Gecombineerde doelgroeplijsten in Google Ads

Gecombineerde doelgroeplijsten in Google Ads

Persona’s formuleren voor Google Search

 

De juiste doelgroep targeten

Zoekcampagnes in Google Ads zorgen ervoor dat je op relevante zoekwoorden advertentieruimte kunt inkopen om je product / dienst onder de aandacht te brengen. Het targeten van de juiste doelgroep is key voor een succesvolle campagne en doe je o.a. door in te kopen op zoekwoorden die relevant zijn voor je doelgroep.

Naast het inkopen van specifieke zoekwoorden is Google flink bezig met het uitbreiden van doelgroeptargeting mogelijkheden in het zoeknetwerk. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van affiniteit en in-market doelgroepen als targeting opties in je campagnes. Hiermee kun je personen targeten die actief op zoek zijn naar een nieuwe auto (in-market) of personen die interesse tonen in auto’s (affiniteit). Google gaat rondom de feestdagen nog een stapje verder, nu kun je namelijk gebruik maken in-market doelgroepen rondom kerstinkopen en Black Friday!

Gecombineerde doelgroeplijsten, whats new?

Sinds half november rolt Google een nieuwe targeting mogelijkheid uit: gecombineerde doelgroeplijsten voor search. Dit zijn lijsten die je zelf samenstelt op basis van kenmerken van je doelgroep. Nu denk je misschien; ik kan nu ook meerdere in-market doelgroepen toevoegen als doelgroeptargeting en deze mensen bereiken? Klopt, maar het unieke aan de combineerde lijsten is, is dat je deze doelgroepen nu kunt combineren (‘En-functie’). In plaats van dat iemand in één van de drie doelgroepen zit, kun je nu aangeven dat iemand aan álle opgegeven kenmerken moet voldoen. Een hele effectieve manier van targeten waarmee je je persona’s gaat formuleren.

Hoe maak je gecombineerde doelgroeplijsten?

Je doelgroepen kun je met de volgende regels samenstellen:

  • Is geïnteresseerd in een Volvo en al een keer op de website geweest;
  • Is geïnteresseerd in een Volvo of al een keer op de website geweest;
  • Is geïnteresseerd in een Volvo en niet op de website geweest.

In de interface kun je de lijst aanmaken door naar doelgroepen te gaan en een nieuwe lijst aan te maken. Je gaat naar het tabje ‘browsen’ en kiest voor gecombineerde doelgroepen.

Je moet minimaal 1.000 cookies in je doelgroeplijst hebben en kunt de lijsten toevoegen  ter observatie (bid modifiers) of als targeting (RLSA). Net zoals voor de andere doelgroepen kun je de resultaten analyseren in het doelgroepenrapport.


Top, maar wat denken wij dat het gaat doen?

Met gecombineerde doelgroeplijsten kun je je targeting in je Google zoekcampagnes specifieker maken. Je koopt in op relevante zoekwoorden, maar kunt hier nu ook specifieke persona’s aan koppelen, zodat je specifieker inzet op intentie.

Wij verwachten dat deze nieuwe mogelijkheid gaat bijdragen aan het verbeteren van je doorklikpercentage en conversiepercentage. Je gaat je zoekwoordtargeting verrijken met het online gedrag van je relevante doelgroepen en uitingen hierop aanpassen. Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je landingspagina goed aansluit.

Ook verwachten we dat we andere strategische afwegingen gaan maken wat betreft zoekcampagnes. Je kunt bijvoorbeeld inkopen op generiekere zoekwoorden en hier een specifieke persona aan koppelen, zodat je meer volume genereert maar niet meer budget gaat uitgeven. Hierdoor kun je je budget voor je prospecting campagnes effectiever inzetten.

Wij zijn al bij een aantal klanten aan het testen met deze nieuwe feature (de feature is nog niet voor alle accounts beschikbaar)!