Als gmail-gebruiker herken je ze vast wel: de niet-geopende mails boven in je inbox bij de tabbladen ‘promoties’ en ‘sociaal’. Deze interessante mails zijn advertenties en kunnen worden vertoond als e-mails in de inbox van je potentiële doelgroep. Gmail kent meer dan een miljard actieve gebruikers wereldwijd, die je rechtstreeks in hun inbox kunt bereiken. Het is dus een geschikt middel om je merk extra onder de aandacht te brengen. In deze blog leggen we je uit hoe Gmail advertenties werken en waarom ze mogelijk interessant zijn voor jouw bedrijf!
Wat zijn Gmail Ads?
Gmail ads zijn advertenties die vertoond worden in, de naam zegt het al, Gmail. Aangezien Gmail een platform van Google is, kunnen deze advertenties worden aangemaakt in de Google Ads interface. Zodra een Gmail-gebruiker op de advertentie klikt, wordt de mail ‘uitgeklapt’ en wordt de volledige advertentie in een mail format weergegeven. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe zo’n advertentie als mail wordt weergegeven op je mobiel.
Als er vervolgens op de mail geklikt wordt, wordt de volledige advertentie vertoond.
Waarom Gmail Ads?
Remarketing
Gmail ads kunnen voor verschillende doeleinden gebruikt worden. Ze kunnen leiden tot daadwerkelijke verkopen of leads op de website. Zo kun je remarketinglijsten gebruiken om de ‘warme’ doelgroep via Gmail Ads te bereiken als reminder om toch die aankoop te doen, of een offerte aan te vragen.
Custom Intent
Via Gmail Ads kun je de doelgroep Custom Intent targeten. Bij het maken van de campagne kun je een aantal zoektermen invoeren die relevant zijn voor jouw bedrijf. Stel dat je natuurlijke haarverzorgingsmiddelen verkoopt, dan kun je zoektermen als ‘natuurlijke shampoo bestellen’ of ‘natuurlijke haarkleuring kopen’ toevoegen. Personen die deze zoektermen daadwerkelijk hebben ingevoerd in Google worden vervolgens bereikt met jouw Gmail advertentie.
Branding
Gmail ads zijn een goed branding-middel. Aangezien men relatief vaak in de inbox kijkt, is de kans groot dat jouw bedrijf onder de aandacht komt. Met name op mobiel lijkt de advertentie niet echt op een advertentie, maar een normale e-mail, waardoor deze direct opvalt.
Kosten van Gmail Ads
De kosten zijn gebaseerd op basis van prijs per klik (cpc). Zodra er op de advertentie geklikt wordt, betaal je een bepaalde klikprijs. Dit is meteen een nadeel van Gmail ads: de adverteerder betaalt voor een klik op de advertentie, niet voor een klik naar de website.
Vervolgens kan de advertentie worden opgeslagen, doorgestuurd of afgewezen, of kan er doorgeklikt worden naar de website. Aangezien Gmail Advertenties onder Display advertenties vallen, zijn de klikprijzen vaak laag.
Hoe maak je een Gmail Campagne aan in Google Ads?
Klik in de Google Ads interface bij campagnes op het blauwe plusje.
- Vervolgens kies je het doel van de campagne.
- Dan kies je bij type campagne ‘Display’.
- Klik vervolgens Gmail aan.
- Op het volgende tabblad worden de targetingopties weergegeven.
Als alle targeting instellingen zijn ingevuld, kun je beginnen met het maken van de Gmail advertentie.
Dit scherm ziet er zo uit:
De advertentie bestaat uit:
- Bedrijfsnaam (max. 20 tekens)
- Kop (max. 25 tekens)
- Beschrijving (max. 90 tekens)
- URL (de pagina waar men landt op je website)
Daarna voeg je het visuele deel van je ads toe:
Marketingafbeelding
- Liggend (1,91:1): 1200 × 628 (min. vereist: 600 × 314, max. bestandsgrootte: 1024 KB)
- Vierkant: 1200 × 1200 (min. vereist: 300 × 300, max. bestandsgrootte: 1024 KB)
Logo
- Vierkant: 1200 × 1200 (min. vereist: 144 × 144, max. bestandsgrootte: 150 KB)
Afbeelding voor kop (optioneel)
- Afbeelding voor kop (optioneel): 1200 × 400 (min. vereist: 600 × 200, max. bestandsgrootte: 1024 KB)
Monitoren van de Gmail advertenties
Zodra de Gmail campagne up and running is, is het belangrijk dat je de prestaties goed monitort. Het succes van de Gmail campagne is afhankelijk van de doelstelling. Zet je Gmail ads is voor Branding? Dan kijk je voornamelijk naar het aantal vertoningen, klikken en de CTR. Wil je harde aankopen of leads binnenhalen met de campagne? Kijk dan naar de conversies, de kosten per conversie of de ROAS.
Heb jij na het lezen van dit blogartikel zin om aan de slag te gaan met Gmail Ads? Neem gerust contact op met een van onze SEA Specialisten. Wij zijn altijd in voor een goede sparringsessie ; )