven voor elke pagina, anders heb je ‘duplicate content’ en daar houdt Google niet van! Dit kan weer een nadelig effect hebben op de positie van de website en je kunt zelfs uit de resultaten in Google worden verwijderd.

Dit is een voorbeeld wat je toe kunt passen om op regionale zoektermen gevonden te worden. Het is ook mogelijk om 1 pagina te schrijven waarin deze regionale zoektermen voorkomen. Er is geen eenzijdig advies wat goed is, kijk naar de mogelijkheden op jouw website. Misschien neem jij al een ranking in met bepaalde pagina’s?

Lokale websites

Als je bedrijf gevestigd is in Eindhoven, dan denken we bij de lokale pers aan het Eindhovens Dagblad.  Wellicht heb je een toffe case of een nieuwtje wat je graag wilt promoten. Je kunt dit in een organische post op je social media kanalen delen, maar je kunt dit nieuwtje ook voorleggen aan de lokale pers (met natuurlijk een link naar je website). Daarnaast zijn er nog meer waardevolle lokale websites die wellicht kunnen linken naar je website. Dit heeft een positieve invloed op je lokale vindbaarheid. Zo zijn er verschillende bedrijfsgidsen waar je je kunt aanmelden en deze zijn vaak gratis.

Ben jij al op de hoogte van alle bovenstaande tips en heb je ze ook al uitgevoerd? Dan ben jij goed bezig om getoond te worden in de lokale zoekresultaten. Is dit niet het geval? Dan is er nog werk aan de winkel! Onze SEO specialisten helpen je graag met een betere vindbaarheid in de lokale zoekresultaten.